A vér meséi (1997-2001)

A diplomázás után sajnos gyökeresen megváltoztak az életkörülményeim. Egészen odáig és addig – éveken át – elegendő volt a megélhetéshez a főiskolai ösztöndíjam és a játékprogramozói tevékenységeim szerény bevételeinek a kombinációja (ehhez nyilván az is hozzájárult, hogy nem volt egyelőre saját lakásom, és nem kellett egy teljes háztartást sem napról napra önállóan vezetnem); innentől ez megszűnt. Ráadásul hamarosan el is vittek sorkatonának (akkoriban ez még ugye kötelező volt, és évről évre kizárólag a felsőoktatásban való részvételem okán úsztam mindig újra meg egy újabb halasztással), fölöslegesen és teljességgel értelmetlenül, így a következő egy év során alig-alig tudtam csak a fejlesztésre gondolni. Mégsem hagytam abba, amennyire bírtam, folytattam, de rettentően lassúvá és kínkeservessé vált az előrehaladás. Utána már főállású munkát kellett vállalnom, és egyáltalán, megélni – amit pedig sehogyan sem sikerült az életcéljaimmal összeegyeztetni, legalábbis tartósan. Vagy a „munka” mellett folytattam a „munkát” (milyen viccesen is hangzik!), az összes szabadidőmet (sőt, ha lehetett, a hivatalos munkaidőt is…) erre fordítva; vagy ha másként nem ment, akkor szakaszosan: hol egyiket, hol másikat feláldozva egymásért. Eleinte azt gondoltam, ilyen körülmények között ez csak azt jelenti, hogy majd tovább tart. Csakhogy egyre keserűbben kellett ráébrednem, mégsem megy: ugyanis az alkotás egy egész embert kíván, olyasvalakit, aki teljes lénnyel erre koncentrál, és folyamatosan. Azaz továbbra is a játékprogramozásból kellett volna megélnem – erre viszont nem találtam semmiféle gyakorlati lehetőséget.

Több éven át tartott ez a fajta vergődés, amit – ha nem lett volna épp elég – én még direkt tovább nehezítettem a magam számára az eltúlzottan magasröptű, irreális célkitűzéssel: elszántan törekedtem rá, hogy „tökéletes” programkódot szüljek, azaz legvégsőkig optimalizált és csiszolt rendszert, minimális hardverigény mellett stb. (Részint ez a 8-bites korszak beidegződése is volt, és részint meg a saját nagyravágyásom.) Mindezt úgy, hogy soha nem dokumentáltam le semmit sem, és mindent mindig fejben csináltam. Képzeljünk most magunk elé például egy több tízezer soros, ömlesztett és szikár Assembly kódot, egyetlen beillesztett komment, megjegyzés vagy magyarázat nélkül; addig, amíg folytonosan foglalkoztam vele, mindez élő tudott maradni a fejemben, de amikor úgy alakult, hogy több hónapig nem tudtam ránézni, vagy mással (is) kellett foglalkoznom közben, utána már egyre rémültebben szembesültem vele, hogy egyre nehezebben tudok kiigazodni rajta, sorra elvesznek a fogódzók… És kezdek eltévedni lassanként a saját labirintusomban. (Két-három év múlva még mindig ott tartottam, hogy a rendszer alapjait tökéletesítem, és a részletekkel piszmogok.)

Előbb-utóbb pedig elérkezett az az állapot, hogy betelt a pohár – kiborulva ott hagytam, és felrúgtam az egészet. („Véletlenül” mindez többszöri lakhelyváltoztatás után következett be, és ugyanakkor pedig más célok és elképzelések is foglalkoztatni kezdtek addigra – dobkészítés, építkezés stb.)

A tervek szerint A vér meséi lett volna a címe (Lucian Blaga egyik verséből) a nagyszabású játékprogramnak, mely magyarul és angolul is egyszerre készült volna el, egy hatalmas (jópár ezer részletesen felépített helyszínből álló), kidolgozott, tagolt, minden addiginál valóságosabb és élőbb, akár több játékossal (hálózatban, MUD-szerűen) játszható mesterséges univerzummal, egy minden addiginál intelligensebb és természetesebb és sokoldalúbb szövegértelmező algoritmussal, ráadásként ehhez hozzáadott, intuitív grafikus irányítási felülettel (amit persze nem lett volna kötelező használni, de jelentősen megkönnyítette volna a játékot), tonnákban mérhető mennyiségű irodalmi szöveggel, és mitológiai háttértartalommal, komplex logikai feladványokkal és fejtörőkkel, a végtelenbe nyúló játékmenettel és játékidővel… Mindezt úgy, hogy egy közönséges 486-oson is elfut (azon fejlesztettem ugyanis); a világ legnagyobb és legjobb szöveges kalandjátéka. Nem valósult meg, mert annyi kellett volna hozzá, hogy valaki biztosítson számomra egy szerény anyagi hátteret a néhány évig tartó fejlesztéséhez. (Aztán persze lehet, hogyha megvalósul, nem is játszott volna vele már a kutya sem…)

Esetleg, egy más jellegű – modernebb és másként programozott – környezetben, másféle hozzáállással és filozófiával, még megismételhető és felújítható volna ez az egész „kaland”; talán egyszer, ki tudja… (Csak amolyan L’Art pour L’Art…)

 

Olessák Róbert (2010)


  A vér meséi
2011.09.01.
  
TAPLO kalandjáték-rendszer (befejezetlen, 1997-2001)
  

Következő: „Tartalomjegyzék”

 

 

A kezdetek... (1987-88)

Az Alvilág Ura (1989-90)

A gálya (1991-93)

A C64 korszak hattyúdalai (1993-96)

A babó (1997)

A vér meséi (1997-2001)