A C64 korszak hattyúdalai (1993-96)

Sajnos ez a fenti teljesítmény egyrészt alkotói kreativitásomat is egy kissé kimerítette (és nem tudtam egy ideig már feljebb lépni belőle), másrészt pedig addigra a C64 platform is már részben elavult, és egyre jobban perifériára szorult környezetnek számított (melynek tudása is kevés lett a későbbiekhez). Ettől függetlenül azért belefogtam közvetlenül utána a játék folytatásába is Horsekiller néven, azonban azt már nem írtam meg végül (túlszárnyalni úgysem tudtam volna, legfeljebb csak folytatni). (Az az ominózus csontvázas intró őrzi csak az emlékét.)

Szintén, mivel úgy éreztem, közel kerültem a műfajnak az adott környezetben elérhető határaihoz, ez másfajta szándékot is indukált bennem: hogy megpróbáljak más jellegű programokat írni (az viszont, hogy átlépjek egy másik, nagyobb platformra, egyelőre meg sem fordult bennem). A megkezdett folytatása mellett tehát belefogtam mindenféle egyéb ötleteim tervezésébe. Egyik ilyen volt az Athar munkacímen futó valami (vagy úgy is mondhatjuk, hogy izé), melyből végül még csak letisztult vagy önállóan összefüggő végső terv sem lett; inkább csupán zűrzavaros jegyzetek és ötletelés különálló halmazai, meg egy csomó (azóta már jórészt sajnos elveszett vagy eltűnt) előzetes grafikai képterv. (Különféle képernyőtervek, és képelemek félkész rajzai a rajzolóprogramban stb.) Ez egy olyasféle játékprogram lett volna, mely egy számos szigetből és szigetrendszerekből álló, képzeletbeli, tengeri világ kiterjedt és szövevényes térképein játszódó afféle bolyongós-felfedezős-világutazós ötvözetként egyesítette volna magában a stratégiai, a kaland- és a szerepjáték stílus mindenféle vonását. Ami inspirált, a megelőző évek (számomra a szintén kedvenc játékaim közé tartozó) „slágerjátékai” voltak (mint például a Pirates, a Seven Cities of Gold, a King’s Bounty, a Lords of Midnight, a Supremacy, vagy a Bard’s Tale-sorozat); illetőleg az a tény, hogy egyik kedves programozótársam, Tarnóczky Tamás is egy félig-meddig hasonló jellegű ötletet vitt végig korábban (pont amiközben én A gályát írtam), és a munkafázisait tesztelőként megosztotta velem, Single Extreme Freedom néven (ami sajnos – noha elkészült, és tényleg egészen jó játék született belőle – végül mégsem került kiadásra, s nem is igen lett utána közismert).

Megírtam még közben egy-két kidolgozott, ámde kisebb (inkább pusztán ötletszerű) játékot. Egyik ilyen volt az Undoroid című logikai játék, ami voltaképpen nem más, mint egy Minesweeper-klón a 64-esre. Ezt afféle előtanulmánynak szántam: felhasználtam benne egy akkoriban írott tömörítő algoritmusomat (amelyet a későbbiekben elkészülő játékokhoz terveztem, a hatékonyabb tárterület-kihasználás végett), gyakoroltam a rekurzív algoritmus programozását (ez a táblán lévő üres felületek önműködő bejárásához kellett), továbbá megrajzoltam azt a karakterkészletet, mely ugyancsak egy másik játék céljaira készült eredetileg. (Mindkettő a következő PA2-höz készült, bár a többi új játékhoz is felhasználni szándékoztam volna őket. A tömörítő eljárás a betömörítéshez igen hosszú időt igényelt a C64 számítási kapacitásával – percekig számolta az eredményt –, de a kibontása, ami sokkal egyszerűbb, csak egy-két másodpercig tartott; ezért előre elkészített, statikusan tárolt adatelemek helyfoglaláscsökkentésére volt jó, a legtipikusabban a képekhez: egy-egy átlagosabb szerkezetű rajzot akár 50-60%-ára is össze tudott nyomni veszteségmentesen. Ha ez kicsit korábban jut eszembe, A gályában is közel kétszer annyi helyszínt tudtam volna grafikákkal ellátni.)

Másik ilyen ötletelésem a Conway Fighter című lövöldözős játék volt. Ebbe egyrészt beleépítettem a John Conway angol matematikus által feltalált Életjátékot (a sejtautomatát), részint mint tervezhető hátteret, ám részint mint a játék aktív elemét is egyúttal (a megfelelő beállítás mellett a háttérben szaporodó sejtállománnyal ütközni is lehet, ami nem tanácsos, avagy szétlőni az űrhajókkal egyes sejteket – ez a sejtállomány további fejlődését nyilván szintén befolyásolja). Ezenkívül kitaláltam hozzá azt, hogy legyen benne négy játékos, akik egymás ellen küzdenek, és mindegyikük tetszés szerint irányítható: akár élő személy által (joystickkal vagy billentyűzetről), akár a számítógép különböző szintű algoritmusai segítségével. (Többféle ilyen kezdetleges, ma már kissé talán viccesnek is tűnő „mesterséges intelligenciát” leprogramoztam benne, a gyámoltalanul véletlenszerűtől az öntudatosan manőverezőig – melyek akár össze is ereszthetők egymással).

Ami viszont több éven át, gyakorlati céllal lekötött, a Mantis Software felkérése volt, hogy álljak be közéjük programozónak. Az 1993-as Computer Karácsonyon ismertük meg egymást, ahol én A gályát, ők pedig a saját grafikus kalandjátékukat mutatták be, A kastély című játékot (ami szintén akkor kiadott, és hasonlóan közismertté váló helyi „sikerjáték” lett). Nekik is volt egy másik, korábban elkészített játékuk, A pokol angyala, amelyikhez épp akkortájt egy folytatást terveztek, és ebből lett azután egy közös munkánk, A pokol angyala 2. (vagy csak PA2) című alkotás. A grafikus alapú és ikonvezérelt (noha félig-meddig még a szöveges kalandjátékstílusra is visszahajazó), relatíve nagyszabású adventure program közel három évig készült, elég komoly munkabefektetéssel, csakhogy végül mégsem fejeztük már be. Ennek az elsődleges, konkrét oka a kiadó cég (az 576 KByte) kihátrálása volt a projektből, közvetetten viszont emögött a teljes C64 platform addigra már végső és visszafordíthatatlan lehanyatlása állt értelemszerűen (ezt 1994 óta, azaz mióta a Commodore cég csődje, és a gépgyártás leállása bekövetkezett, látni lehetett, és vártuk persze előre, de reménykedtünk benne, hogy egy ideig még eltart majd a végső állapot).

(Az itt felsorolt összes játékprogram megtalálható a saját webhelyemen, letölthető, játszható, és szabadon – kizárólag ingyen – továbbadható.)


  A pokol angyala 2.
2011.09.01.
  
Mantis Software, 576 KByte (befejezetlen, 1994-96)
  

  Undoroid
2011.09.01.
  
Aknakereső (1994)
  

  Conway Fighter
2011.09.01.
  
Kissé elvont, kísérleti lövöldözős játék (1993)
  

  Athar
2011.09.01.
  
Néhány rajz (csak terv, 1993-94)
  

  Horsekiller
2011.09.01.
  
Csak intró (befejezetlen, 1993-94)
  

Következő: „A babó (1997)”

 

 

A kezdetek... (1987-88)

Az Alvilág Ura (1989-90)

A gálya (1991-93)

A C64 korszak hattyúdalai (1993-96)

A babó (1997)

A vér meséi (1997-2001)