A C64 utódai és a kiegészítők

Preservation project. Pontosabban: „C64 Preservation Project” – e név alatt szokás emlegetni a neten mindazokat a próbálkozásokat és fejlesztéseket, amelyek a világszerte szétszórt hatalmas mennyiségű eredeti Commodore-os szoftveranyag összegyűjtése, archiválása, rendszerezése és megőrzése körül forognak. Ennek egyik komoly fejezete volt a fentebb tárgyalt X-kábeles téma, ami azért ennél lényegesen többmindent is tartalmaz, bár nekünk ide épp elég volt ennyi belőle. Mostanra a dolog fejleményei messze túllépték és túlhaladták ezeket a kábeleket és a pécéket. Sőt, magát az archiválást is: hosszú évek, évtizedek óta halmozódik már az anyag egymástól függetlenül mindenütt, és tele van a világháló gyűjteményekkel – alighanem leggyakrabban alkalmazott eszköz itt is már az internetes böngészőkben használt kereső. Jelen pillanatban sokkal érdekesebb az, hogy miként kerül vissza valami a 64-esre. Szegény öreg nem akarja többé maga után hurcolni – koloncként vagy hozzáláncolt vasgolyóként – azokat a döher floppy drive-okat. Igen, most már úgy néz ki, hogy tényleg nem. Változatos hardverkütyük PC-hez és 64-eshez (meg máshoz):

   

Catweasel. Érdekes és sokoldalú állatfajta (a név angolul macskamenyétet jelent), a sok év alatt négy különböző inkarnációt ért meg. (Az utolsó az MK4, illetve miután az elfogyott, még gyártottak egy enyhén módosított MK4Plus verziót is; jelenleg is ez kapható belőle.) Mi is ez? Az Individual Computers német retrokomputeres cég terméke, elsősorban amigásoknak, de mindenféle egyéb ilyen prehistorikus géprajongó hasznát veheti. (A szintén német Vesalia online boltban lehet megrendelni sok további retrofuturisztikus és elmebeteg találmánnyal karöltve.) Elsődleges célját tekintve egy univerzális floppyvezérlő kártya, ami PCI-os csatolófelületű PC számítógépekkel üzemeltethető (a legrégebbi változatok eredetileg még Amigához készültek). Kettő darab sztenderd, normál PC floppy drive-ot lehet rákötni (kisfloppykat, nagyfloppykat egyaránt). Miután a pécék lemezegységei „buta” eszközök, így nem rendelkeznek önálló vezérléssel, hanem többnyire az alaplapi bedrótozott vezérlőchip irányítja őket: ennek a szerepét veszi át a kártyán lévő mikrokontroller, ami sokkal fejlettebb és okosabb, rugalmasabb – saját szoftver révén programozott – vezérlőeszköz. Mindez pedig arra jó, hogy lényegében minden, legalábbis fizikailag a 3.5 és 5.25 collos méreteknek megfelelő, azon belül szinte minden elképzelhető, a ’70-es, ’80-as, ’90-es évek során alkalmazott floppy lemezformátumot képes legyen írni-olvasni (ide számítva az Amiga, az Atari, az Apple és a Commodore gépek különféle lemezformátumait). Habár ilyen 5.25-ös ős-PC-hez való nagyfloppy lemezegységet (működőképes állapotban) manapság már igen nehéz beszerezni melléje, amennyiben mégis sikerül, ez újabb lehetőségeket nyit meg számunkra a C64 lemezeink használatára. Sajnos van egy apró bökkenő: alapállapotban ezekkel a készülékekkel (melyek ugye kezdetektől fogva kétoldalasak, így a lemez „megfordítása” az esetükben nem igazán értelmezhető, mint művelet) a Commodore-hoz való lemezeknek csak az A. oldalát tudjuk elérni, ugyanis az ilyen lemezekről hiányzik egy bizonyos kis apró lyuk, amelyet egy nyíláson át megvilágítva ellenőrzi a masina a korong forgását. Tehát ha a lemezt meg akarjuk tudni fordítani benne, akkor ahhoz a meghajtó készüléket némi forrasztással fizikai úton módosítani kell (kiiktatni benne ezeket az ellenőrző áramköröket).

Nemcsak erre képes azonban a kis menyét. Akad rajta két foglalat két originál SID chip részére; lehet hozzá Amiga billentyűzeteket csatlakoztatni (szintén lehet PS/2-es PC egeret és billentyűt, ha a gépünkön már nincs ilyen, vagy csupán egy másodikra vágyunk melléje); szerepel még rajta két digitális joystick port, azaz tudjuk vele használni a pécénken a régi Commodore-os (vagy akár az Atari vagy Amiga stb.) botkormányainkat és egereinket. Mindez valóságos főnyeremény emulátorozók számára, ugyanis így lehetővé válik, hogy az emulálva futó program valódi SID-en szólaljon meg és eredeti joystickokat használjon. (Kicsit azért letöri a lelkesedést a kártya borsos ára, valamint a körülmény, hogy a legfrissebb árlistákat nézve úgy tűnik, hogy kiárusították; talán lesz még utánpótlás belőle.)

   

Egerek és billentyűzetek. (No és tegyük hozzá: joystickok.) Amennyiben pusztán ezekből van hiányunk, vehetünk pár olcsóbb eszközt is a fent említett boltban. Roppant szimpatikus darabka a Keyrah, ami nem más, mint egy USB felületű csatolóeszköz PC-hez. Megjelenését tekintve egy nyomtatott áramköri lapka, melyet szándékosan olyan alakúra terveztek, hogy éppen bele lehet helyezni egy kiürített C64 műanyag házába. A belül található tűsorokra többféle különböző (pl. C64, C128 vagy Plus/4) Commodore billentyűzet valamelyike ráköthető, ami ennélfogva általános célú (ún. HID) humán beviteli eszközként funkcionálhat a Windows-ban – másként mondva, tüstént lehet rajta elkezdeni gépelni. Van rajta egy kapcsológomb (ha a házba helyezzük, ez pontosan a 64-es régi bekapcsológombja helyére fog kerülni), melynek révén kétféle billentyűzetkiosztás közt tudunk átkapcsolni bármikor; egyik állásban a fent említett sztenderd Windows-használatra marad alkalmas, míg másik állásában pedig kimondottan emulátorokhoz optimalizált kiosztást kapunk – ezáltal az emulált program ténylegesen valós klaviatúrát tud használni. Kitűnő hír, hogy van még rajta ugyancsak két digitális joystick port, így ide pedig oly örömmel bedughatjuk maradi és ósdi élvpálcikáinkat. (Ezek is a régi joystick portok helyeire kerülnek.)

Egy másik eszköz viszont nem az emulátorosok, hanem a „nyócbitbuzik” (bocsánat… a régi motorosok) szívét dobogtatja meg. Pillanatnyilag ez a Micromys V3 névre hallgat, és egy egéradapter. Mindenféle szabvány régi joystick-csatlakozó helyére lehet illeszteni segítségével egy PS/2-egeret (sőt, amennyiben olyan az egerünk, egy USB-PS/2 adapterrel akár még a legmodernebb optikai USB-egeret is bele lehet dugni); így lesz szuper és új egerünk az öreg gépünkhöz (C64, Atari, vagy Amiga, vagy bármi más, mely ugyanazt a szabványt használja). Akár görgős is.

   

Turbo Chameleon 64. Az abszolút netovább, a zseniális non-plus-ultra; sajnos árban is, de tudásban és eleganciában meg még inkább. (Utóbbit most nem a ronda sárga küllemére értem, hanem arra, milyen kicsi, milyen erős egyszerre, és milyen praktikus.) Összegezve úgy is mondhatjuk, hogy ez egy hardveres C64 emulátor, ami mindazt tudja, mint az összes szoftver, csak még jobban, és még többet, és számítógép nélkül is. Ránézésre viszont úgy fest, mint egy C64 cartridge – minthogy az is, egyúttal és többek közt. Tartalmaz egy programozható és fullos, FPGA mikrokontrollert (cserélhető, frissíthető firmware programmal), mely mind a C64 alapgép, és mind a 1541-es lemezegység teljes emulációjára képes, vagy-vagy, illetőleg akár mindkettőre együtt, ahogy akarjuk (sőt, még másra is). Van rajta egy VGA-kimenet, mellyel közvetlenül, tetszőleges monitorra köthető (az analóg video/TV-kimenet egy digitális utánzata jelenik meg rajta vele párhuzamosan egy emulált VIC-II „chip” segítségével). Van rajta egy kombó PS/2-es egér/billentyűzet csatlakozó (többek között például a fentebb ismertetett Micromys beépített emulációjával is bír). Opcionálisan egy IEC buszos nagy-DIN (!), hogyha pusztán, önállóan csak egy lemezegység gyanánt használnánk. USB-csatlakozó (vagy a tápellátás, vagy egy PC felé nyitott adatkapcsolati csatlakozás végett). Egy SD-kártya foglalat (hogy ez mitől jó és „forradalmi”, arra nemsokára külön rátérünk). Még egy csomó extra nyalánkság (infravörös szenzor, elem, freezer-gombok törőcartridge-emulálással, hálózati csatlakozás stb.). Hajmeresztő lista, ami ráadásul egy az egyben elférhet a zsebünkben.

Alapjában véve tehát kétféle üzemmódban képes működni: vagy csak szimplán beledugaszoljuk egy C64 hátuljába, mint bővítő cartridge-et; vagy pedig egy ún. stand-alone, azaz gép nélkül is önállóan használható módban megy (ilyenkor az USB-csatlakozón át kell neki adnunk áramot). Amennyiben cartridge gyanánt alkalmazzuk, megmarad az eredeti alapgépünk, amelyet egy egész sorozatnyi fantasztikus lehetőséggel bővít fel. Először is: helyettesíti a lemezegységet (lehet kidobni a kukába az ősi masinát!). A behelyezett memóriakártyán tárolt számtalan sok képfájl bármelyikét tudjuk írni-olvasni – mintha súlyos kartondobozokban álló, százával halmozódó (virtuális) floppy lemezgyűjteményünk lenne valahol (MMC64 kompatibilis a működési mód). Másodszor, a kártyát lehet memóriabővítésre használni (REU vagy GeoRAM, pontosabban ugye azoknak az emulációja nyilván, legfeljebb az annak megfelelő 16MB-ig terjedőleg, cikluspontosan). Harmadszor, egy sor klasszikusan ismert cartridge-et is emulál (mint pl. Action Replay, Final Cartridge, Simon’s Basic, Prophet64 (!!!) stb.). Negyedszer: egér, billentyűzet stb. (illesztés a gépünkhöz); mindennek a tetejébe pedig ott a VGA-monitorhoz való kimenet, és csomó plusz… Annak idején a Commodore-tulajdonosok egyike sem álmodhatott ehhez még csak hasonlóról sem.

Tulajdonképpen a valós C64-gyel párhuzamosan és együtt fut egy másik, a kártya belsejében található, emulált, ál-64-es árnyékarchitektúra; ezáltal például az analóg képkimeneteken az eredeti kép, míg eközben a VGA-kimeneten pedig annak digitális replikációja jelenik meg egyszerre… Egyúttal az alapgépünk fizikai, belső, saját CPU-ja kiiktatható, hogy annak is az emulált 6510 vegye át a szerepét, ami egy „turbó” üzemmódban akár tízszer gyorsabban is „turbékol” az eredetinél.

Az ún. stand-alone (azaz kb. „egyedülálló”, vagyis inkább egymagában álló) üzemmódban még radikálisabb a dolog, hiszen még magát a C64 alapgépet is levedli a hátáról. Ilyenkor a gépet is a kártyán futó szoftver-emulátor helyettesíti (az USB-kábellel pl. egy pécéről, vagy pusztán egy +5V-os DC-adapterről táplálva meg árammal), azaz önmagában véve betölt minden funkciót. Na, ez már egy kicsit elgondolkodtatóbb, mert nem tudni, a VGA-monitoron megjelenő, szoftver útján leemulált kép- és hangminőség milyen lesz. (Én még nem láttam, és kipróbálni nem tudtam, így egyelőre nem nyilatkozom.) Egy hátrányát már látatlanban kiemelhetjük: ez esetben nem tudunk rá joystickokat csatlakoztatni. Igaz, hogyha opcionálisan megvesszük a „Docking-Station” nevű extra kiegészítőt, amelyet külön gyártanak hozzá, akkor egycsapásra megoldódik minden gondunk (még az is, ami nem is volt), ugyanis az inverz cartridge-felületre (ami ekkor szabad, mivel nincsen ott a Commodore) ráhúzva, nemcsak négy (!) db. joystick portot, hanem két további külsődleges billentyűzet-csatlakozót is még kapunk melléje (egy C64 és egy Amiga). És ami már tényleg elképesztő: nem csupán a C64 emulációját tartalmazhatja magában az eszköz, hanem más, további gépekét (opcionálisan, egy általunk letölthető, és az éppen benne lévő firmware-t felülíró formában). Jelen pillanatban például egy 48kB-os ZX Spectrum lehet belőle, vagy pedig egy Minimig. A firmware frissítését az USB-kapcsolaton keresztül, egy PC útján tudjuk végezni (egyelőre béta verziójú még a szoftvere); ilyenkor a VGA-kimeneten maximálisan akár 1024x768x256 színű felbontásig lehet majd az emulációkkal felmenni. Akármilyen drága is, az extrém kütyü kétségkívül megér minden eurót… (Most már ugye értjük, miért nevezték el kaméleonnak.)

   

1541 Ultimate I-II. Hasonló (két) termék, mint az előző, bár valamelyest kisebb tudású. Szintén cartridge gyanánt lehet használni, és hasonlóképp helyettesíti a lemezegységet. (Ez a kütyü – legalábbis újabb változata – immár MicroSD memóriakártyát alkalmaz, és érdekessége, hogy emellett még USB-felületű külső egységről is képes szolgáltatni, mint pl. egy pendrive, vagy akár egy HDD.) Elméletben ugyancsak van (vagy lesz, illetőleg volt…) stand-alone működési módja neki is (csak jelen pillanatban nem támogatja ezt az aktuális firmware-e, de ígérik, hogy hamarosan frissítik). Szintén emulál egy csomó régi cartridge-et és memóriabővítést (ezeknek itt valamivel rövidebb a listája). Vannak rajta freeze-gombok, meg IEC soros busz. (Itt még ezenkívül kazettás magnó emulálása is van!) Néhány extra dolog ugyan egyáltalán nincs (mint pl. VGA-kimenet, meg egér, billentyűzet, ilyesmik), de talán a nagy többségnek ezek nem is hiányoznak annyira. Igaz, hogy a tudás szerényebb, azonban az ár is alacsonyabb kábé ezzel összhangban, így akinek nincs szüksége tényleg annyi mindenre, az bizonyosan jól jár ezzel is. (A cserélhető szoftvertámogatás fejlődése, bővítése, és a hosszú távú tapasztalat pedig elég sokmindent még eldönthet, hisz ne feledjük, mind a Chameleon, mind az Ultimate még friss termék e cikk írása idején!)

IDE64, MMC és társaik. Természetesen a fentebb tárgyalt, sorozatgyártott, multifunkciós, és félprofesszionális kivitelezésűnek is tekinthető eszközök nem maguktól pattantak ki egyik napról a másikra a semmiből. A megelőző évek során számos barkácsolós, otthoni, sufnituning projekt indult meg, s a Chameleon és a 1541 Ultimate is ezeknek az ötleteit hasznosítva jöhetett létre. Az IDE64 egy olyan (mostanra már sok verzióváltást megélt, egyébiránt szintúgy jelenleg is kapható) csatolókártya a C64-hez, amelyen egy IDE-csatlakozó és egy CF-kártya foglalat kap helyet, és lehet rajta keresztül az IDE-felületű eszközöket (merevlemez, optikai meghajtó) vagy a CompactFlash kártyán lévő rendszert böngészni. Az MMC64 is hasonló volt, de SD-kártyát használt. A Retro Replay pedig voltaképp a jó öreg, klasszik Action Replay cartridge modern reinkarnációja; s e kettő egyesüléséből származott az az MMC Replay, amelynek a Chameleon lett azután a méltó utóda (a nagy testvér).

   

Ethernet és LAN. Commodore a hálózatban? Commodore az interneten? A régi időkből még olyan hívószavak ugranának elő rá, mint: modem, BBS… De ma már ez másként megy. Logikusan felmerül a kérdés: mai környezetben vajon miképpen tud – feltéve, hogy egyáltalán tud – kapcsolódni 64-esünk a hálózat felé? A válasz – persze meglepő, de – éppen ilyen logikus: saját hálózati adapterével. Ilyenekből többféle is akad. Egyik legismertebb közülük, az ETH64 egy újabb, egyszerű kis bővítőkártya, ami a gép hátoldalába dugható, s egy Ethernet csatlakozó portot ad hozzá. Gyakorlatilag egy 10Mbit-es hálózati kártya (saját belső RAM-mal, DMA-val, IRQ-val stb.). A készítője ugyanaz, aki az IDE64-é, és azzal együtt lehet használni (fizikailag az IDE64-en van kiképezve speciális csatlakozófelület a számára – gyakorlatilag így azt bővíti fel, mint utólagos kiegészítő). Mindkettőből kapható már továbbfejlesztett és megújított változat: az ETH64II sokkal kisebb, elegánsabb, mint a régi (de már csak az IDE64 új 4.1-es verziójával megy).

Hasonló típusú megoldás az RR-Net. Megintcsak a sokszor emlegetett Schönfeld bácsi fejlesztése 2003-ban: ez is egy 10Mbit-es TCP/IP szabványhoz igazodó Ethernet hálózati kártya, melynek szintén speciális, saját kialakítású felülete van – a Retro Replay, MMC Replay és MMC64 kártyákon lévő kiépített tűsorra kell ráhúzni, és azokat bővíti fel plusz hálózati szolgáltatással. (Ebből kifolyólag – természetesen – a legmodernebb Turbo Chameleon kártyával is használható ugyanilyen módon együtt.) Ennek révén pedig jó úton van az irányban, hogy afféle 64-es házi (kvázi) szabvány legyen belőle. (A szoftvertámogatása is ezeken a felületeken át biztosított.)

Rajtuk kívül létezik egy Flyer Internet Modem fantázianevű holmi, ami noha részint hasonló, de nagyobb és önálló, talán komolyabb, és külső működésű egység – nem bővítőkártya, hanem egy független drive. Mind a párhuzamos IEEE-488-as, mind az IEC soros buszon képes kommunikálni a gép felé a megfelelő kábeleken át, s a másik végén rácsatlakoztatott teljes hálózatot leképezi számára. Konkrétan ez úgy néz ki a felhasználó szintjéről: egy, a lemezegységekhez hasonló (csak ez esetben 7-es egységszámú) környezetben tudjuk elérni a szabvány protokollnak megfelelő utasításokkal a hálózati fájlokat (tehát nem igényli semmiféle szoftver elindítását vagy telepítését a számítógépen). Egyúttal egy beépített 1541-es meghajtót is emulál még mellette (4MB saját memóriával).

Egy negyedik, bár amolyan szegénylegény módozat a korábban már ismertetett 64HDD nevű, MS-DOS-on futó, IEC soros portot emuláló program segítségével: amennyiben az őt hordozó pécén DOS-alapú hálózati szolgáltatást telepítettünk (és be is állítottuk természetesen), azt – akárcsak a teljes fájlrendszer összes többi részét – szintén elérjük a Commodore-unkról.

   

DTV és C-One. A C64 Direct-to-TV, vagy rövidítve egyszerűen C64DTV néven piacra dobott retrókütyü ugyanakkor alkalmasint semmiféle közvetlen fizikai kontaktusba sem hozható a 64-essel, hanem ismételten emulátorokkal állunk szemben. Egy aprócska ASIC integrált áramkörben egyesítve újraimplementálták a hajdani CBM gép saját áramköreit, amely a korszerű technológiának köszönhetően egy joystick talapzatában is elfért. Ezt a joystickot a szép emlékezetű Competition Pro mintájára formálták, és egy-két olyan kezelőgombbal látták el, amivel a szintén beleépített kicsiny memóriából pár tucatnyi klasszikus és világhírű játékprogram indítható el. Mindez egy szem audio/video kimenettel például egy televízió készülékre csatlakoztatható. (Külön NTSC és PAL változatban létezik; az elsőt 2004-ben, a másikat meg 2005-ben dobták piacra.) Ez egy szórakoztatóipari kommersz, kompakt termék, ami ezenkívül semmiféle más további csatlakoztatási, bővítési lehetőséggel nem szolgál. Huncut, lelkes, barkácsolós kedvű rajongói viszont utóbb szétszedték, majd mindenféle forrasztással billentyűzet, egér, joystick stb. bemeneteket is fabribáltak hozzá; átmoddolták fadobozba stb.

Érdekesség, hogy a DTV áramkörét ugyanaz a Jeri Ellsworth tervezte, aki néhány évvel korábban a C-One, vagy teljes nevén Commodore One nevű furcsa, hibrid számítógépet alkotta. Másik ismertebben hangzó név pedig a projektben ugyanaz a Jens Schönfeld az Individual Computerstől, akinek a Catweasel is a lelkén szárad (a gyártási oldalt intézte). Ezt a C-One nevű csodát 2002-ben hozták létre, mint a C64 architektúrája egyfajta kiterjesztését. Az alapkártya sok tekintetben hasonló a korabeli Amiga és PC alaplapokhoz (van rajta memóriafoglalat, meg IDE-busz és PCI-csatoló, és hátlapi kivezetései, párhuzamos porttal, VGA-kimenettel stb.); szabvány PC tápegységről működtethető, szabvány ATX házban elhelyezhető. Ami viszont különleges benne, az a processzor: alapesetben ez egy ún. 65816 jelű CPU, mely a 6502-vel kompatibilis (emennek a 6510 változata volt a 64-esben), csak még kapott néhány kibővített, újabb funkciót (24-bites címzésmód és új utasítások), sebességben pedig közel százszorosát nyújthatja az eredetinek. Az alaplapon ezenkívül más processzorfoglalatok is találhatóak (pl. egy eredeti MOS 6502 vagy egy Zilog Z80 részére). A gép többi jellemzője is ehhez hasonlóképp alakul, azaz kivétel nélkül beállíthatóak olyanra, mely megfelel az alap C64 uralkodó belső viszonyainak (ezáltal túlnyomórészt felülről kompatibilis bír maradni az ősével), míg más beállítás mellett jelentősen többet tudnak nyújtani (pl. a grafikai felbontásban eléri az 1280x1024x256 színűt). Természetesen a régi hardvereket is képes kezelni (van például IEC csatlakozója a 1541-es lemezegységhez, vagy belső floppy csatlakozó PC-kisfloppyhoz, ami pedig történetesen egy 1581-est emulál), melyek köre számos újítással bővülhet (merevlemez stb.).

Amitől még ennél is különlegesebbé és érdekesebbé válik pedig, nem más, mint hogy tetszőleges módon át lehet programozni benne az FPGA mikrokontrollerét további géptípusok, akár szingli processzorok, akár komplett futtatási környezetek helyettesítésére (pl. Sinclair ZX Spectrum, Amstrad CPC, vagy Amiga… illetőleg Minimig), sőt, alkalmasint teljességgel új és ismeretlen hardverarchitektúrákat megalkotni belőle. Mind a mai napig folynak fejlesztések rajta, egyre több és újabb meglepetésekkel tarkítva. A közeljövőben azonban várhatóan igen erős vetélytársa lesz a Chameleon; jóllehet az ennél azért láthatóan kevesebbet tud, ám ugyanakkor olcsóbb is, és – mint láttuk – könnyebben használható, jelentősen kisebb, takarékosabb, kompaktabb és hordozható megoldás. (Nagyon durva, elnagyolt, s tán nem is helyes szóhasználattal élve azt is mondhatnánk, hogy koncepcionálisan a Chameleon egy afféle modern „laptop verzió” a C-One-ból…) Egy érdekes és lehetséges átjárás a két rendszer között, hogy a Chameleon rendszermagja letölthető ún. C-One „mag” vagy „firmware” (pontosabban: VHDL leíró kód) formájában (esetünkben ez az ún. FPGA-64 mag továbbfejlesztése), így ezen keresztül a Chameleon rendszer nagy része (a fokozottan hardverspecifikus részek kivételével) átültethető a C-One-ba. Ennek fényében itt mindjárt korrigálhatjuk is magunkat a Chameleon mellé fűzött „non-plus-ultra” jelző túlzásával kapcsolatosan: valójában ez a C-One-t illeti meg, hiszen ő az aki (csaknem) mindenkivel felülről kompatibilis bír lenni… Ugyanakkor, egyúttal a legdrágább és legkörülményesebb, a legtöbb szerelést és telepítést igénylő rendszer.

   

SuperCPU. Ez megintcsak egy bővítő cartridge volt, amelyet egy Creative Micro Designs (CMD) nevű cég adott ki a C64/128 gépekhez 1996-ban. Ugyanazt a 65816 CPU-t tartalmazza, amelyet a C-One (ez esetben kisebb, „csak” 20MHz órajelen járatva), plusz egy 16MB-ig növelhető memóriabővítést (korabeli szabvány PC alaplapok mellé gyártott SIMM modulokat használva). Ennélfogva gyakorlatban megfelel annak az esetnek, mintha az alapgépben található CPU-t és RAM-ot cserélnénk ki sokkal fejlettebbekre – azzal a különbséggel, hogy a gépet nem kell hozzá szétszerelni, sem felnyitni, hanem pusztán beleilleszteni ezt a bővítőkártyát kívülről (mely ezután tetszés szerint kiiktatható vagy engedélyezhető marad, akár futásidőben). A 16-bites utasításkódokat és 24-bites címzésmódot alkalmazó mikroprocesszor visszafelé kompatibilis a 65xx családdal (kivéve a nem dokumentált operanduskódokat, amelyekről le kell mondani), miközben a megmaradó rendszer többi eleme (a VIC-II, a SID, a CIA chipek és a külső csatlakozók stb.) változatlan módon üzemel tovább (végső soron így egy felpörgetett, „turbó” Commodore marad).

   

C65. Teljes nevén: Commodore 65, vagy C64DX (nemhivatalosan). Nem tévedés, igen, tényleg volt – azaz inkább lett volna – ilyen. A Commodore cég eredetileg a C64 utódjának szánta (miután a C128, a Plus/4 és hasonló kísérletek elbuktak); nevezhetnénk akár „nyolcbites Amigának” is. Kb. 1990-91-ig fejlesztették „titokban”, ám végül nem fejezték be. Kereskedelmi forgalomba nem került, csupán félkész állapotú prototípusai léteznek, a becslések szerint világszerte néhány száz darab (egyesek szerint talán egy-két ezer körüli). Visszafelé kompatibilis a C64-gyel, legalábbis annak szánták (gyakorlatban sajnos nem teljesen igaz ez), miközben egy rakás új lehetőség bővíti a platformot. A CSG 4510 CPU 3.54MHz-en ketyeg (vagy 1MHz-en C64 módban); szöveges felbontásban 80x25 karakterre képes (akárcsak a C128 – ez volt nemdebár az egyik legbosszantóbb korlátja a C64-nek az olyan, professzionálisabbnak számító felhasználások terén, mint pl. szövegszerkesztés); a grafikai felbontások pedig egészen akár az 1280x400x256 színűig felmennek. Alapkiépítésben 128kB RAM (mely bővíthető 8MB-ig); felturbózott BASIC 10.0 (ugyanez a C128-ban pl. még 7.0 volt, a C64-ben pedig 2.0, amit rengetegen szidtak kezdettől); kettő darab SID (hogy sztereóban szóljon); beépített 3.5 collos 1581-es floppy drive. Mint látható, a C-One sok szempontból hasonló koncepciót valósított meg (csak még többet, és még jobban).

   

Néhány bekezdéssel fentebb bátorkodtam leírni a „forradalmi” szót (nem kevéssé önironikusan persze – mint az idézőjel mutatja); ez még egyelőre némi kifejtést és magyarázatot igényel. Már a maga idején is léteztek a C64/128 mellé különféle memóriabővítési lehetőségek (pl. a REU vagy a GeoRAM, vagy újabban az EasyFlash). Csak akkor még nem ismerte – még inkább: nem használta – ezeket a kutya sem, mert méregdrágák voltak, és ritka, mint a fehér holló. Láthattuk, hogy mind a Chameleon, mind a 1541 Ultimate (a legfrissebb update leírása alapján) tartalmazza ezeknek az emulációját is. A C64 alapkiépítésű 64kB memóriája sajnos hosszabb távon rettentően pici lett (persze, jól tudjuk, az azt megelőző években még ez is soknak számított…), és a programozástechnikai fejlődésben ez a korlát vetette vissza a rajta futó szoftver-hegyek lehetőségeit a leginkább. Ennek átlépése egyszerűen felbecsülhetetlen mértékű előnyökkel járt volna. A REU által elérhető maximális korlát 16MB például (ami – lévén ugye épp 24-bit – a 256-szorosa a 64kB-nak). Ez manapság már semmi, a kis gépnek azonban ég és föld. Aki nem hiszi, vagy nem tudja elképzelni, mekkora a különbség, és nincs türelme megvárni a cikkünk legvégét, ahol erre újból visszatérünk majd, az lapozzon most oda, és nézze meg, hogy milyen lehetőségeket szabadít(ott volna) fel. (Az aktuális szoftverfejlesztésekkel foglalkozó részt!)


Következő: „A SID-ek bosszúja”

 

 

Szoftveres emulációk

Kábelek és pécék

A C64 utódai és a kiegészítők

A SID-ek bosszúja

Szoftverfejlesztések

Linkgyűjtemény