Beszélgetés
Müller Péter író, színházi dramaturggal
–
Rendkívül sokoldalú ember vagy: nemcsak író, hanem színházi dramaturg,
előadó is. Van-e olyan, érzésed szerint, ami leginkább hozzád
tartozik?
–
Valóban sok mindennel foglalkozom, és sokféle dologgal. A színházi
munka csoportmunka, itt azt kellett megtanulnom, miként lehet
nagyon sok emberrel együtt alkotni és azonosat álmodni. Ez nagyon
nehéz feladat. Ilyenkor szoktak az emberek összeveszni, mert mindenkinek
más az álma. De a színház megtanított rá, hogy jó előadás csak
úgy születhet, ha legalább száz ember ugyanazt álmodja. Vagyis
megtanított arra, hogy az emberekkel a képzeletvilágukban is azonosulni
tudjak, át tudjam venni az ő képzeletüket, és ők is bele tudják
élni magukat az én képzeletvilágomba. Nem könnyű feladat, de amit
az ember itt megtanul, az később is hasznára válik. Az én esetemben
többek között úgy, hogy könnyen megértek különböző vallású embereket.
Vagyis bele tudom élni magamat egy ortodox zsidó, egy dogmatikus
római katolikus, egy mohamedán, vagy éppenséggel egy buddhista
lelkületébe.
–
Író és előadó között van-e különbség?
–
Voltaképpeni előadó sose voltam, attól mindig nagyon féltem, s
életemnek viszonylag késői szakaszában kényszerültem rá, hogy
megtanuljam. Nyilván már nem emlékeznek rám így a Szintézis hallgatói,
de kezdetben roppant elfogódott, verejtékező, gátlásos ember voltam,
és ez azért történt így, mert az egész életem egyetlen szobában
éltem. Írónak lenni: remeteélet. Az ember egy szűk kis szobában
a papírral ül szemben. De ebből nekem ki kellett mozdulnom, és
meg kellett tanulnom a nagy nyilvánosság előtt beszélni.
–
Ez nagyon jól sikerült.
–
Igen. De nagyon mélyről indultam. Ugyanis egy kicsit hasonlít
a történetem a dadogó Demoszthenészhez, aki követ tett a nyelve
alá, és a végén egy nagy szónok lett belőle. Az írói lét egy nagyon
magányos életforma, mivel ott az ember egyedül csak a papírral,
pontosabban az Istennel beszélget. Ott nincs senki más.
–
Sokan tudják, hogy több műved bevallottan egyfajta médiumi ihletettségből
fakad. Ezt mennyire érzed általában meghatározónak az alkotásaidra?
–
Ne mondjuk azt, hogy kifejezetten médiumi ihletés… így mondanám
pontosan: ihlet nélkül nem lehet írni. Tehát ha írok, akkor arra
törekszem, vagy legalábbis az az igyekezetem, hogy ihletett állapotba
kerüljek. Hogy ebből mennyi a médiumitás, ez már egy más kérdés;
néha több, néha kevesebb. Inspiráció mindenképpen kell a művészi
alkotáshoz, de vannak olyan művek, mint például legutoljára a
Jóskönyv, ami – hogy úgy mondjam – a szellemvilág segítsége
nélkül sohasem jöhetett volna létre. Mert ezek olyan ismeretanyagot
is tartalmaznak, ami az én “wincseszteremben” nem volt benne.
–
És mióta tudatosodott benned ez a transzcendens elhivatottság?
–
A kapcsolat a nem evilággal? Húsz esztendővel ezelőtt. Huszonhárom,
hogy egészen pontos legyek.
–
És ma miképpen látod: műveid nagy része így született – tehát
másként szemléled a régi ihletettségeket –, vagy inkább csak az
új alkotásaidban jelenik meg?
–
Lényegében véve azokról a munkáimról van szó, amiket az utóbbi
tíz esztendőben írtam, azokban a transzcendens ihletésnek már
határozott nyoma van. A Kígyó és kereszttől kezdve mindenütt
világosan látszik. De előtte is, hogyha valaki mondjuk a drámáimat
olvasta, vagy látta színpadon, már azokban is állandóan érződik
a szellemvilág jelenléte. Tulajdonképpen mindegyik művemben valamiképp
jelen van. A transzcendens világ, a szellemvilág éppúgy jelen
van általuk a színpadon, mint az evilág. Vannak darabjaim, például
a Szomorú vasárnap, amelyek kifejezetten a másvilágon
játszódnak. Azzal kezdődik, hogy jön a hős, és nem tud nyugodni,
mert öngyilkos lett, és nem lel nyugalomra a másik világon. Gyötri
a lelkifurdalás. Majd innentől kezdve újra lejátssza az életét,
azokkal, akik már szintén nem élnek.
–
A mai magyar ezotériában példakép lettél a műveiddel. Te milyen
jövőjét látod ezeknek az ideáknak úgy általában az emberekben?
–
Kérlek szépen, én meg vagyok győződve róla, hogy itt egy nagy
kultúra, egy nagy emberi civilizáció hanyatlik, és lassan a mélypontjára
zuhan. És egy új faj érlelődik közben. Minderről Hamvas Béla ír
először a Vízöntő című tanulmányában; az a címe: Hatodik
faj. Én ezt nagyon mélyen hiszem. Olyképpen tekintek azokra,
akikkel a Szintézis előadásain találkozom, mint azokra a genetikus
csírácskákra, amelyek egy haldokló tölgyfában is megjelennek,
akiknek át kell örökíteni valami mélyebb, igazabb valóságot, hogy
egy új fiatal hajtás megjelenjen a világban. Igazából mi a jövőt
készítjük elő, és ugye – teljesen természetes módon – ez úgy működik
a tölgyfa esetében is, hogy a legmélyebb múlt igazságait hozza
felszínre. Azokkal a tapasztalatokkal, amit – mint villámcsapott
tölgyfa – megélt. Hasonlóan működik a genetika is, így sűríti
a megélt tapasztalatokat, sűríti a megélt tragédiákat, ám ugyanakkor
valami egészen újat is előkészít közben. Én ezeket az előkészítő
munkálatokat érzem.
–
Tehát valami meghal, valami születik…
–
Ami meghal, abban születik meg az új. Azért beszélek a genetikáról,
mert az örökítő sejteknek más funkciójuk van egy haldokló törzsben,
mint a haldokló sejteknek. Az örökítő sejtnek nem azzal kell törődnie,
mi múlik el, hanem hogy mi lesz. Így tudnám ezt mondani: jövőorientáltak
vagyunk. Minden esetben igyekszem kihangsúlyozni azt, hogy amiről
itt szó van, az nem olyan tantárgy, mint más iskolai tantárgyak.
Az ezotériának számomra csak akkor van értelme, ha egy új minőségű
embert hoz létre. Tehát ez nem olyasmi, amit ugyanúgy meg kell
érteni, mint pl. a kémiát, hanem ezt át kell élni, és meg kell
valósítani. Ezért van az, hogy én azt kérem az előadásaimon, hogy
ne írjanak és ne jegyzeteljenek. Vagyis ilyen értelemben, az én
számomra legalábbis, ez nem olyan, mint a Mindentudás Egyeteme.
Nem információt közlünk, nem ismereteket adunk át, hanem üzenünk
egy új minőségű embernek, akit csak átéléssel lehet megszülni.
Ez minden ezotériának az alapja, ami nem egy tan, amit könyvből
meg lehet tanulni.
–
Ebben egyetértünk. Hozott-e változást az életedben az ismertség
és a siker?
–
Nézd, én sikeresnek nem érzem magamat – sosem éreztem. Igazán
az én önátélésem szintjén a siker, mint olyan, nem is jelent meg.
Az ismertség megjelent, mert nagyon sokan jönnek hozzám, nagyon
sok rokon lelket fedeztem föl a világban. Mérhetetlen sokat! Kis
túlzással majdnem azt mondhatnám, hogy szinte nem volt a magyar
irodalomban még egy olyan szerencsés ember, mint én. És ez bizony
nagyon örvendetes, bár nagy felelősséggel tölt el, és ugyanakkor
érzem azt is, hogy nem élek és nem dolgozom hiába. Ez az, ami
benne van. De sikeresnek nem érzem magam. Ezt az érzést nem éltem
át soha. Sőt, úgy a lelkem mélyén még talán az az érzésem, hogy
mintha nem is lennék sikeres. De nem bánom. Az a történet, amire
én elköteleztem magam nagyon-nagyon fiatalon, hogy az Istennek
akarok tetszeni, jelenti számomra a vezérfonalat; ezen munkálkodom
leginkább.
–
Most egyébként min dolgozol, mi jelenti a fő irányt az életedben?
–
Jelenleg nem színdarabot írok, hanem egy könyvön dolgozom. Olyasféle
könyvön, mint a Lomb és gyökér vagy a Kígyó és kereszt.
Tehát számos nagyon-nagyon fontos gondolatot szeretnék az olvasóimmal
együtt megbeszélni, és a könyvnek az lesz a lényege, hogy egy
csomó mindent végigérzek és végiggondolok benne, csakhogy a legvégső
érzéseimet és a legvégső gondolataimat mégsem írom meg. Vagyis
szinte valamennyi, a mi hétköznapi életünket érintő kérdésről
beszélek. De nem mondom ki a legutolsó gondolatot; hagyom, hogy
az olvasókban fejeződjék be a könyv.
–
Mi a véleményed a Szintézis Szabadegyetem általad is ismert törekvéseiről?
–
Kérlek szépen, a törekvés rendkívül jó, és nagyon üdvös. Ritka
szín ez az életben. A tanácsom pedig az az, amit eddig is elmondtam:
minél több átéltség. Minél mélyebb átéltséggel jut valaki egy
élményhez, az annál inkább az övé. Ez a szabadegyetem ilyen módon
kell, hogy elüssön a többi főiskolai oktatástól, amelyek csak
információkat közölnek. Nekünk élményeket kell közvetítenünk.
És azért is örülök, amikor doboltok. Egy-egy ilyen dobszertartásban
sokszor több és mélyebb ezotéria van, mint húsz előadásban.
Paulinyi
Tamás, Fekete Zsuzsanna, Olessák Róbert (2003)
(Megjelent:
a Szintézis Újság 5. számában.)