Sebeők
Jánossal a közeli jövőre vonatkozó tervei ürügyén beszélgettünk
a Szintézis nyitott hétvége egyik szünetében: a 2002/2003-as évadra
átmenetileg eltűnik majd a szabadegyetem (és a világ) szemei elől,
hogy alkotói magányában egy újabb – kiadói felkérésre születő
– könyvnek adjon életet.
–
Kedves János, kifejtenéd-e nekünk bővebben ezt a jelenlegi helyzetet?
–
Akik ismernek, tudják, hogy a Szintézisen belül nem az ezoterikus,
inkább a természettudományos vonulathoz tartozom, és ebből kifolyólag
nem hiszek a sorsban, se a karmában, mindazonáltal a sors és karma
bizonyos jeleit rendre észlelem az életemben – és némi akauzalitást:
némi okságon kívüliséget is. Nyáron – teológiai nyelvvel élve
– különös indíttatást éreztem arra, hogy ne adjak elő majd ősszel
a Szintézis Szabadegyetemen. Akkor még az Enciklopédia
miatt: úgy éreztem, vissza kell térnem ahhoz az Enciklopédiához,
amire már mintegy fél évtizeddel ezelőtt fölesküdtem, és akkoriban
vissza is vonultam minden közéleti tevékenységtől. De aztán e
magamra mért önkéntes remeteség valamiképpen fölfeslett. Igaz,
nem ért utol az a nagyon sűrű közéleti tevékenység, amiben a ‘90-es
évek fordulóján volt részem, ugyanakkor nem volt hosszan megtartható
az a befelé fordult állapot sem, ami az “enciklopédikus korszak”
– ha nevezhetem így – kezdetét jellemezte. Kialakult egyfajta
köztes lét, ami ha innét nézzük, akkor magánynak volt nevezhető,
ha onnét nézzük, akkor pedig közéleti aktivitásnak. S e tevékenységbe
harmonikusan illeszkedett a szabadegyetemi jelenlét. Azzal indítottam,
hogy nem hiszek a karmikus erőkben, de olykor tapasztalom őket.
Miért? Mert akkor, nyáron még nem tudtam, hogy ez valójában egy
mélyebb átalakulás előjele; s hogy mi előtt is kell megtisztítanom
a belső teret és időt. Úgy sejtettem, az Enciklopédia
lesz az; azóta viszont egy kiadó részéről fölkértek, hogy írjak
meg egy könyvet. Nem gondoltam, hogy a Hisztériumjáték
és az Enciklopédia közé még következhet egy könyv. Ez
nekem is meglepetés volt, hisz utolsó publikált könyvem, a Hisztériumjáték
1993-ban jelent meg. Azóta sokhelyütt írtam: esszéket, publicisztikákat,
a Magyar Nemzetben önálló rovatom van; tehát a szellemi jelenlétem
nem szűnt meg, de új könyvet nem terveztem az Enciklopédiáig.
Jókor jött mégis ez a fölkérés: rá kellett döbbennem, hogy még
nem vagyok kész – belülről nem értem meg a feladatra. Hogy a 2000-es
időpontról lekéstem, már egy figyelmeztető jel volt, amit akkor
még nem értettem meg. Most már értem. Ahhoz, hogy eljussak majd
az Enciklopédiához, hogy beteljesülhessen az a munka,
amire végső soron születtem, előbb summázni kell azt az állapotot,
ahol most tartok; s ennek az állapotnak a summázata lesz a könyv.
Másrészt summáznom kell mindazt, ami eddig történt, hisz sok kiadatlan,
félkész munka rejlik az íróasztalomban. A következő egy évben
kívánom összefoglalni, ami eddigi negyvennégy esztendős életemben
megtörtént. Ezután térek majd vissza egy érettebb és letisztultabb
szinten az Enciklopédiához. És emiatt nem leszek jelen
a 2002/2003-as esztendőben a Szintézis Szabadegyetem előadói mikrofonja
mögött. Ez legkevésbé jelenti, hogy kiléptem ebből a világból,
ami számomra olyannyira inspiratív és kedves, és semmiképp sem
jelent végső távozást. Mivel az ígéretekkel hadilábon állok, így
jóslatot nem adok rá, hogy mikor térek vissza. Azt azonban mindenképpen
mondhatom, ha e könyvek megjelentek, újabb szellemi asztaltáncoltatás
erejéig szívesen állok majd az akkori hallgatók, mondhatni a törzsgárda:
a Szintézis Egyetem szellemi hatókörén belül állandónak megmaradt
közösség elé.
–
Magáról a műről lehet tudni valamit? Vagy ez inkább maradjon homályban?
–
Alkotáslélektani szempontból zavarna, ha idő előtt akár a témát
is elárulnám. Ami meglepő, hogy e könyv ugyan felkérésre születik,
de a téma kimondva-kimondatlanul hosszú ideje foglalkoztat engem.
Nyilván olyan könyv megírását semmiképp sem vállalnám el, ami
bármily értelemben is ellentmond az értékrendemnek vagy az érdeklődési
körömnek. Így tehát, bizonyos értelemben, egy külső akarat ráérzett
bennem egy olyan, kimondatlanul már meglévő stációra, ami megírásért
kiált. Akik eddigi munkásságomat ismerik, azoknak bizonyos benyomása
lehet róla, hogy e könyv milyen stílusú lesz, meddig terjed a
horizontja. Nyilván nem egy szűklátókörű és szobábazárt munka
lesz, hanem az összefüggések mélyére tekintő, s egyben korszerű:
nem csupán az örök problémákat, hanem a 21. század felvetette
kérdéseket is behatóan taglaló munka.
–
Ezek szerint erre a műre te már régóta készülsz…
–
Meg is szakítanálak itt, ez régóta készül bennem. Én erre a műre
nem készültem, hiszen az Enciklopédiára készültem; észrevétlenül
és öntudatlanul érlelődött bennem. S most ezt kell megírnom, miután
az Enciklopédia jelenleg még nem tart itt. Ortutay Gyula
fia, buddhista előadó, írta: 50 éves kora után kezd el az ember
tanulni, és 75 esztendős kora után kezdhet tanítani. Hogy így
van-e, azt nem tudom, de egy biztos: ez a mű az, ami most a születésre
vár – amit a sors akar. Így tehát ennek kell elébe mennem, ám
hiszem, hogy eljön az az idő is, amikor a sors majd az Enciklopédiát
óhajtja, és az készülhet el.
–
Mint említetted, nem hiszel a sorsban, és mégis ez a sors így
rádtalált. Miképpen dolgozod fel magadban ezt az ellentmondást?
–
Talán Bohr egyik anekdotáját idézhetném. Bohr szobájában, illetve
a kertkapu fölött ott volt kiszögezve egy patkó. Mint tudjuk,
ő nagy természettudós volt, és inkább a pozitivisták, mint az
idealisták közül való. Egy vendég megkérdezte: csak nem hódolsz
ilyen babonáknak, nem hiszed azt, hogy ez szerencsét hoz… Bohr
erre azt felelte, ugyan mit képzelsz, nem hiszem, de azt mondják,
akkor is hat, ha az ember nem hisz benne…
–
Mennyire szabtál magadnak határidőt, amire be kell fejezned a
könyvet?
–
A kiadó szabott egy határidőt. Valószínűleg az ünnepi könyvhétre
jelenik meg, így pár hónap alatt kellene megírnom. Mindenesetre
olyan szerződést kötöttem, ami megengedi ennek a határidőnek az
átlépését is, ezért ha addig nem készülne el, akkor 2003 Karácsonya
a következő időpont; mindig hagyok azért magamnak egy kiskaput.
–
Olyan ember vagy, akit rá kell kényszeríteni a munkára?
–
A határidők idegenek tőlem. Éppoly fontosnak érzem, hogy az ember
szemlélődjék, sétáljon vagy peripatetikus szerzetesi időben éljen,
mint hogy aktívan dolgozzék, mert egyes érési folyamatok csak
a külvilágtól elvett időben történhetnek meg. Ilyen értelemben
olykor ahhoz, hogy dolgozzam, jó, ha van egy rabszolgahajcsár,
aki a remetei létmódból a klasszikus írói létmód felé taszít,
odalökve az írógép elé, s azt mondja: márpedig tessék megtenni;
ne érleld, ne gondold túl, ne kísértsd a végtelenségig, hanem
– csináld meg.
–
Ez a veszély is fenyegeti egy írót? Hogy túlgondol valamit?
–
Igen. Madách szállóigéjét tudnám idézni, hogy a tett halála az
okoskodás. Az okosság halála pedig olykor a bölcsesség. Ahhoz,
hogy valami működőképes legyen, és elkészüljön, bizonyos értelemben
mindig meg kell szakítani valahol. Van az alkotásnak egy szerves
szintje, mikor az készül el, ami úgymond kész; viszont létezik
mindig egyfajta agresszív szintje is, amikor egy sorsközösséget
az ember megszakít. A születés is ilyen. Egy test az anya és a
gyermek addig, míg be nem következik a szülés; s akkor ez az egység
megszakad. Mindig föl lehet tenni a pillanattal kapcsolatos kérdést.
A tibeti halottaskönyv igen pontosan leírja, milyen a halálközeli
élmény, a módosult tudatállapot. Arra viszont a tibeti halottaskönyv
sem ad választ, miért egy adott pillanatban halunk meg; miért
nem előbb vagy később. Fontos kiemelni: az események pillanatáról
van szó. Ha valaki rákbeteg, öreg, leépült a szervezete, akkor
előre jelezhető a halál. Ám hogy a prognosztizált időn belül miért
épp akkor következik be, senki sem tudja. Mert a legbetegebb emberben
is még elvileg egy szívdobbanásnyi idő benne lakik. Ugyanígy egy
órával akár később is bekövetkezhetne egy gyermek világraszülése.
Tehát a pillanat változatlanul a legnagyobb rejtély. Hasonlót
állíthatok a művek elkészültéről is. Előbb-utóbb jó esetben egy
alkotás befejeződik; az viszont, hogy meddig érleli az ember magában,
sokmindenen múlik. Ennek az idejét bizony befolyásolják különböző
tényezők. Például hogy van egy külső elvárás, ami buzdít: tárd
a nyilvánosság elé – add elő.
–
Mikor efféle konkrét cél lebeg előtted, mennyire érzed fontosnak,
hogy teljes lényeddel erre koncentrálj, hogy megszakítás nélkül,
egyhuzamban készüljön el a mű?
–
Ez nagyon fontos számomra. Visszakanyarodtunk tulajdonképpen a
beszélgetés elejére. Megpróbálok jelenleg minden olyan mellőzhető
motívumot kiszűrni az életemből, ami ezt a munkát zavarhatja.
–
Ez kényszerűséget jelent inkább, vagy élvezetet, örömet a számodra?
–
Inkább örömet, ugyanis az a harmónia, amiről már szintén beszélgettünk,
megvan. Egy hétig le voltam sújtva, amikor ez a fölkérés jött.
Azt hittem, valamilyen külső erő el akar téríteni engem a valódi
utamról. Úgy éreztem, ezáltal további csábításnak vagyok kitéve,
sőt, folytonosan érnek a csábítások azóta is… Csábítás alatt értendő,
hogy elmenjek például a Claudia-show-ba, és kétmillió ember előtt
beszéljek erről-arról-amarról… “Az világi hívságok” – ha mondhatom
így. Jóllehet e mediális korban fontosnak tartom azt, hogy akár
ilyen, a felsőbb értelmiség által elítélt csatornákon keresztül
is eljussak az emberekhez, ez nem változtat azon, hogy az ilyen
jellegű hívások azok a csábítások, amik nem kifejezetten alkalmasak
rá, hogy az embert belső pályán tartsák. Ugyanígy léteznek szakmai
csábítások is – szintén időbe kerülnek. S úgy hittem, ez a könyv
is egy eme szakmai csábítások közül. Le voltam sújtva; elvégre
egy írót ennél jobb végül is nem érhet. Így aztán a szakmai önbecsülés
és a szellemi elkötelezettség súlyos konfliktusba került egymással.
Akkor változott meg a helyzet, amikor hirtelen bejelentkezett
hozzám az az erőforrás, amiből ezt a felkérésre születendő könyvet
majd meg tudom írni. Rádöbbentem, hogy súlyos és nyomasztó mondandók
vannak bennem elkönyvelve, amiket más műfajokon keresztül szerettem
volna átadni. S abban a pillanatban, mihelyt ez az erőforrás,
ez a látensen már meglévő szellemi vésztartalék – ha mondhatom
azt: észtartalék – feltűnt, megvilágosodtam, és rá kellett jönnöm:
épp fordított a helyzet. Ez egy meander: látszólag távolodom az
Enciklopédiától, hiszen nem azt fogom írni; de ha valaki
tudatára jő a saját érettségi fokának, ha képes szembenézni azzal,
épp hol tart, akkor szerintem mindenképpen előbbre jutott.
–
A tudatos célok tehát nem mindig tükrözik a belső érés öntudatlan
folyamatát, s most ráébredtél erre, a kiadó fölkérésén keresztül,
ami váratlanul tudatosította benned a saját belső állapotodat…
–
Így van. Egyébként a zenetörténet legnagyobb művei megrendelésre
születtek, mindössze az ilyen művek misztikájáról, ihletettségéről
kevesebb szó esik. Más szóval arról, hogy egy jó pillanatban érkezett
fölkérés milyen pszichés és metafizikai hatású, kevesebbet értekeztek.
Egy kivétel esetleg akad: amikor Mozarttól azt a bizonyos rekviemet
rendelte egy álarcos ember. Mozartnak az az illető kifizetett
egy adott összeget, tán Salieri volt, tán valaki más… Egy tény:
ha Mozarttól azt a rekviemet nem rendelik meg, akkor ő lehet,
hogy nem ír; akkor szegényebbek vagyunk egy Mozart-rekviemmel,
lehet, hogy más munkába fog. S mégis milyen elképesztő karmikus
vagy metafizikai konszonancia ez, hogy egy haldokló embertől rendelnek
egy rekviemet, megírja – és nem sokkal éli túl. Azért remélem,
az én esetemben nem egy ilyen jellegű elhívásról van szó… De e
példa utal rá, hogy nemcsak az öntörvényű alkotás létezik, hanem
annak menetébe külső elvárások is beleszólhatnak. A kettő között
persze súlyozni kell; nyilván ha az a rekviem Mozartban nem lett
volna ott már félkészen, úgy hiába rendelik meg tőle. Itt mindig
egy felsőbb szintű párbeszéd zajlik: azt folytatja az ember saját
magával, ővele a világ, s egymással a féligazság, a hazugság és
a teljesség. Személyesült és személytelen résztvevői vannak ennek
a hatalmas kommunikációnak, amit szerintem mindnyájan a megértés
reményében folytatunk.
–
Többször előadtál a Szintézisen, ezt mennyire érzed tanítói munkának,
és van-e különbség, s ha van, akkor micsoda, a tanító és az író
feladata közt?
–
Nem érzem magam e pillanatban tanítónak. Ha eljutottam majd ahhoz
a tudáshoz, ami bennem van, akkor meglehet, tanárnak és mesternek
fogom érezni magam. Álszerénységi okokból nem kívánom e lehetőséget
kizárni, de mindenképpen úgy érzem, most ez nem az a pillanat,
hogy egy ilyen szerepkörrel azonosulni tudnék. Még akkor sem,
ha az eszközeim olykor sámánisztikusak, prófétikusak, hogyha kitartó
munkával a művek mellett egy személyiséget is építek, amelyik
a művek átadására képes lesz. Egy tény: a szépíró munkája nekem
mindig túl szűk volt. Ez afféle magasnyakú, szoros pulóver számomra,
amiből sokkalta szívesebben bújom át a gondolkodó zakójába. Nem
is a tanítóságról és íróságról van szó, hanem hogy a szépirodalmi
műfajok nem igazán alkalmasak mélyebb és komplexebb mondandók
fölvételére. Egyszerűen egy regény nem engedi azt, hogy ott tételes
módon kifejtésre kerüljön egy gondolat. Ha a hős filozofálni kezd,
előad egy rendszert, a regény óhatatlanul unalmassá válik – irodalmi
műként megsemmisül. Sok olyan író van, aki őrlődik a filozófiai
és az irodalmi indíttatás közt. Arthur Koestler és Határ Győző
– akiket én igen nagyra tartok, és velem rokon lelkek – írásai
például inkább filozófiai, semmint irodalmi munkák, melyek varázslatos
stílusuk és mérhetetlenül szabad elgondoltságuk által mégis túllépnek
a német vasaltságú filozófia és a szűk természettudomány határain.
Tehát a kérdésre válaszolva azt mondom inkább: író vagyok és gondolkodó,
s megpróbálom e két tevékenység: a szépirodalom és a töprengés
műfaji összeegyeztethetőségét megtalálni; azokat a műfajokat keresni,
ahol ez a két diszciplína egy műfajon belül meg tud férni egymás
mellett.
Sok
sikert kívánunk hozzá, köszönjük szépen!
Fekete
Zsuzsanna, Olessák Róbert (2002)
(Megjelent:
a Szintézis Újság 4. számában.)