Beszélgetés
Kövi Szabolcs zenésszel
Jobb
híján egy bevásárlóközpont művilágának bejáratánál találkoztunk,
ahol műkövek között zuhogott a művízesés. Továbbmentünk ülőhelyet
keresve, és ahol végül letelepedtünk, ott sem volt sem csend,
sem béke; harsogott a műzene, és Szabolcs válla fölött művirágokra
nyílt kilátás. Talán még az emberek is műanyagból voltak. A művész
és a művilág ellentéte között elveszve próbáltunk beszélgetést
kezdeni.
–
Zeneszerző vagy, és ugyanakkor előadóművész is. Melyik áll a szívedhez
közelebb?
–
Azért lettem zeneszerző, hogy legyen mit előadni. Komolyzenei
pályán tanultam, de ennél több kreativitást éreztem magamban.
Nem elégített ki a kotta egyszerű lejátszása. A saját érzéseimet
is szerettem volna kifejezni és közvetíteni. Nagyon kevés fuvolistának
van lehetősége arra, hogy szólókarriert fusson be, de ha mégis
sikerül, akkor is csak mások műveit adja elő. Ha meg zenekarban
van, és vagy ötvenedszer játsza el a Varázsfuvolát, akkor
az már olyan, mint a favágás. Ennél többet szerettem volna csinálni,
mást, ami közelebb áll hozzám és őszintébb. Egyébként hatéves
korom óta fuvolázom. Apám zenetanár, ő inspirált a pályára. Zeneszerzéssel
tíz éve foglalkozom. Komolyzenei környezetben erre egy ideig nem
éreztem inspirációt. Ott az ember megszokja, hogy csak azt teszi,
amit mondanak neki. Tehát ha én fuvolista vagyok, akkor fuvolázzak.
Ha zeneszerző vagyok, akkor szerezhetek zenét, ám én nem voltam
zeneszerző. Ezért egy darabig csak álmodoztam erről. És akkor
egyszer odajutottam, hogy ideje megvalósítani az álmaimat, és
otthagytam a komolyzenei pályát. Úgy gondolom, jó volt ez az irányváltás,
mert nem tudnék őszinte lenni egy pusztán előadói pályán.
–
Én azt hiszem, nagyon komoly zene az, amit te csinálsz.
–
Komoly zene, igen. Arról én nem tehetek, hogy fogalomzavarok vannak
a zenei világban. Már az a meghatározás, hogy könnyűzene, az is
vicces, és az, hogy komolyzene, az sem fedi semmilyen szempontból,
hogy mit is értünk ezalatt. Igen, én komolyzenének tartom, amit
csinálok.
–
Zenédben áramlik a csend. Embernek is ilyen vagy?
–
Ilyen voltam mindig, de mostanában már törekszem arra, hogy kijöjjek
a csigaházból, ne meneküljek belülre. Művészileg jó, ha az ember
fel tud építeni magának egy világot, de emberileg nem teljesen
helyes, mert nem jó elbújni a dolgok elől, a világ elől. Nem vagyok
igazán nyitott ember. Vágyom a csendre, békére, nyugalomra, és
ezt szeretném megvalósítani. Muszáj küszködnöm, hogy legyőzzem
saját akadályaimat, hogy kihozzak valamit magamból. Másrészt fontos
számomra a kommunikáció is. Időnként túlmozgásos vagyok. Azt gondolom,
egy egészséges középutat kell találnom a zárkózottság, vagyis
a csigaház és az aktivitás között. Ahhoz, hogy előadó legyek,
meg kell birkóznom azokkal a feladatokkal, amelyek egy CD-kiadással
járnak, ezért nyitottabbnak kell lennem. Praktikus dolgokban is
meg kell állnom a helyemet, hogy máskor meg lebeghessek. Zeneszerzéshez
inkább befelé forduló alkat szükséges. Nyugodt, építő, meditatív
hangulatot szeretnék közvetíteni. Ezen a téren nagy hiányosságok
vannak a zenei világban, és én ezt igyekszem valamilyen szinten
pótolni.
–
Mennyire vagy igényes és sikerorientált?
–
Maximalista? Hát nagyon az vagyok, de azt gondolom, hogy ennek
később lesz meg a gyümölcse. Tisztában vagyok azzal, hogy egy
embernek minden szempontból van érési folyamata. Zeneileg is.
Én most inkább érlelem azokat a dolgokat, amiket majd később fogok
csinálni. Fel is újítom a lemezeimet, hogy még jobban szerethessem
őket, ne legyen egyikkel se olyan érzésem, hogy hibák vannak benne.
Nem akarom unni a saját zenémet. Most azt gondolom, hogy ezek
mégiscsak zsengék. Annak ellenére, hogy el merem őket adni, a
boltban ki merem őket tenni, felvállalom, hogy az igazán érett
és igazán komoly műveim csak később fognak megszületni. Erre szántam
az életemet, nincsenek más terveim. Egész más érettsége van egy
hatvan éves zeneszerzőnek, mint egy harminc évesnek. Nem lehet
a kettőt összehasonlítani. A zenei érés összefügg az emberi éréssel,
és ahogy megy az idő, egyre világosabban látom azt, hogy milyen
zenét akarok csinálni, de azt is pontosan tudom, hogy ehhez egy
élet kell. Megpróbálok mindig többet kihozni magamból. Az igazi
siker azonban az lenne számomra, hogy lelkileg elérjek egy olyan
szintre, ahol nincsenek rendezetlen dolgaim. Hogy megismerjem
a szeretetet. Sok szempontból nem ismerem ezt az érzést, pedig
úgy gondolom, hogy mindenkinek ez a feladata. Nem annyira a zenélés
a legfőbb célom, ezért csak mérsékelten vagyok sikerorientált,
mert igazából egy idő után úgy érzem, hogy amiben élünk, illúzió.
Az az élet, amit élünk, csak egy film. Persze fontos, hogy jó
filmeket vetítsünk magunknak, és hogyha leülök zenét csinálni,
akkor jó zenét szeretnék csinálni. Ezért hogyha az egészet nézem,
szeretnék egy jó életet élni, egy jó filmet vetíteni. Ebben az
egészben a zene, bár nagyon fontos dolog számomra, mégiscsak egy
játék. Ennek az egész illúziónak a része. A legfontosabb feladatom
az, hogy rájöjjek az illúzió természetére, hogy merre van előre,
hogy az emberekkel, akikkel találkozom, miért találkozom, milyen
üzenetet akarnak nekem átadni, és nem pedig az, hogy sikeres zenész
vagyok. Aki karrierista vagy túlzottan sikerorientált, egyáltalán
nem biztos, hogy őszintén csinálja, amit csinál. De hogyha a kapcsolataimban
arra törekszem, hogy őszinte legyek, ami nehéz dolog, valószínű,
hogy a munkámban is őszinte leszek. Ez már nagyon fontos. Hároméves
korom óta hiszek Istenben, pedig a szüleim nem voltak vallásosak,
soha nem beszéltek erről. Számomra ez mégis alapdolog. Egyébként
a paranormális jelenségek is érdekelnek, bár azt hiszem, jobb,
ha én nem rendelkezem velük, mert akkor esetleg a fuvola elhajolna
a kezemben…
–
Szereted hallgatni saját magadat?
–
Engem megnyugtat. Amikor zűrös vagyok, beteszem a CD-t, és lecsillapodok.
Van, hogy elalvásra használom. Rossz alvó vagyok, és ha nincs
olyan zene, amire el tudnék aludni, akkor csinálok magamnak, és
addig hallgatom, amíg elalszom. Rám is olyan hatással van, mint
ahogy remélem, másokra is. Amikor ez a fajta zene készült, hetekig
félálomban voltam, mert az volt a célom, hogy elaltassam magam.
Napközben dolgoztam, aztán meghallgattam egy részt, na hát ez
álmosító, ez maradhat, na ez idegesítő, akkor nem. Magam tesztelem
a zenémet, jó-e, vagy nem. Ha túl hosszú, nyomasztóvá válik. Egyébként
nem vagyok rutinos zeneszerző, és nem is szeretnék soha az lenni.
Most egy új, világzenés hangulatú lemezen dolgozom, sok ének,
népdal lesz benne. A világot néha túl agresszívnak érzékelem,
de tudnunk kell azt, hogy ahol most vagyunk, azt mi teremtettük
magunknak. Az én viszonyulásom benne van. Ha valami zavar, azért
van, mert valamit ezzel nem tudok elfogadni. Ez a lüktető zene,
amit most is hallunk, nagyon híven tükrözi a világot, a benne
lévő embereket. Ha ezt a nagyon egyszerű, dobolós zenét nem tudom
elfogadni, akkor az embereket nem tudom elfogadni, akik körülöttem
élnek, és akik ezt szeretik. A világ ma a fizikai energiáról szól,
a szexualitásról. Ha nem akarok ebben élni, akkor jegyet kellene
venni a Holdra. De inkább azt gondolom, hogy meg kell tanulni
ezzel együtt élni, vagy legalábbis megkérdezni, miért kerültem
ide. Hajlamos voltam azt hinni, hogy az emberek tiszták és bűntelenek,
csak hibáznak. Aztán rájöttem, hogy a világ, amiben élünk, félig-meddig
pokoli. Azért szenvedünk folyamatosan, mert ide azok jönnek, akik
egyszer valamit már rosszul csináltak. Nincs mit csodálkozni azon,
hogy ennyire erőszakos világban élünk, hiszen ide nem az angyalok
jönnek, de van lehetőségünk arra, hogy megoldjuk ezt a problémát.
Van esélyünk arra, hogy megváltozzunk. Mikor bosszankodunk azon,
hogy milyen a világ, akkor ne felejtsük el, hogy mindannyian egy
csónakban evezünk. A hazugságok sokrétűek, megdöbbentőek, és a
kavalkádot, amiben élünk, nehéz feldolgozni. De nem lettem keserű,
mert azt hiszem, ebben nincs rosszakarat. Mások is csak az útjukat
keresik. Nem a cselekedetük szerint szeretném megítélni az embereket,
hanem a szándékaik szerint, és ha a szándék jó, akkor azt az embert
igyekszem elfogadni. Aki azonban önző vagy rosszakaratú, azzal
nem szeretnék komolyabb kapcsolatba kerülni. Van, aki csak önmagára
figyel, és van, aki megpróbál a többi emberre is tekintettel lenni.
Egyik sem jó vagy rossz, hiszen ha valaki csak másokra figyel,
az ugyanolyan beteges lehet, mintha valaki csak magát veszi észre.
De ha együtt akarok dolgozni vagy akár csak lenni valakivel, kicsit
környezettudatosabb ember társaságára van szükségem. Olyanra,
aki odafigyel a másikra, odafigyel a világra, és megpróbálja megérteni.
Ezekkel az emberekkel érzek rokonságot, és nem olyanokkal, akiknek
a beszéde olyan, mint a monológ. Én igyekszem másokra is odafigyelni.
Nem tartom magam rossz embernek, bár én is sok hülyeséget csináltam
életemben, sok hibát követtem el. A szándékaim azonban talán elvezetnek
egyszer valahová. Egyszer talán találok választ a kérdéseimre,
egyszer eljön a megmérettetés ideje, és akkor derül ki, igaz-e,
amiben hiszek. Akkor majd tisztán láthatom saját magamat is. Azt
hiszem, akkor tud igazán mélyen önmagába nézni az ember, amikor
meghal. A zene nekem kicsit olyan, mintha már én lennék. Mintha
már valami testrészem lenne. Amíg a testem képes lesz rá, addig
zenélni fogok. Eleinte nagyon fontos volt az emberek elismerése,
elsősorban az apámé. Ma már kevésbé, és ez azért jó, mert így
tudom vállalni önmagam. Az emberi kapcsolataimban is. Nem hiszek
a feltétel nélküli szeretetben, úgy gondolom, ez a gyakorlatban
nem valósítható meg. Azt viszont elvárom önmagamtól is, hogy ne
hazudjak. Hogy önmagam tudjam adni. Jobban elfogadom már magam,
mint régebben, amikor még mindenkinek meg akartam felelni. Most
már megpróbálok mindig őszinte lenni, mert úgy érzem, ez a legtöbb.
Vannak nagyon okos és szellemes emberek, akikkel igen jó beszélgetni.
De olyan is van, aki nem szól semmit, csak ott van veled, és az
egy nagyon jó érzés. Az életemben is arra törekszem, hogy akikkel
együtt vagyok, jól érezzék magukat vele. Csak úgy.
Hogyan
próbáljuk megnevesíteni azt, amire nincs és nem is lehet szó?
Aki már hallotta Kövi Szabolcs lemezeit, átadta magát áramlásának,
tudja, mire gondolunk. Az a zene kifejez mindent, ami legbelülről
jön, szavakba nem önthető. Hogyan mondjam el, amit csak érezni
lehet, a békét, nyugalmat, harmóniát, végtelen tisztaságot, és
azt a csöndet. Igen, azt, hogy ez a zene maga a kristálytiszta
csönd.
Fekete
Zsuzsanna, Szűcs Zsóka (2002)
(Megjelent:
a Szintézis Újság 4. számában.)