Beszélgetés
Szepes Máriával, a Szintézis Szabadegyetem alapító fővédnökével
– Mária néni, hogyan került kapcsolatba
a Szintézis Szabadegyetemmel?
–
Az, hogy ki hogy kerül kapcsolatba emberekkel, dolgokkal, az minden,
csak nem véletlenszerű. Olyan láthatatlan, nagyszerű dramaturgja
van a sorsunknak, életünknek, aki pontosan, tervszerűen szövi
a dolgokat. Lehetetlen megkerülni a spirituális örök kérdéseket,
mert a világ olyan rossz irányba halad, tömegével annyi őrültséget
követ el, vagy mulaszt el megtenni jókat, amit mi próbálunk megtenni.
Persze hogy összejönnek a szövetségesek, az individualizált emberek.
Ez a fény szövetsége. Mi a fényt, a tudást hirdetjük. A világ
egyetlen egész. Furcsa, paradox igazságok ezek a mágikus igazságok,
hogy minden erőnek szüksége van az ellentétére, hogy rátámaszkodva
kifejthesse a lényegét.
–
Mi miatt döntött úgy, hogy elvállalja a Szintézis Szabadegyetem
fővédnökségét?
–
A meggyőződésem, bizonyosságom, hogy a Szintézisnek és az én témakörömnek
elkerülhetetlenül találkozniuk kellett. Az is szükségszerű volt
és érthető, hogy felmerült a Római Klubnak ez a 110 tudósból álló
egyesülete, ellentmondásokat kavarva. Azt mondták, hogy „A jövő
már elkezdődött…” Mi ezt már tudtuk. Valóban sokkal előbb, már
gyerekkoromban olyan szellemi környezetben érintettünk valamennyi
problémát, amiről még nem is álmodtak a többiek, hogy valójában
miféle korba érkeztünk. Ezek a dolgok egyrészt óriási tudásszomjunknak
voltak köszönhetők, másrészt annak, hogy amivel foglalkoztunk,
szükségképp magához vonzotta a többi területet. Az, hogy művészek
voltunk, írók, zenészek, minden műfajtából való barátok nyüzsögtek
körülöttünk, annyit jelentett, hogy nem lehetett egyik fajtát
a másiktól elválasztani. A művészet nem lehetett meg tudomány
nélkül, a tudomány művészet nélkül. Egyik sem nélkülözhette a
bölcseletet, az összefüggések tudománya volt, nyíltan, szabadon,
természetes volt, hogy foglalkoztunk vele. Óriási dolog az összefüggések
tudományában gondolkodni, és nem nevezni szektának. Én nagyon
tisztelem a világvallásokat, ahhoz, hogy valamit elkezdjünk, hit
kell, de ma már, a Vízöntő meredek változásai között az ember
tudni is akar. Mi, ezek a kis társaságok, amelyek alakulnak, semmiféle
dolognak nem kötjük le magunkat, szabadok vagyunk. Ezért vállalkoztam
a fővédnökségre. Csak ezt vagyok hajlandó csinálni.
–
Ön szerint van-e olyan témakör, ami még hiányzik a Szintézis palettájáról?
–
Úgy gondolom, hogy a témakör állandóan gazdagodik, mivel kimeríthetetlen.
Azt mondjuk, amit Heisenberg, hogy a fizika végösszege a metafizika,
a bölcselet. És ha a bölcseletet szárazon adom, fűrészport rágatok.
Azt a legmagasabb művészettel kell csinálni. Csodálatos lángoló
művészettel, zenével, festményekkel, szobrokkal, épületekkel,
isteni szépséggel. Amiben a szépség igazsága benne van, az fokozottabban
él. Kultúra nélkül lehet élni, de nem érdemes.
–
Hogyan született meg a Vörös Oroszlán, leghíresebb írása,
ami már több nyelven is megjelent?
–
A Vörös Oroszlán nagy nyomás alatt, halálos veszélyben
készült, a gyermekem halála után. Én anya lettem volna, csak alkatilag
nem vagyok rá alkalmas. A gyerekemnek meg kellett halni, és visszakaptam
tanítványnak, most is az. Vagy gyerek, vagy életmű. Nekem életművet
kellett írni. A Vörös Oroszlánt öt évig írtam. Megteremtettem
a kisgyerekem helyett, aki sajgó, fájó hiány. Imádom a gyerekeket,
kisállatokat.
–
Jelenleg min dolgozik?
–
Több könyvet írok, például most készül Az istenek tüze
a Vízöntő korszakról, mely áprilisban jelenik meg. 150 oldalas
könyv, gyakorlatokkal, misztériumjátékokkal, önelemzésekkel. El
nem tudjátok képzelni, hogy mennyi minden van már nyomdakészen!
Csináltam magamnak mesefigurákat, pl. régebben a Pöttyös Pannit,
most A bolond vára című mesét írtam a tündérvárról. Nemzedékek
nőttek fel a Pöttyösön, soha el nem évül, mert – ahogy a Vörös
Oroszlán és az okkult regények is – örök dolgokról szól.
Az örök dolgokat nem lehet megölni, azok mindig érvényesek. Regényeim
is vannak, mitikus emlékeim arról, hogy hogyan nézek vissza a
gyermekkoromra. Jelenleg öt filmet is írok, például A nimfa
és a diplomata című forgatókönyvet, amely Karádyról és Wallenbergről
szól.
–
Hihetetlen szellemi frisseségének mi a titka?
–
Sokmindent csinálok, égek, lángolok. Ez egy örök tűz, sosem alszik
ki. Állandóan kételkedem és szűrök, mindent tudni akarok. Mindennap
tanulok valamit, ez a kimeríthetetlenből való merítés. Korlátlan,
határtalan a szellemdimenzió. Ma is ugyanúgy írom a könyveket,
meséket, haikukat, egyszavas verseket. Őrülten élvezem, ezzel
szórakozom! A szellemnek nincs kora.
–
Mit tud tanácsolni, hogyan értelmezzük életünkben a sors jeleit?
–
Csak akkor tudjuk, mi a rossz, ha érezzük. A karma nem hóhér.
Leszállhatunk a kínpadról, ha már tudjuk, hogy mi a rossz, és
nem tessük meg. Mindent egy láthatatlan dramaturg irányít. Midnennek
szimbolikus értelme is van. Aki nem fejti meg úgy a nappalait,
ahogy az álmait, az nem érti meg sem önmagát, sem a világot. Például
azt, hogy miért ide született, miért ezekhez a szülőkhöz, miért
vannak ezek a kapcsolatai. Sokkal több mondanivalója van mindennek,
mint gondolnánk. Mi kis kozmoszok, csillagok vagyunk, amilyen
a nagyvilág, ugyanaz van bennünk. Csodálatos dolog ezzel foglalkozni.
Spiritualitás, bölcs gondolkodás nélkül nem lehet semmit tudni.
A dimenziók nem mások, mint az ember érzékelési módjának mélyebb
vagy magasabb rezgései. Aki intenzíven foglalkozik ezekkel a dolgokkal,
az előtt újabb és újabb dimenziók nyílnak meg. A fejlődéshez az
az alázat kell, hogy nem tudok semmit, de őrült szomjas vagyok,
hogy tudjak. S amíg valahová el nem érkezem, addig a cél maga
az út. És az gyönyörű. Minden ideával kezdődik, a megvalósításon
át vonom ki belőle a tapasztalatot, aztán visszatérek a magasabb,
megtisztult szellemiséghez.
–
Tud-e tanácsolni olyan módszert, ami segít empátiát teremteni
másokkal, illetve aminek segítségével javíthatunk az emberekkel
való kapcsolatunkon?
–
Vannak olyan emberek, akiket csak bizonyos módon lehet megközelíteni.
Vigyázni kell, hogy ne sérüljenek, még nem bírják el a szavakat.
Nem mondhatom, de gondolhatom. Minden növendékem karakterológus
és pszichológus is, de nagyon nagy felelősség, ha egy ember, akire
hallgatnak, kimond egy rossz szuggesztiót, és azt egy gyenge ember
megvalósítja. Nálam tilos volt jósolni. Mindenki önelemző lehet,
fontos, hogy egyéni fekvésben. Én nem azért lettem karakterológus,
hogy bíráljam az embereket, hanem azért, hogy jól közelítsem meg
őket. Rengeteg gyakorlatom van, 30 misztériumjátékot írtam, és
próbálom megosztani a Szintézissel is. Gyerekeim, ne féljetek,
ha akarjátok, és jól akarjátok, a körülmények jönnek, mindig vannak
megpróbáltatások, de az ember mindig meg tudja állni a helyét.
–
Mi a véleménye korunkról?
–
Ez a Vízöntő korszak, a tudás korszaka. Ma már a kísérleti fizika
szerint is az élet örök. Anyag és energia megmarad. A fizika jelenségeket,
tüneteket regisztrál, de a fizika végösszege, mint mondtam, a
metafizika, a bölcselet. Megvan a genetikai térképe a Földnek,
mint egyetlen szervezet. Ha a szervek egymás ellen dolgoznak,
mint ahogy most, akkor azt az egész sínyli meg. Kísérleti színpadon
vagyunk. Mindenki színész és szereplő. Minden darab rosszul végződik,
de utána a színész lesminkel, és megy új szerepek után. Minden
műfajt kipróbálnak. Borzasztó dolgok történnek, de remélem, hogy
nem fog elpusztulni a Föld, mert nagyon fontos kísérleti színpada
a kozmosznak. Mindannyian szövetségesek vagyunk. Mindegy, hogy
személyünkben mi van, hogy milyen küllemet viselünk, hogy milyen
relatív idő számőrületében élünk. Nagyon nagy szerepe van a Szintézisnek,
mindennek, ami az összefüggésekben gondolkodik. Mert a dolgok
összefüggnek. Az agy parancsol, teremt, minden mögött az ideák
állnak. A többi szerv megvalósít, a szív dobog, minden a maga
dolgát végzi.
Domokos
Zsuzsanna, Felde Anikó (2000)
(Megjelent:
a Szintézis Újság 1. számában.)