A
varázsló kertje tulajdonképpen egy kép volt. A festett kép keretén
belül azonban sajátos, öntörvényű élet zajlott. A varázsló kicsiny
gyermekként született egykoron a képbe, sőt mondhatjuk így is,
a kezdetben még aprócska varázsló saját birodalmának kereteit
szülte meg elsőképp. Öntudatlan gondolatai a festészetet idézték,
szavak és fogalmak nélkül teremtve hozzá hasonlóan kicsiny világát,
ami persze – mint Ő, akkor és ott – sem kicsinek, sem nagynak
nem volt nevezhető. Mindenekelőtt a szemét nyitotta ki. A kert
gyönyörű volt. Kőkerítésén belül virágok és fák születtek, csodálatos
meanderekkel szőve körül eszmélkedését. Korai szavai között szerepelt
az ó, mint rácsudálkozás, ami egyszerre jelentette a repedésbe
surranó gyíkot, a játszi napfényt és az est híves harmatját. Szilvalekvárral
kente kenyerét a délutánban, hozzá pokrócot és döngicsélést teremtve
a gyermekkor óriási dongóinak.
|
|
|
Csontjai
később megnyúltak, teste pihésen átlépett a kora nyár küszöbén.
A varázsló innentől kérdezni kezdett. Az akácok lombján keresztül
felfénylett a Hold, a kőkerítésen kívülről fűszeres virágporok
suhantak látomásaiba.
Egy
macska finom ívű ugrásával egyszer csak a kertben termett, majd
a fák alatt megülve ráfüggesztette okos és közömbös szemét. A
fiatal varázsló kérdezett. Szavak nélkül fordult a macskához és
a fákhoz. Végül – szintén szavak nélkül – a Hold válaszolt. Meszesfehérre
hamuzott óriási lábosfenékként függött a posztófekete semmiben,
ahol a kulisszák szobalevegőjében a varázsló várta szavait. A
macska puha szökelléssel semmivé vált, a Hold pedig ásító lukká
lett a kárpiton. A varázsló ebben a pillanatban megfestette a
Hold válaszát.
Az
ékes Hold – az Ő Holdja – a valóraválás cseppnyi és dermedt csendje
után így szólt:
–
Mivégre lenne válaszom, mikor a kérdés még oly semmilyen, mint
feltevője. S ha mégis, saját kétségeim osztanám meg valódi teremtőm
előtt, s mit mondhatnék akkor mást, mint ami, mint visszhang,
részére vigaszként szolgál csupán. Úgy értsd meg hangom, mint
a nem egyedülállóét, a hangok, amiket hallasz, nem hangok, csak
képek, amikről elfordíthatod tekinteted. A teremtő megismerés
nem fül, ami elfordulva is hall, hanem szem, ami válogathat képei
közül.
A
fagyott, fehér fátyolként kezébe hulló haloványuló mondatok megint
csak emlékké váltak, puszta betűfüzérré. A válasz színei a képen
kívülre, a másik oldalra kerültek. A fiatal varázsló magába révedt.
A hangok, amik fülébe jutottak, bent zúgtak tovább, bent, a maga
által teremtett kertben, a kőkerítés ismeretlenen belüli falai
mögött. A macska ezüstösen és kihívón újra megjelent. Felfutott
a fára, piruettet tett a kerítés tetején, majd visszaült. Pirkadni
kezdett. A rigók és a lassabban ébredő vadgalambok visszavarázsolták
a varázslót álmaiba, a reggelbe, ami délutánjait és estéit követte.
Ő, a reggeli ébredés napsütéses foglalatossága elé még egy mély
és kegyelmes álmot álmodott, beletörődve a látomásainak tengerpartként
zúgó morajos hangjait elcsendesítő gongütésbe.
|
|
|
Egy
másik reggelen a lassan férfivé váló varázsló játszani kezdett.
Ha lehet így mondani, énekelni tanult. A fülébe zengő végtelen
szimfónia végtelen taktusai közül egyetlen rigmust és dallamot
választva boldogan énekelt. Ó milyen szépek voltak a fények, s
az akácok tömött virágú lombjai mily szépen festettek a virágoskert
napsütéses sorai felett. A varázsló kertjében ünnepelt minden.
A harmat, mint érzékeny válasz jelent meg az alkony kérlelhetetlennek
tűnő futamai közt, s az ennél is tovább gyűrűző teremtő boldogság
a tücskök megnyugtató ciripelésével nyugtázta tovább magát. A
varázsló mámoros – a minden felé irányuló – szerelemmel nyúlt
el tavaszában. A lég illatos volt. A föld alatt most csak csendben
torkoskodtak az enyészet képzelt férgei, s a halálra senki sem
figyelt.
Reggel
lett megint várva, váratlanul és észrevétlen. A varázsló kertje
felparázslott. Nyár volt már, és az ébredés lángokban állt. A
varázsló első tekintete a hőségtől párálló, szikkadt bokrokra
esett. Az újabb álom látomása lenyűgözte. Visszahőkölve a puszta
ábrándtól, meghajolva a képek súlya előtt, térdre kényszerült.
Gyakran játszotta ezt. Ilyenkor kétkedéseiben kétkedni és fohászkodni
kezdett. A döngicsélésekkel együtt forrósodó délelőttben Isten
köszönt vissza neki. A varázsló – mint ahogy a teremtménynek a
teremtett teremtő előtt illik – térdre esett. Egy pillanatra –
most – elfelejtette kétségeit. A kőkerítés falain túlra világló
kérdések nélküli válasz bizonyossága ragyogta be lelkét. Beszélgetni
kezdett, vagy inkább őneki válaszoltak. A Nap szólalt meg, a varázslót
még mindig térden találva:
–
Nincs kétség – ragyogta kimondatlan szavakkal.
–
Nincs nincsen és nincsen a semmi. Amit a Hold, az éjszaka sugall,
szójáték csupán. A fény van, és a gondolat van, csak a lét mindent
felolvasztó lángoló szerelme létezik az önmagában nem való éji
térben. Csak az van, amit megélsz, csak az van, amit megteremtesz.
A
teremtett felhők megtorpanva fonták körbe az izzó koszorút az
égen, amiből tovább áradt a sugárzó erő. A Nap a tűz hangján beszélt:
–
A kőkerítés nem a nemlét, hanem a lét határtalan határa. Nincsen
nemlét és odakint, az, ami belülről testesül meg belőled, belülről
születik valóra. A világ nem végtelenségében, hanem fénylő végességében
végtelen. Nincs nincsen, csak a létezés létezik.
A
varázsló magára ismert a mágikus hangulatban. Dél volt nála, harangszós
dél. A dolga után indult. Kegyelmes bizonyossággal szemlélte a
kertet, körbejárva a fákat és a virágokat. A kerítésnek a közelébe
sem ment. Boldog volt, ahogyan a fák és a virágok, boldog volt
a kíváncsiságról lemondó beletörődés állapotában. Lassan így is,
mintegy magától esteledni kezdett. A varázsló egy nőről álmodott.
A
nő igézetes meztelenségben, a macskával játszadozva feküdt a fa
alatt. A macska kéjes puhán elnyújtózott és hagyta magát simogatni
a fürkész kezeknek. Ahogy a varázsló melléjük ült, a macska a
kerítésre szökkent. A nő felé fordult, de a lenyugvó nap ellenfényei
rejtélyes sokatmondósággal takarták el vonásait. Délibábszerű
szemekkel a varázslóra nézett, majd visszhangszerűen szólalt meg
édes hangján. A hajfürtök színe és a hang sosem hallott vagy sosem
hallottnak tűnő rezgései elbűvölték a varázslót. Elfelejtve, hogy
álmodik, így válaszolt:
–
Megírtam a sorsomat előre. Megírom újra is. Megírlak és megfestlek
Téged, hogy elfelejthessem halhatatlanságomat. Merre mennék szerelmemben,
mit áldozhatnék a szerelem oltárán mást, mint az önösséget az
önfeláldozásért, mit adhatnék Neked mást, mint önfeledtségemet.
Ketten vagyunk immár együtt, ketten, mint az egyek hajdanán.
Így
dúdolt a varázsló roppant magányában, és így ábrándozott. A kert
kaszált fűcsomóiból életre költve a Nőt, fáradtan zuhant a kísértő
hajnal ölébe. A Nő, a nyári vetés kikelő biztonságával szólt:
–
Az igazi együttérzés hiányzik belőled. Nem értheted, hogy Én ki
vagyok, hiszen ha költeni tudnál! Ó, ha igazi teremtő lennél!
Ó, miért nem vagy Férfim, miért nem vagy társam a teljes megértésben.
A
varázsló kétségbeesetten válaszolt:
–
Ki vagy? Ki vagy, ki társam helyett bizonytalanságommá lettél?
Mit vársz tőlem Te, ki csak magam lehetek?
A
varázsló most mindent félretett. Ábrándjai között megszűntek a
képzelt határok, s csak a győzedelemre törekvés dacos kicsinyhitűsége
maradt. A lényeget, a lét megteremtett, tőle független egyenjogúságát
azonban még mindig nem ismerte el.
–
Nem vagy más – mondta védekezésképp – mint a festményem része.
Nem vagy más, mint aki magam vagyok.
A
Nő elmosolyodott, kegyesen, és mint a teremtmények, egyben kegyetlenül.
A macska visszatért. Megülve, roppant nyugalmával csatlakozva
úrnőjéhez, dorombolni kezdett. A Nő most direkt hígítva a kíméletlen
szókat, lassan és megfontoltan válaszolt:
–
Nincs mit mondanom. Kívül vagyok már királyságodon. Ó, lennél
királyom, ó lennél szabad lény magadtól, lennél uram és parancsolóm.
A
varázsló, élete nyarába térve, megfelelt:
–
Enyém lettél immár és a magadé, belőlem és belőled lesz tovább
az álom, nincs, vagy nem lehet törvény, mi belőlem téged elszakít.
Nyugodj bele most öntörvényeimbe.
A
Nő elcsitult, s mint teremtménye a paradicsom bordás felbújtójának,
dolgavégezetten hallgatott. A teremtő titok is hallgatásba burkolódzott.
A
varázsló mint költő eszmélt előbb.
–
Gyermekünk lesz – mondta, s eszébe jutott az új hajnal, miben
az elsőszülött majd életre kél. Eszébe jutott a mámor és a megfontolatlanság.
Eszébe jutott az egyedülvalóság isteninek érzett kegyelme és a
vitathatatlan valóság, amit teremtő szavaiban a fiaira hagyhat.
Eljött a délután. Elébb a képzelt dongók és méhek tértek vissza
mézelően, és mint a közelgő terhes este, oly hirtelen. Anélkül,
hogy a varázsló akarta volna, ősz lett. Meg is torpant rajta,
mint teremtő, meg is torpant, mint a történet őszülő költője.
Mint festő az ecsetjét, most a hangját kereste.
A
varázsló – bűvös ecsetjét megtalálva – magára bukkant. Már nem
volt egyedül. A kerítésen belül most új nemzedék kélt, a kerítésen
belül a tűnődések nevelő bizonyossággá kellett váljanak.
A varázsló csak a magányos igazságokra támaszkodhatott.
Kezéből
– vagy képzeletéből – kicsúszott az alkotó bizonyosság, úgy maradt,
mint a megszült gyermek, mások múltja által meghatározottan. Vásznát,
a kertet hirtelen mozdulattal újra és elölről festeni kezdte.
Próbaképp behunyta, majd kinyitotta a szemét. Tagjait nevetségesen
és kiszolgáltatottan öregnek érezte. Minthogy éjszaka volt, a
Holdhoz fordult, ami éppen a kerítés fölé emelkedett. Az ezüstkorongban
a macska hallgatag sziluettje – az örök élet útra való tanácsa
nélkül – bámult vissza rá.
Ecsetvonásai
most már fürgén lavíroztak a képen. A Hold és a macska eltűnt.
Megkopott emlékként jelentek meg a múlt képei, kinőtt ruhákként
dallamtalanul és fakón. Az újjászületett rigók hangjából fémes
zajok szűrődtek át, az akácok tömöttnek tűnő lombjai valójában
lomokká, reszketeg látomássá lettek. A varázsló mégis tavaszt
akart, sohasem múló tavaszt. A múlt azonban nem volt azonos önmagával.
A
templom, amelyben egyszer csak találta magát, bár a kőkerítés
falai között létezett, nagyobb volt a kertnél. A folyosó, a kisebb
fülkék és az égbolt a nyakaszegett és égre emelt emlékekkel mind
benne volt. A hangok vagy a szavak terme lehetett, hiszen, mint
a barlangban felriasztott denevérraj csapongtak benne kiapadhatatlanul
a gondolatok.
Ezer
tükörben látta magát. A suttogások rikácsolásként, a kiáltások
hangtalan sóhajokként szakadtak ki belőle. Az orkánszerű szélbe
hajolva megindult középre. A kopott és mélységesen vén kőzsámolyra
térdepelve megszólalt fölötte az ég:
–
Mindig csak egy vagy. Mindig csak Te. Akkor is, ha felváltva magaddal
beszélsz, mint a vén bolond, vagy Isten, mikor a teremtés előtt
még csak magában élt.
Megszólalni
nem, csak beszélni tudott.
–
Ha beszélsz, figyelj! – mondta az ég elcsendesülve. – Akik beszélnek,
közülük akkor ki szól, az vagy épp. Ha megmaradsz egy hangot követve,
a hang leszel maga. Ha más hangot formálsz, más szót eszelsz,
akkor is akinek a hangját hallod, Te vagy.
Homloka
végigsúrolta követ. Mély hálával érezte, ahogy ébrenlétének ismerős
teremtményei – vagy emlékei – szó nélkül hátrahúzzák.
–
Ki vagyok? – kérdezte, ahogy ezt a zsámolytól hátrahúzva mások
is kérdezik.
Csend
lett. Elhallgatott az éj és a nappal. Csend lett. Az ügyetlen
ecsetvonások csak a levegőt kavarták. A ciripelő tücskök most
csak úgy hegedültek, mint a kényszerített cigányok, ügyesen és
mégis lélektelenül. Nem jött a reggel. Helyette tintakék idegen
látomás kélt, mi több is és kevesebb is volt a valóságnál. A tavasz
helyett ismeretlen, idegen hónapok érkeztek, olyanok azonban,
melyek egykor igazak voltak. A varázsló ráncai nem tűntek el.
Nem volt körülötte sem táj, sem látóhatár. A visszatérésért –
úgy érezte – áldoznia kellett.
Előbb
az ecseteit törte el, aztán hallgatni kezdett. Fehér szakálla
festetlenül csavarodott a télbe, ruhátlansága a jéghegyek között
is megmaradt. Éjszaka lett, sosem látott hófehér éjszaka. A varázsló
még mindig hallgatott. Festmények jelentek meg előtte, képek az
örökkévalóság jövendő pillanatairól. Kitágult szemekkel, zihálva
szorította össze markait. Bármilyen nehezére esett, nem választott,
haza akart térni végre. A varázsló ezüst csontvázzá változott.
A hideg már nem volt hideg, a csend már nem volt csend. Aztán
színes szavak érkeztek, pillangómód koszorúba fogva a néma látomást.
Hang kélt:
–
Fess, fess tovább!
A
varázsló saját kertjében ébredt. A kőfalon belül – mit közben
a folyondárok régen befontak – éppen hajnalodott. Az ecsetje a
kezében volt. Saját házát festette meg először. A nőt, akit szeretett
és nem érthetett, a bocsánatot a teremtés boldogtalan szakadékai
felé, majd fiait. Magát – úgy gondolta – nem kell külön megfestenie.
Egy tükröt képzelt inkább maga elé, és azt, hogy magánál jobban
úgysem tudhatja más, hogy magának mivé is lehetne lennie. A ráncok
így megmaradtak.
–
Végül! – mondta a varázsló. – Széttépem vásznamat!
Az
idő a vég előtt szinte megállt. A varázsló most mindenben jelen
volt. A kerítés hajdanvolt színeit most derűs lazúrral vonta át
csakúgy, mint ahogy a számtalan virágot is gondosan illesztette
nője köré. Fiait jól ácsolt szekérre festette rá. A macska – miközben
képből képbe ugrált – egy mondatot rajzolt ki a vásznon. A kép
még nem volt elhasadva, az üzenet még világosan tündökölt. Egy
hajnalt idézett, ami régi és új volt. A varázsló feleszmélkedett.
Magából előbb ecsetté, majd az ecsetből ecsetvonássá vált. A macska
mondata így szólt:
–
A varázsló kertje tulajdonképpen egy kép volt.
Paulinyi
Tamás
(Megjelent:
a Szintézis Újság 2. számában.)