Az
i. e. 6. században (tehát Buddhával közel egy időben) élt görög
Püthagorászt az európai kultúrtörténet általunk ismert alakjai
közül mindenképp a legnagyobbak közt kell számon tartanunk. Egyik
legfontosabb szereplője volt annak a folyamatnak, mely a kezdetben
még meglehetősen materialista és naturalista alapokon álló, újszülöttként
formálódó görög gondolkodás látókörét alaposan kitágítva, ismeretlen,
új szellemi, lelki, erkölcsi és kozmikus dimenziókkal gazdagította;
ezáltal mindmáig kiható módon, egész modern világunk számára felbecsülhetetlen
értékű szolgálatot tett. Örök vita tárgya, vajon a tudását mennyire
autentikus forrásból, és hogyan szerezte, de két legnagyobb ihletőjének
az ókori Kelet és a görögök által Hyperborea néven ismert tartomány
magaskultúrája vehető. A „Hyperborea” fogalom ugyancsak erős kétségektől
övezett: általánosságban véve a görögöktől északra elterülő vidékek
összefoglaló neve volt; az egyes elméletek viszont már az Északnyugat-Európától
Belső-Ázsiáig terjedő skála szinte valamennyi számba jöhető (elsősorban
északi) helyszínével azonosították. Püthagorász feltehetően mindezeknek
a területeknek egy bizonyos részét bejárta, és utazásai során
magába szívott tudásából ötvözte össze matematikáját és természetfilozófiáját,
melyben – az erkölcsi világképen túl – a számoknak és a mértani
formáknak is igen előkelő szerep jut. Tény, hogy ennek a tudásnak
egy része már a görög műveltséget megelőző ókori magaskultúrákban
is jelen volt; egy még nagyobb hányada pedig a még annál is régebbi,
kőkorszaki megalitikus kultúra sajátosságait éleszti fel újra.
A
püthagorászi tanok egyik legfontosabb jelképe az ún. vesica
piscis volt. Két azonos méretű kör egymásba kapcsolódik oly
módon, hogy az egyik kör középpontja a másik kör vonalára essen.
Latinul ez azt jelenti: „halhólyag”, „a hal belseje” – ez az elnevezés
a körök hólyagszerű formájából adódik. Maga a vesica piscis
ebből ténylegesen csak a két kör közös metszete, a két végénél
csúcsos, hosszúkás, hajószerű forma. A püthagorászi filozófia
számára ez az alakzat egyedülállóan tökéletes geometriai kifejeződése
volt a Természet olyan rejtett törvényszerűségeinek, amelyeket
az aritmetika csak nehézkesen és körülményesen képes megfogalmazni,
az irracionális számok leírásának pontatlanságai miatt. Ez a forma
– mely számos megalit kőemlékben megtalálható – különös összefüggésben
áll továbbá a hal szimbólummal is. (Mint ahogyan a női nemi szerv
egy jelképe is egyúttal.)
A
korai őskereszténység első évszázadaiban például – az esszénus
közösségek táptalajából kinőve – a kereszt jelképe még nem is
létezett, hanem a hal szimbólum jelölte a vallásnak ezt a formáját.
A beavatás rítusa, a folyóvízben való megmerítkezés is erre utal
vissza. E hal szimbólum pedig nem más, mint a püthagorászi vesica
piscis alakjának továbbélése a megváltozott hagyományban.
A kereszt szimbóluma jóval később váltotta ezt fel, melyet még
később, utólag azonosítottak csak be a megfeszítéshez használt
kivégzőeszközzel, ráadásul azt is tévesen, ugyanis eredetileg
az is másként nézett ki (a felső szára hiányzott, alighanem T
alakú volt). A hal választásával a püthagorászi örökség vállalása
mellett feltehetően még a velük együtt kezdődő Halak kora – a
Kos végétől a manapság induló Vízöntőig eltelt mintegy kétezer
év – korszellemére is utalni kívántak; s valóban, azt látjuk,
az említett időszak történelmét nagy mértékben a kereszténység
jelenléte határozta meg.
Érdekes
módon a magyar rovásírásban szereplő H betű rajza majdnem ugyanígy
néz ki: két félkörív metszi egymást szimmetrikusan, pontosan ugyanezt
a vesica alakzatot hozva létre ezáltal. A rovásírás elemzői
szerint ez a jel a „hal” szó kezdőbetűjéből származik, az írásrendszerekben
szokványos szótag-kezdőbetű rövidítéses alapon. (Természetesen,
ha a vesica fogalmával nem lennénk tisztában, ez csak
egy közönséges, stilizált, primitív halábrázolásnak tűnhetne a
szemünkben, a hal fejével és farkával a két végén.) A fába metszés
könnyítése végett, a kerek ábrázolásnak szögletesített változata
is létezik, ebben az esetben két derékszög áll szemben egymással.
Ugyanez a szögletesített verziója a klasszikus vesica
motívumnak is megvan. A középkori építőmesterek az építési munkálatokhoz
használt kő építőelemeket bevett szokás szerint a kézjegyükkel
látták el, bevésett egyszerű jelképekkel, melyek közt a vesica
igen népszerűnek számított. A szögletes forma kialakulásának mindkét
esetben azonos oka van: a fába és a kőbe való vésés egyként a
kiegyenesített vonalvezetést követeli meg. Ami talán a legizgalmasabb
lehet számunkra az egészben, hogy az egyenesre igazított verzió
egyúttal egy ismert szabadkőműves szimbólum: a körző és a szögmérő
képével is egyezik. (Ami többek közt a Dávid-csillag egyik lehetséges
előképeként is szerepel.)
Ezek
a formák – sokkal később – a gótikus építészetben jelentek meg
újra. A templomok alaprajza, a „hajóként” elnevezett belső tér
a vesica elrejtett vonalára épült, s a különféle ablakok
és más elemek szerkezetében számos egyéb ősrégi, szakrális geometriai
minta is szép csendben újjáéledt korok óta tartó Csipkerózsika-szerű
álmából.
A
népvándorlás korabeli gót nép neve, akárcsak más eltűnt vagy beolvadt
népnevek (mint például a vandál vagy a hun), a kora középkorra
specifikus nemzetségnévből általános fogalommá lett: a barbárság
– azaz a civilizáción kívüliség – fogalmát jelölték vele, az ismert
görög mintát követve. (Ráadásul eléggé igazságtalanul, hiszen
mindezek a népek is az európai műveltség kialakításában jelentős
részt vállaltak.) Az tehát, hogy egy újonnan felbukkanó stílust
gótikusnak kezdtek nevezni, véletlenül sem jelenti, hogy ez a
gótoktól származik, hanem egyszerűen annyit, hogy ez egy barbár
művészet; más szóval a gyökerei valahol az uralkodó (nyugati)
műveltségen kívül erednek. Azt a fogalmat azonban, hogy „kívül”,
nem feltétlen szükséges kizárólag földrajzi értelemben érteni,
hanem sokkal helyesebben járunk el, ha úgy tekintjük, valójában
ez a keresztény felszín alatt leszorítva és a sötétségbe kényszerítve
továbbra is ott élő pogány szellem egyik (sikertelen) kitörési
kísérlete volt.
Ha
időben elkezdjük visszafelé nyomozni ezt a pogány szellemet, arra
a megdöbbentő végkövetkeztetésre kell jutnunk, hogy egyenesen
a kőkorszakból, vagy még régebbről származik. Ezt a szellemet
– miután az antik világban még többé-kevésbé általánosnak számított
– Róma szétesése és a kereszténység térhódítása után a kora középkor
szellemi sötétsége Európából hosszú évszázadokra látszólag teljesen
száműzte; mígnem végül is a román kor és a gótika szenvedésteli
időszakain fájdalmasan keresztülvergődve, a reneszánsz korban
sikerült újra napvilágra törnie. A gótika építészeti stílusa a
12. század környékén született meg Franciaországban, egészen konkrétan
a templomos lovagrend működésének köszönhetően, akik a forradalmi
újításhoz szükséges szaktudást legnagyobb valószínűséggel a Közel-Keletről
hozták magukkal, a keresztes hadjáratok forgatagában elrejtőzve,
ügyesen álcázott, célzatosan vezetett kutató és felfedező expedícióik
során. Olyan eltemetett információhalmazra találhattak rá, amelyek
eredetileg a sokkal később, a 20. században fölfedezett holt-tengeri
tekercsekkel azonos forrásból származnak, s valójában több ezer
évvel korábbi tudományos, ezoterikus és vallási emlékek utólagos
följegyzései. A csillagászati és építészeti alapú bölcsességhagyomány
eszerint az újkőkorszaki Európából került át a Közel-Keletre sok-sok
ezer évvel ezelőtt, majd onnan sikerült a történelmi korok viharai
után visszamenekíteni eredeti otthonába újra. Az – időközben hatalmas
vagyonra és befolyásra szert tett – templomos lovagrendet a 14.
században az inkvizíció mindenestül megsemmisítette; váratlanul
üldözötté váló tagjai különféle országokba (többek között Skóciába,
Portugáliába, Amerikába) menekülve, és a hagyományok egy részét
magukkal víve alapították meg azokat a szervezeteket, amelyekből
a szabadkőművesség fejlődött ki később.
Van
egy másik nagy alakja is a történelemnek, aki ma már – amint az
évszázadokig tabutémának számító vallástörténeti tények fokról
fokra napvilágra kerülnek, és egyre logikusabb, egységes képpé
állnak össze a velük foglalkozó tudományok számára – egyre inkább
Püthagorászhoz hasonlónak kezd tűnni. Amióta a Jézus Krisztusként
közismertté vált alakot nem kötelező többé Istennek és önmaga
fiának, vagy valamiféle más, érthetetlenül és érinthetetlenül
misztikus prófétának tekinteni, sem pedig a „szeretet” szánalmasan
sematikus, infantilis műemblémájának, hanem annak lehet látni,
aki valójában volt – egy szellemi úton járó, sokoldalú embernek,
és az eurázsiai történelem egyik jelentős kulcsfigurájának –,
rengeteg olyan kérdést fel lehet végre tenni, amelyeket ez a szerencsétlen
körülmény eddig a nyilvánosság elől eltakart. Az utóbbi pár évben
több kiváló könyv is megjelent, mely az említett témát próbálja
minél szélesebb összefüggésrendszerben és előítéletektől mentes
módon vizsgálni. Talán hármat érdemes közülük megemlíteni. A Christopher
Knight és Robert Lomas szerzőpáros művei (kezdve a Hiram-kulccsal,
mely meglehet, mérföldkőnek fog számítani majd a vallástörténet
terén, ha egyszer értékelni fogják) a szabadkőművesség gyökereinek
egyszerű feltárási szándékával indulnak, ám végtére egy szinte
hihetetlenül szerteágazó őstörténeti nyomozásba mennek át észrevétlen,
lerántva a leplet a történelem számos homályos fejezetéről, de
legalábbis olyan kérdéseket vetve föl igényes, és mégis közérthetően
tiszta sílusban, melyeknek a legtöbb ember talán még a létezésével
sincs tisztában a világon. Gordon Strachan Jézus, az építő
című könyvében kíméletlen oknyomozói alapossággal Püthagorászon
át ugyancsak merészen visszahatol egészen a szkítákig, a kőkorszakig
és a sámánizmusig. A harmadik könyv, Badiny Jós Ferenc Jézus
király párthus herceg című munkája is lényegében hasonló
húrokat penget; bár azt azért hozzá kell tenni, jóval nagyobb
elfogultsággal és kicsivel kevesebb körültekintéssel teszi ugyanezt.
Jóllehet
az első kétféle írásmű skót és brit szerzői némiképpen eltérő
utakon járnak, és az egyes részleteket tekintve is különböző véleményen
vannak, egy igen markánsan egybevágó közös alapgondolatot lehet
fölfedezni művükben. Mindkét fajta megközelítés szerint is Jézus
– hosszú éveken át utazgatva és tanulva a korabeli művelt világban
– azt az őskorból származó – és addigra már részben rejtett –
megalitikus kori bölcsességet és tudást tanulmányozta, mely bölcsességhagyomány
kezdetben a (még politeista) zsidó vallásnak is alapkövét képezte
(mint amiképpen az ókori világ csaknem minden magaskultúrájának),
ám idővel a judaizmus (mint amiképpen később majd a kereszténység
és az iszlám is) kivetette magából, és eltávolodott tőle, sőt,
üldözni kezdte; Jézus pedig küldetésének tartotta, hogy vallását
és népét ehhez az egyetemes ősbölcsesség tiszta forrásához visszavezesse.
Miután e küldetése nem járt sikerrel, a konfliktus végül is szakadáshoz,
és új szellemi mozgalmak megjelenéséhez vezetett. Ez volna a közös
alapgondolat, az egyes szerzők közti – hasonlóan tipikus – véleménykülönbséget
pedig abban lehet tetten érni, hogy az elsőként említett szerzőpáros
(akik szabadkőművesek) végeredményben a szabadkőművesség megszületését
vélik fölfedezni mindebben, a másik szerző pedig (aki – vélhetően
– keresztény) a kereszténységét.
Ha
mindehhez harmadikként hozzávesszük a kissé túlfűtött nemzeti
érzelmekkel küzdő Badinyt (aki párthusnak, és ezen keresztül voltaképpen
„magyarnak” tartja Jézust), csodálkozva vesszük észre, hogy szinte
mindenki ugyanazon kísértés csapdájába esik, aki ezzel az egész
kérdéskörrel egyáltalán foglalkozni hajlandó: a saját világlátásának
megfelelő módon eltorzítva közvetíti a tényeket; s még az efféle
kiváló elmék sem lehetnek ez alól mindenestül mentek. Ami mégis
leszűrhető ebből az egészből, mint végső következtetés, hogy Jézus
nemcsak egy pusztán érzelmi alapon, szimpla világmegváltói hevülettel
„nyomuló” közönséges forradalmár volt, hanem egy nagyon is alapos,
sokoldalú műveltséggel bíró, komoly élettapasztalattal rendelkező,
és fejlett intellektuális szinten álló valaki. E tekintetben sokkal
inkább Püthagorász, Buddha, vagy a később – ironikus módon épp
az ő nevében – máglyán elégetett Giordano Bruno szellemi rokonának
vehető. Azt is mondhatjuk: Jézus valami olyasmi akart lenni a
zsidók számára, ami Püthagorász volt a görögök számára, csak ő
nem járt sikerrel. Az utólagosan a nevét és a tekintélyét fölhasználó
nagy rendszerek és vallások mégis ezeket a vonásait szinte teljesen
elmosták, és helyette inkább a szenvedő tragikus hős és az atyáskodó
vezető sztereotíp, egyszerű szerepét igyekeztek – a személyi kultusz
és a puritán messianizmus jegyében – kidomborítani. A felsorolt
kutatók közös érdeme, hogy munkáikkal részben helyreállítani kívánják
ezt a méltatlanul eltorzított képet – még ha mindnyájan egy kissé
másképpen is teszik ezt.
Azon
puritán messiási (pontosabban ortodox) szellemről van szó, mely
sötét árnyékként az egész emberi történelmet végigkíséri, s mely
az egyetemes kőkorszaki bölcsességhagyományt továbbörökítő sokistenhitű,
sokszínű és toleráns, széles körű és világos szellemű „pogány”
eurázsiai antik kultúrával utópista módon szembeszállva, létrehozta
először a kizárólagos egyistenhit eszméjét, majd később
– lépésről lépésre – mindazokat a világtörténelmi és össztársadalmi
folyamatokat, amelyek ennek az elvnek a folyományaképpen jöttek
létre: a központosított vallási és társadalmi berendezkedést;
az eretneküldözést; a természetvallással szemben a természetfölöttit,
ill. a Természet leigázását (a nők, az állatok, az ösztönök stb.
alacsonyrendűségének eszméjét), majd a tudás elvetését és az „eredendő
bűnt”; a különféle, szellemi alapokon álló világuralmi törekvéseket,
sőt, közvetett módon még az újabbkori materializmust és ateizmust
is; majd mindezeken keresztül a huszadik századi totalitárius
ideológiák (kommunizmus, nácizmus stb.) számára is előkészítette
a terepet. A téma kiváló ismerője, Alain de Benoist frappáns és
igen éles elméjű meglátása szerint: a kommunizmus a kereszténység
profán változata. E mondás általános értelemben minden egyistenhitű
világvallásra és monista vagy monoteista világfilozófiára is kiterjeszthető:
e modern kori „világmegváltó” üdvtanok a kora középkori puritánság
legsötétebb örökségét viszik tovább töretlenül, logikailag egyenes
ágon haladva. Az – ószövetségi alapú – egyistenhittől a totalitarizmus
felé egyenes út vezet.
A
judaizmus fokozatos – a tágabbtól a szűkebb felé haladó – fejlődése
folyamán egy egészen konkrét, helyi érdekterületre behatárolt
vallássá vált, mely nem óhajtotta saját működésének hatáskörét
túllépni. Az általa megihletett kereszténység viszont mindezt
annál inkább megtette. (Bár ugyanakkor meg is változott egy kicsit
közben: új európai közegében lassanként hellenizálódott, és félig-meddig
visszapogányosodott.) Szerencsénkre ma már mindkettő hosszú évszázadok
óta csendesen és visszafordíthatatlanul hanyatlásnak indult. Feltétlenül
üdvözölni kell ezt a változást, hiszen többnyire a már megszilárdult,
megtört, hanyatló ágban lévő eszmék szoktak inkább emberileg összeférhetővé
válni (minden makacs üldözési mániájuk ellenére is); a még feltörekvőben
lévő fiatalabb eszmék általában sokkal agresszívebbek. A legújabb
korban utólagos torzképeik: a szocialista eszme szélsőséges változatai
(a kommunizmus és a nácizmus és kisebb társaik) vitték tovább
a „zászlót”, ám úgy látszik, hogy mostanra már ezek is kifulladtak
végre; noha végső haldoklásuk egy ideig még bizonyára eltart.
A harmadik „nagy” vallás azonban, az iszlám még korántsem vált
sem békéssé vagy ártalmatlanná, és nem is ette meg a kenyere javát,
hanem éppenséggel napjainkban is egy rendkívül erős, dinamikus
hódító és terjeszkedő politikát folytat mindenhol a világon. Mindezek
után a legfiatalabb szereplő a porondon: a vele szemben álló,
s ugyan a felszínen számos különbséget felmutató, de mélyebb rétegeiben
vele igencsak rokon lelkű Amerika volt az, aki a vallási ortodoxia
szellemét legfrissebben importálta a kultúrájába (s mindjárt nagy
sietve szabadon is engedte a palackból); majd ebből kifolyólag
pedig a legerőszakosabban is képviseli azt. Keserűen mulattató
látni, ahogy a most felsorolt eszmék egyes birtokosai mind valamennyien
milyen kölcsönösen és engesztelhetetlenül gyűlölik egymást. A
gyűlölködés oka pedig nyilvánvaló: az az egyik legmélyebb alapigazság,
mely egyszersmind eltéphetetlen szállal össze is köti őket egymással:
egyik nagy hatalmú ösztönünk, az agresszió (mint féltékenység)
mindig a legjobban hasonlító vetélytársak felé fordítja
az embert.
De
az ortodoxia szűkre szabott szellemét félretéve, most vegyük elő
inkább újra azt a bizonyos másik szellemet, amiről eredetileg
is szóltunk: a világos és magasan fejlett őskori tudományok „pogány”
szellemét. Miben lehet tehát tetten érni ezt a szellemet?
Legfontosabb
pillérei a matematika, a csillagászat, az építészet és a navigáció
tudományai voltak. S alighanem még a zene is, jóllehet erről közvetlenül
sohasem győződhetünk meg, hiszen a zene, mint olyan, konkrétan,
önmagában véve nem maradhat fenn, hanem csak hangszereken és hangrögzítő
eszközökön, vagy más információ-megőrző módszereken (pl. a néphagyományon)
keresztül. Ezek az eszközök pedig mindig behatároltak, sérülékenyek,
és csakhamar elenyésznek, kivéve a néphagyományt, ami viszont
a zenének csak egyes rétegeit szűri át. A többi része elvész,
menthetetlenül. Mindenesetre abban azért okvetlenül biztosak lehetünk,
hogy valamilyen fejlett (és korántsem primitív!) zenei
élet a megalitikus korszakban is mindenképpen folyt, hiszen a
kiásott maradványok (tökéletesen hangolt csontfurulyák stb.) tanúsága
szerint már az azt megelőző neander-völgyi ember is kifinomult
zenei ízléssel és magas szintű zenei kultúrával bírt.
Ám
kétségtelenül e szellem elsődleges megnyilvánulási formája a szakrális
építészet volt. Persze nem tudhatjuk biztosan, hogy valójában
így volt-e; az is lehetséges, hogy egyszerűen csak arról van szó,
hogy az építészeti emlékek maradnak fenn legtovább, míg a többiféle
műalkotás kevésbé tud dacolni az idő viharaival. Azonban, ha logikusan
belegondolunk, ez a tény már önmagában véve elegendő rá, hogy
az építészet kerüljön az érdeklődés középpontjába. A szakrális
építészet elsődleges hordozóanyaga pedig – ugyanebből az érvből
kifolyólag – nem lehetett más, mint a Természet legtartósabb anyaga,
a kő. A gótikus katedrálisokat látva, vagy beléjük lépve, ugyanaz
a fenséges komorság érzete járja át az embert, mint amit
az ősvárak, a piramisok vagy a megalitikus helyszínek roppant
kőtömegei árasztanak magukból; s mindehhez társul még a rejtett
tudás jelenlétének mágikus sejtése. (Ezzel kapcsolatban juthat
eszünkbe egy másik írás által fölvetett ötlet, miszerint a magyar
Isten szó talán nem véletlenül hasonlít hangzásában más
nyelvekben a „kő” szóhoz, mint például a német stein
vagy az angol stone stb.) Aligha véletlen, hogy például
a magyar népi műveltség egyik legrégebbi emléke, a tizenkét kőműves
balladája is a közös, szakrális építkezésről és az érte hozott
fájdalmas áldozatvállalásról szól, telis-tele a legmélyebb és
legősibb emberi szimbólumokkal. Biztosak lehetünk benne, hogy
mindazok a lelki benyomások és érzések, amelyeket ezek az építmények
föltámasztanak bennünk, nemcsak egyszerűen a hozzájuk tapadó legendák
és mondák felszínes kulturális emlékéből erednek, hanem annál
sokkal mélyebbről és közvetlenebbül; elvégre szinte mindenki ugyanazt
érzi a közelükben, nemzeti, vallási vagy kulturális beállítódottságától
független módon – ugyanazt a megrázó, felkavaró ünnepélyességet,
zordságot és megilletődöttséget. Ez az érzés a természeti
törvények testet öltésének élményéből fakad. Valami ehhez
hasonlót érez az ember a szerelemmel átélt szeretkezés közben,
a zenével kapcsolatba kerülve, vagy a halállal és a születéssel
szemközt. Maga a benyomás – érzelmi szinten – viszonylag kevéssé
függ attól, mennyire tudatosan vagy tudattalanul történik. Ez
az élmény a maga teljességében megegyezik azzal, amit közvetítés
nélküli vallásos vagy Isten-élménynek is lehet hívni, s ami
a pogány szentségnek a leglényegét képezi. Ennek a szentségnek
nincs szüksége mindenféle emberi vagy félisteni közvetítőkre hozzá,
hogy üzenetét az emberhez eljuttassa általuk, hanem mindenki közvetlenül
képes rá, hogy – a belső tapasztalás útján – önmagában átélje.
A
„természeti törvények testet öltése” alatt azt kell érteni, hogy
mindezek az építmények – geometriai szerkezetükben – olyan alapvető,
örökérvényű és univerzális alapelvek figyelembevételével épültek,
amelyek a Természet matematikailag is megragadható összefüggéseire
utalnak vissza, pontosabban: jelenítik meg őket – az önmagában
láthatatlan szellemi elvek ezáltal tapintható testi, fizikai formákban
tűnnek elő számunkra. A „rejtett tudás mágikus sejtése” pedig
azt jelenti, hogy ez a jelenlét a tisztán racionális, logikus
elme számára nem nyilvánvaló, hanem csak hosszas vizsgálódás –
és előzetes tudományos felkészültség – segítségével tud eljutni
hozzá; az ember intuitív oldala viszont ettől függetlenül is ráérez
a lényegre. Láthatjuk például, hogy az ősépítmények mind tartalmazzák
az aranymetszést vagy a Fibonacci-számokat, a pít stb.
Logikusan erre csak akkor jöhetünk rá, ha egyrészt mi magunk is
tisztában vagyunk ezekkel a számokkal, másrészt pedig a megfelelő
szögeket és arányokat megmérve még meg is találjuk őket a templom
szerkezetében. Intuitív lényünk azonban akkor is megsúgja nekünk
az összhang sejtését, ha tudatosan fogalmunk sincs a Természet
törvényeiről. Nemcsak arról van szó, hogy – mivel már a kiművelt
emlékezetünkben őrizzük a szükséges tudást – tudat alatt meglátjuk,
hogy az alakzatok valahonnan korábbról ismerősek számunkra (tehát
felszínes, racionális, személyes szinten), hanem teljességgel
ösztönösen is megérezzük a jelenlétüket (kollektív szinten). A
Fibonacci-számok szerint rendeződnek el a Természetben a virágok
szirmai, a levelek, a magvak, a tigris csíkjai, a felhők stb.
– mindenféle rejtett szabályelvű ismétlődő alakzat. Ha fogalmunk
sincs a matematikáról és a számokról, akkor is tüstént felismerjük
őket azáltal, hogy harmonikusak és szépek. (Vagy
éppenséggel: nyugtalanítóak és szépek!) A zenei összhangra
is veleszületett képességünk révén, tudatos kontroll nélkül –
feltéve, ha türelmünk és tehetségünk megvan – rálelünk. Az abszolút
hallás mégsem szubjektív, hanem mindenki számára ugyanazt a harmóniát
testesíti meg. Johannes Kepler Harmonia mundi című írása
óta már tudjuk, hogy a különféle zenei tiszta hangközök (oktávok,
kvintek, tercek stb.) távolságai és más összefüggéseik arányai
rendre megegyeznek például a Naprendszer bolygóinak hasonló arányaival,
azaz matematikailag is megfogalmazható, konkrét természeti törvényekre
épülnek. Az említett templomok is valamilyen hasonló módon, közvetlenül
gyakorolnak hatást a befogadó emberi tudatra.
Egy
óriási különbség ugyanakkor fennáll a zene és az építészet alkotásai
közt: míg a zene – gondos őrzés, ápolás és közvetítés nélkül –
szempillantás alatt elvész, addig a több ezer tonnás kőmonstrumok
sok-sok ezer évig képesek fönnmaradni, lényegileg érintetlenül.
Ezáltal alkalmassá válnak rá, hogy tudást közvetítsenek, sőt,
az elfelejtett tudást lassanként felélesszék, újrateremtsék: afféle
„kultikus tudásgenerátor” gyanánt működnek. Ha építőik tudása
már feledésbe merült, akkor is túlélik őket, és a puszta jelenlétükkel
folytonosan ingerlik, izgatják az emberi képzeletet, szellemet;
miáltal – még ha nem akarja, akkor is – gondolkodásra, és az önálló
tudás megszerzésére sarkallják. Rendkívül eredeti, noha meghatóan
egyszerű – és hosszú távon messzemenően garantált – a hatásmechanizmusa
ezeknek: ha az ember a természeti törvényeket nem érti, akkor
fél tőlük, és nyugtalanságot érez; ezt a rossz érzést pedig különösképpen
felfokozott mértékben élheti át az, aki úgy tartózkodik ezeken
a szent helyeken, hogy a racionális oldalával nem érti meg őket.
(A magyar fél szó is erre utal tulajdonképpen: arra,
hogy az ember csak az egyik felével éli át a világot.) Minthogy
az így fölkeltett feszültség többnyire meglehetősen kellemetlen
állapot, ezért e rafinált „csapdába” betévedő „áldozat” semmiképp
sem elégedhet meg vele, s még akarata ellenére is kénytelen lesz
mindent megtenni a feloldására. Ám végeredményben csak egyetlen
módon szabadulhat meg tőle: ha mozgásba lendíti az elméjét, és
kideríti, mi van mögötte. Tehát kénytelen lesz nyomozni és fejlődni,
a rejtett törvényeket felfedni. Igaz, kínálkozik egy másik – első
ránézésre könnyebben járhatónak tűnő – út is e zavaró kihívás
elhárítására: az agresszív reakció, a kényelmetlen emlékek törlése,
az ingerlő és izgató élményforrás elzárása vagy elpusztítása.
Csakhogy a hajdani tervezők nyilván gondoltak erre a lehetőségre,
s mivel jól tudták, hogy megpróbálkozunk majd vele, gondoskodtak
róla, hogy kései utódaik ne kerülhessék meg egykönnyen a szellemi
nagykorúvá válás rögös ösvényét: az idővel oly rendíthetetlenül
dacoló remekműveik épp eléggé masszívak és feltűnőek ahhoz is,
hogy az ember ne legyen képes szándékoltan csak úgy eltüntetni
őket; előbb vagy utóbb szembe kelljen néznie velük mindenképp.
Olessák
Róbert (2004)
(Megjelent:
a Szintézis Újság 6. számában.)