Négy küllője az égnek

 

Az újkori európai hagyományok két legnagyobb, vallási alapú naptári ünnepe a Húsvét és a Karácsony. E két ünnep tartalma és időpontja rendkívül szoros összefüggésben áll egymással. Valójában nem pusztán keresztény, hanem annál sokkal általánosabb és régebbi, ősi pogány eredetű ünnepekről van szó. Ha megnézzük, akkor kiderül, hogy az emberiség legősibb és legmélyebb gyökerű ünnepei mind valamilyen módon kötődnek az év négy kardinális pontjának földi csillagászati eseményéhez: a tavaszi és őszi napéjegyenlőségek és a téli és nyári napfordulók jelentik minden ilyen ünnep archetípusát. A Húsvét a tavaszi napéjegyenlőséget követő első holdtölte utáni vasárnap és hétfő, a Karácsony pedig a téli napforduló utáni néhány napot jelöli. A kereszténység római államvallássá válásának idején (a 325-ös niceai zsinatot követő években) számos különféle vallás virágzott Rómában, amelyek közül az egyik legelterjedtebb, a Sol Invictus (Legyőzhetetlen Nap) kultusza december 25-re tette a Napisten születésnapját, s hogy e pogány vetélytárs lába alól kihúzzák a talajt, ezzel az (átlátszó, de hatásos) manipulációs célzattal ugyanerre a napra „lőtték be” Jézus Krisztus hivatalos születésnapját is Sol Salutis (Üdvösség Napja) néven. (Tekintve, hogy a történelmi Jézus valódi születésnapját ekkorra már nem tudta volna pontosan megmondani senki…) Maga a téli napforduló természetesen ennél jelentősen régebbi, sok-sok ezer éves ünnep, ami számtalanféle alakban gyakorlatilag a világ összes kultúrájában érezteti hatását. Magyar neve is a kereszténység előtti korszakokból származik, bár hogy egészen pontosan honnan is, és mit takar, azt ezidáig nem sikerült még elfogadható módon tisztázni, mivel számos különböző elmélet (Kerecsen, Gurusunu, Korcsún stb.) ütközik össze egymással; de alighanem „sötét fordulót”, az év fordulását jelenti. Az ősi magyar naptárban e nap indította el az újévet. Minthogy ez az évkör legsötétebb napja, amikor a legrövidebb a nappal és a leghosszabb az éjszaka, s innentől kezdenek a napfényes órák ismételten nőni, kézenfekvő módon mindig is a Nappal és a Fénnyel, a különféle Napistenségek megszületésével hozták összefüggésbe. Egyes feltételezések szerint a kőkorszaki megalit-kultúrák társadalmaiban előkelő rangot jelentett a téli napfordulóhoz minél közelebbi napon születni, amit ráadásul tevékeny módon igyekeztek elősegíteni az emberek. Az emberi terhesség kilenc hónapos tartama a fogantatástól a születésig épp kereken három évszakot ölel át. Ha tehát a karácsonyi születés volt a cél, ez arra sarkallt mindenkit, hogy a tavaszi napéjegyenlőségre (Húsvét) időzített termékenységi rítusok során igyekezzenek minél több gyermeket nemzeni. (A születés ezenkívül sok esetben barlangokban történt, ami az anyaöl egyik kozmikus szimbóluma is, a húsvéti tojás pedig közismerten termékenységi jelkép.)

A kelta hagyományban egészen tisztán megőrződött a nyugati pogány ősvallások ünnepeinek egy olyan rendje, ami nyolc hasonló hosszúságú szakaszra bontja fel az évet, s ily módon azt a hatást kelti, mintha az évkör egy nyolc küllőjű szabályos, óriási, szimbolikus kerékként forogna folytonosan körbe. Ennek az ünnepkörnek is az általános négyes tagolás az alapja. A Nappal társított négy alapünnep (a napfordulók és a napéjegyenlőségek) között lévő időtartamokat felezi meg nagyjából az a négy további dátum, amelyeket pedig a Holddal szoktak jelképesen összekapcsolni (hogy a férfi és a női rítusok közt igazságos egyensúly legyen). Október 31. és november 1. közé esik a kelta naptár legfontosabb ünnepe, a Samain, mely a régi kelta újév is volt egyúttal. Ez az ünnep gyakorlatilag megegyezik a magyar hagyományban hasonlóképp föllelhető Ősök Napjával, amiképpen sok más nép rokon ünnepeivel is, és végsősoron a keresztény kultúrkörben a mai Halottak Napja (Mindenszentek, Halloween stb.) formájában maradt fenn. Február 1. környékére teszik az Imbolc vagy Oimelc ünnepét. A keresztény naptár ezt az ősi ünnepet Gyertyaszentelő Boldogasszony néven vette át. Eredetileg az Anyaistennőre való emlékezés időpontja volt, amit például vízből kiemelkedő nyolc darab gyertya jelenített meg – vagy a pogány Rómában ilyenkor nagy gyertyás felvonulásokat tartottak stb. A megkezdett logikát folytatva, május 1-re Beltane vagy Beltain, augusztus 1-re pedig Lughnasadh ünnepei maradnak. Számtalan más eleme is még a kelta kultúrának erőteljes sámáni örökségről árulkodik: ilyen például a hármas szám szentsége (a kelta mesehősök éppoly sűrűn hármasával járnak, akárcsak a magyar népmesék három testvére), vagy a kilences számé (háromszor három – ez a szibériai sámánizmusban is igen szépen fennmaradt). A kelta hősök sem szeretnek az óra járásával ellenkező irányban menni, s persze a jellegzetes ír dob, a bodhran is a sámándobhoz hasonlít.

A magyar királyok koronázási szertartásának fontos eleme volt egykor, hogy egy külön e célból összehordott dombra fölhágott a lovával a király, és a kezében tartott karddal egy-egy szimbolikus, rituális kézmozdulatot tett a négy égtáj felé. Az egységes tervezetű ötvösremek: a Szent Korona négyes pántburája (amelyet szintén kizárólagosan csak a királyavatások esetében használtak) is világosan hasonlító szimbolikát szolgál, akárcsak a hozzá legközelebb álló hun, perzsa, párthus, kusán és más ázsiai boltozatos koronák – vagy a szibériai sámánok agancsokkal ékesített pántos vaskoronája is. A kárpát-medencei ábécé (vagy más néven: a szkíta-hun-székely-magyar rovásírás) jelkészletében szereplő F betű rajza ugyanezt az ábrát tartalmazza a lehető legegyszerűbb, stilizált formában: egy körvonalat két egymást keresztező merőleges szakasz négy egyenlő részre oszt szét. A feltételezések szerint a szakrális jelkészlet minden egyes betűje valamilyen szó vagy szótag rövidítéseképpen jött létre, így az említett betű a „Föld” szó kezdőbetűjéből keletkezett egykor. Tökéletes módon felidézi ez a kép a sámándobok egyik leggyakoribb, alapvető díszítését, az iránytűszerűen felbukkanó négy égtáj, illetőleg a hosszúsági és a szélességi vonalak metszéspontja és a horizont körvonala által megjelenített Középső Világot, ahonnan a sámán belső, jelképes utazásaira elindul, vagyis ugyancsak a Földet. E kultúrában a térbeli tájékozódáshoz használt négy égtáj irányát természetes módon párhuzamba állítják az év négy sarokpontjának időbeli vonalaival.

Az egyes kártyajátékokban is sok ilyen ősi hagyományelem megőrződött rejtve. A legtöbb kártyajátékban négy szín van, ill. négy játékossal lehet a legkönnyebben játszani, sőt még az építő irány is megjelenik benne, az osztási és húzási irány óramutató járásához igazodó rendjében. Persze, a kártya eredetileg nem játék volt, hanem jóslási, és a titkos tudásba való beavatást segítő oktató- és szemléltetőeszköz (mint például a templomosoknál a tarot). A Hoppál-Jankovics-Nagy-Szemadám-féle Jelképtárban az alábbi leírást találjuk a francia kártyáról: „Régen, elsősorban Karácsonykor, az év fordulóján játszottak vele. Ez naptári szimbolikájával függ össze. A francia kártyapakli 4 színből áll (4 évszak), 12 figurából (12 hónap), 52 lapból (52 hét), a lapok számértékének összege – Jolly Joker nélkül – 364.”

Végül, de nem utolsósorban, nem volna illendő ezt az egész kérdéskört érinteni az egyiptomi és a mexikói piramisok említése nélkül. Odáig jutottunk, hogy ma már csak egyetlen dolgot lehet biztosan tudni róluk: azt, hogy nem királysírnak épültek. Hogy akkor mégis miért, arra a legvadabb elméletek keringnek szerte a világban. Az egyik ilyen – talán még a legjózanabb és legvilágosabb – elgondolás szerint például az egyiptomi Nagy Piramis (legalábbis többek közt) a Föld északi féltekéjének a monumentális jelképe is egyben. Erre utal, hogy a tökéletes négyzet alaprajzú piramisok négy oldala hajszálpontosan a négy égtáj irányában tájolt (Közép-Amerikában ugyanez a négy sarokra érvényes); teljesen vízszintesre egyenlített alapzaton állnak; az alap és a magasság arányaiban a értéke van elrejtve (ez egyértelműen a gömbfelület alakjára utal); a kerület pontos értéke pedig a Föld sugarával és kerületével van hasonlóan áttételes arányosságban. A csúcspont ennek alapján az északi sarkot, a kerület pedig az egyenlítőt (vagy esetleg a sarkkört) jelenti. Mellékes körülmény gyanánt mindez bizonyítja azt is, hogy a értékét több ezer évvel a görögök előtt ismerték a világban – miközben a Földgömbről is elmélyült tudás létezett már a történelem hajnalán, rendkívül fejlett csillagászati, matematikai, építészeti és navigációs ismeretekkel társítva. Érdekesség gyanánt nem árt megemlíteni, hogy piramisok nemcsak Egyiptomban és Amerikában épültek, hanem több más helyszínén is a Földnek. Állítólag Kínában is található néhány, csak ezekről – a tudományt gátló politikai tényezők miatt – nem lehet valami sokat tudni. Az viszont már konkrétabb, hogy Japánban, az Okinava-sziget mellett van egy „vízalatti piramis” hetven méter mélyen a tenger szintje alatt. (Ami nyilván – természetesen – nem a tenger alatt épült, hanem csak utána öntötte el a víz valamilyen geológiai katasztrófa folytán.) Egyesek szerint még a Mars bolygó felszínén is láthatóak a földi piramisokhoz hasonlító képződmények, ám hogy ezek természetes vagy esetleg mesterséges eredetűek-e, még nem sikerült megnyugtatóan tisztázni, tekintve, hogy néhány véletlenszerűen elkapott és igen rossz minőségű fényképnél több adat egyelőre nem áll róluk rendelkezésre, s ez legfeljebb csak találgatásokhoz és feltételezésekhez elég…

S ha már a bolygóknál és a Naprendszernél tartunk, azt mindenki tudja, hogy a napok és az évek hosszát a Föld forgási (egy nap) és Nap körüli keringési ideje (egy év) határozza meg. Ennek további részleteivel és következményeivel azonban már kevesebben vannak tisztában. Például azzal, hogy egy év nem pontosan egész számú napból áll, hanem kb. 365.2422 napból, ami az emberek számára a naptárak szerkesztésénél mindig komoly fejtörést okozott, hiszen a gyakorlatias módon, egész napokban gondolkodó alap-megközelítésünk miatt folyton halmozódó kerekítési hibákkal kell számolni. Ez okból vezették be például az Európában 1582 óta hivatalos Gergely-naptárban a szökőévek rendszerét (ami még mindig nem eléggé pontos, ugyanis kábé 3300 évenként egy napot így is eltér majd a valóságostól). Ezt a problémát a világ rengeteg naptárában számos különböző módon próbálták áthidalni; egyik legpontosabb és legbonyolultabb közülük az ősi közép-amerikai maya naptár volt. De nemcsak a Nap, hanem a Hold (s még más égitestek, mint a Vénusz vagy a Szíriusz stb.) ciklusainak a naptárakban legalább ekkora jelentősége volt. Magyarul a hónap szó minden bizonnyal a Hold nevéből származik (hold-nap), amiképpen ugyanez más nyelvekben is megfigyelhető (például angolul: month és moon); a hónapok (már nem állandó) hossza még mindig a Hold-ciklusok hosszaihoz közelít. A zsidó és a mohamedán naptárban manapság is holdéveket számolnak a napévek helyett, amelyek 354, illetve 355 napos hosszúságúak (tizenkét 29 vagy 30 napos – a valóságos Hold járását szigorúan követő – szinodikus holdhónap). A régi korok naptáraiban gyakorta vegyesen használták együtt a napév és a holdév szerinti időszámítást (ráadásul mindkettőből többféle is volt), és komoly nehézségeket okozott ezeket folytonosan szinkronban tartani egymással. Az egyeztetés kulcsa az ún. Metón-ciklus vagy metonikus év: napévekben kifejezve kb. 18.61 (vagy kerekítve 19) év alatt a napév és a holdév ciklusa azonos közös kiindulási pontjára tér vissza. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a napfogyatkozások és a holdfogyatkozások is hasonló ütemezésben fordulhatnak elő, elvégre ehhez is e két égitest adott feltételek szerinti együttállására van szükség. Egy Metón nevű görög csillagászról kapta a nevét, akinek a fölfedezését tulajdonítani szokták, de ma már szinte egészen bizonyosnak látszik, hogy például a druidák, vagy más csillagász-papok, mint például a megalitikus körök építői (Stonehenge tanúsága alapján) már évezredekkel korábban a biztos kezű birtokában voltak ugyanennek az elméleti/gyakorlati tudásnak.

További fontos jellemzője még a rendszernek az égitestek forgási és keringési iránya – mely az esetek túlnyomó többségében szabályosan megegyezik egymással. Hogy mindjárt az elejénél kezdjük, a Nap is forog a saját tengelye körül, mégpedig az óramutató járásával ellentétes irányban. (Az egyszerűség kedvéért mondhatjuk úgy is: bal felé – ámbár a „bal” és a „jobb” fogalmának ez esetben nincs túl sok értelme, hiszen bármilyen egysíkú körforgásról tetszés szerint állíthatjuk azt, hogy bal vagy jobb felé forog, attól függően, hogy a pálya melyik pontját vesszük alapul: a „alját” vagy a „tetejét”; valójában minden forgómozgás egyszerre halad jobb és bal felé; de azért mégiscsak kényelmesebb szóhasználat azt mondani: „bal”, ahelyett, hogy „az óramutató járásával ellentétes irányú”.) Ugyanebben az irányban kering a Nap körül a Föld, és a tengely körüli forgása is ezt az irányt követi. Sőt, mi több, még a Hold is ehhez igazodva kering a Föld körül – ismét csak az óra járásával ellentétes irányban. (Ráadásul még az egész Naprendszer is kering közben a Tejútrendszerben, és így tovább…) Egyértelmű módon azért tapasztaljuk azt, hogy minden mozgó alkatrésze ennyire egy követ fúj egymással, mivelhogy a Naprendszer egységes egészként keletkezett pár milliárd évvel ezelőtt: egy adott irányban forgó anyagfelhőből sűrűsödött össze. Ha valamelyik eleme mégsem ezt az irányt (és a keringési síkot) követi, az lehet, hogy csak valamikor később csapódott hozzá a rendszerhez – vagy részben eltérítette onnan valami. (Két érdekesebb kivétel: a Vénusz „visszafelé” forog, az Uránusz tengelye pedig csaknem merőleges a többi bolygóéhoz képest.) Ha egyszer csak elkezdene visszafelé forogni a Föld, akkor azt látnánk, hogy nyugaton kelne föl a Nap, és kelet felé haladna az égen; ha a keringési irányát változtatná meg, úgy az évszakok sorrendje cserélődne fel. Mindamellett az volna a legkisebb gondunk, hogy efféle „apróságokra” odafigyeljünk, miközben a teljes élővilág és az időjárás egyensúlya összeomlana…

De vajon miért nem a másik irányban kezdett el forogni minden? Továbbá logikusan adódik a feltételezés, hogy – ha már ez a bal felé forgó irányultság ilyen állandó és egyöntetű módon világunkban jelen van – az ebben a naprendszerben keletkezett életre is valamiképpen rá kellett, hogy nyomja bélyegét. Sajnos ilyen tárgyú konkrét, ok-okozati összefüggést ezidáig nem nagyon sikerült még feltárni (bár, őszintén szólva, nem is nagyon keresték…); ellenben úgy tűnik, hogy mélyebb és rejtettebb formában efféle kapcsolatok igenis fennállnak. Wolfgang Pauli, a híres osztrák fizikus egyik frappáns megjegyzése szerint: „Isten enyhén balkezes.” Ian Stewart matematikus idézi e mondást A természet számai című könyvében, amelynek témája szerint az ún. spontán szimmetriasértés problémakörét igyekszik körbejárni és megvilágítani az olvasói számára is közérthető módon. A földi élőlények szervezete óriási bonyolultságú szerves molekulákból (aminosavak, nukleinek, fehérjék stb.) épül föl, s – minden háromdimenziós alakzatra általánosságban is érvényes módon – a vegyértékileg azonos összetételű molekulák számtalan fajta térbeli alakzatot ölthetnek, amelyek közül mindnek létezik egy balra és egy jobbra forgató irányú változata (mint ahogyan balmenetes és jobbmenetes csavar is), és statisztikailag mindkét verziónak egyforma valószínűséggel kéne bennünk előfordulnia. Hogy mégis „válogat” közöttük a Természet, annak az lehet az oka, hogy a kétféle elrendeződés energiaszintje közt egy egészen parányi kis különbség található (aminek viszont az a magyarázata, hogy a fizikusok által ismert négy nagy alapvető természeti erő közül az egyik nem szimmetrikus), s mint írja, „kiszámítható, hogy százezeréves periódus alatt 98% valószínűséggel az alacsonyabb energiájú forma válik dominánssá”. A végső következtetése pedig így hangzik: „Ugyanaz a mintaalkotó alapstílus és ugyanaz a szimmetriatörési mechanizmus vezérli a kozmoszt, az atomot és minket.” S ki tudja, talán még azzal is összefügghet valahol mindez, hogy az emberek többsége jobbkezesnek születik (bal agyféltekés dominancia).

Mindezek után, a Napunk körül uralkodó egyöntetű forgási/keringési irányítottsághoz visszatérve, első látásra eléggé meglepőnek tűnhet, hogy a hagyományok szerinti építő vagy „jó” irány éppen ellentétes ezzel a valóságos „jó” iránnyal. (A hagyományok szintjén legtöbbször az óra járásával megegyező irányt tekintik a barátságosnak.) Holott ez egy egészen természetes következménye a látszat és a valóság hétköznapi tükröződéseinek. Egy dolog az, hogy valójában nyugatról keletre forog a Föld a tengelye körül, és nyugatról keletre kerüli meg minden évben Naprendszerünk középponti csillagát – s megint más dolog az, hogy látszólag viszont ezzel ellenkező irányban: keletről nyugatra vándorolnak a csillagok és a Nap az égen. A földi megfigyelő szemszögéből nézve mindezek az égi folyamatok éppen fordított irányúnak tűnnek: olyan, mintha a Nap keringne a Föld körül ellentétes irányban. Tehát az is kiderülhet ebből, hogy mindezek a hagyományok kizárólagosan a földi léthez kötődnek.

Amiképpen az is, ha már egyszer létezik egy évünk, úgy annak napjait honnan is kezdjük el számon tartani éppen. Meghatározó e döntésben, hogy mi az a jelképes tartalom, ami a legfontosabb számunkra. Ez általában kultúránként változik, de a legtöbb hagyományos naptárban valahol a téli napforduló közelében találjuk ezt meg. Tudományos szemmel tekintve a kérdésre, azt kell mondani, hogy a tavasz és az ősz az a kettő, ami a legkarakteresebb módon kiemelkedik az évszakok sorából, s így elsősorban e két évszak tengelye mentén volna célszerű két részre felezni az évet. Ebből a szemszögből nézve tagadhatatlanul a március 21-i tavaszi és a szeptember 23-i őszi napéjegyenlőség a két legkülönlegesebb napja az évnek. Ilyenkor az egész Földgolyón mindenütt pontosan keleti irányban kel föl reggel a Nap az égen (az év többi napján a földrajzi helyzettől függően ettől észak vagy dél felé többé-kevésbé eltér), valamint a nappal és az éjszaka hosszúsága megegyezik egymással (mind a kettő éppen 12 órát tart) – ezért is hívják napéjegyenlőségnek. Egy-egy ilyen nap az egyensúly és egyenlőség tökéletes szimbóluma lehetne. Minthogy jelképesen (és a mérsékelt övben fizikailag is) a tavaszhoz köthető a kezdet és az újjászületés eszméje, ezért e kettő közül is a tavaszi napéjegyenlőség napját volna a leglogikusabb a naptári újévkezdő napnak megtenni. A Föld forgási tengelye köré írt képzeletbeli végtelen sugarú kört (az egyenlítő kozmikus meghosszabbítását) égi egyenlítőnek, a Nap körüli keringési pálya síkját pedig ekliptikának hívják a csillagászatban. Az, hogy egyáltalán évszakok léteznek a bolygónkon, annak köszönhető, hogy az égi egyenlítő 23.5 fokos dőlésszöget zár be az ekliptikával. (Ennyivel van „megbillenve” a Föld – ha ez épp nulla fok lenne, akkor egész évben napéjegyenlőség lenne mindenhol.) Ahol e két sík körvonala metszi egymást, az a tavaszpont és őszpont – a napéjegyenlőségekkor ezekben a pontokban tartózkodik a Nap látszólag az égen. A másik két évszaknak ehhez hasonló jellemzője nincsen; nem létezik olyasmi, hogy „nyárpont” vagy „télpont”. Csillagászatilag ezért március 21-én kezdődik az év el, s a csillagászat és a matematika egy olyan abszolút univerzális vonatkoztatási rendszer, ami mindenféle vallástól és filozófiától függetlenül mindenhol ugyanazt az eredményt kell adja.

Sir Norman Lockyer, a Nature című magazin alapítója (maga is csillagász és tudós) volt az egyik olyan ember, aki komolyan és tudományos szinten kezdett foglalkozni ezzel az egész témával a 19. és a 20. század fordulója tájékán. A görög és egyiptomi templomok kezdeti vizsgálata után a brit kőkörök felmérése mellett kötött ki, majd 1906-ban publikált egy tanulmányt a kutatásairól, ami egyik első mérföldköve lett annak a hosszú folyamatnak, melyből később aztán megszületett végül is az ún. archeo-asztronómia (régészeti csillagászat) tudománya. E tudományág máskülönben igen megbízhatónak ítélhető módszerei számos – legalábbis a történelemtudományok szemszögéből nézve – ellentmondásos eredményre vezettek, s ez az oka annak, hogy az akadémikus tudományok képviselői mindmáig olyan nehezen (vagy sokszor egyáltalán nem) képesek elfogadni őket. Az építészeti romok tájolásának eltérései alapján, azok kiterjedt vizsgálatával, megállapították például, hogy a dél-amerikai Andokban fekvő Tiahuanaco ősi városa durván 17 000 esztendős múltra tekinthet vissza, illetőleg az egyiptomi Nagy Szfinx és néhány környező templom – a rajtuk lévő hosszantartó, bővizű esőzések okozta eróziós sérülésekből ítélhető módon, majd később további kultúrtörténelmi jellegű adatokkal is megerősítve – legvalószínűbb életkora megközelíti a 13 000 évet. (Ez utóbbi fölfedezés főképpen a kiváló geológus, John Anthony West érdeme, és egyáltalán nem valami újkeletű dolog, lényegében véve már az 1970-es években megtették.) Jelenleg úgy tűnik, ezek a – még manapság is fennmaradt és ismert – legrégebbi ember alkotta építmények maradványai a Földön. Bármennyire megdöbbentőnek látszanak is ezek az óriási számok, és más hasonló (kikerülhetetlenül adódó) következtetések, azt kell mondani, hogy a régészeti csillagászat – ha önmagában véve nem is épp egy egzakt természettudomány, hiszen szintén számos kulturális tényezőt tartalmaz – azért a történelem és a társadalomtudományok könnyen korrumpálható „humán” szelleméhez képest mégiscsak sokkal közelebb (legalább félúton, ha nem még annál is közelebb) áll a „reál” tudományokhoz, s ennélfogva, ha efféle összeütközések támadnak, úgy sokkal inkább a történelemben, mint a csillagászatban (és a geológiában stb.) érdemes kételkedni és a hibát keresni. A régészek és történészek fáradságos munkával fölépített kártyavárait ezek a – messzemenően tudományos igényű és racionális tényekre és feltételezésekre támaszkodó – fölfedezések alapjában döntik össze. (Valahogy úgy, mint mikor a szénizotópos kormeghatározás kiderítette, hogy az európai megalitok idősebbek a közel-keleti városoknál, vagyis a kultúra Európában előbb létezett, mint a Közel-Keleten, s nem pedig fordítva, mint korábban hitték; vagy hasonlóan megrázó hatású volt, amikor a törzsfejlődés milliárd éves tényei porig rombolták a bibliai teremtés nyomán korábban mindössze néhány ezer évesnek gondolt világ képét.)

Hasonló horderejű „tőrdöfés” az elmaradott szemléletű történészek szívébe az a rendkívül figyelemre méltó elmélet, amelyet Giorgio de Santillana és Hertha von Dechend fejt ki Hamlet malma című (elsőként már 1969-ben megjelent!) könyvében. A könyv címe első közelítésben arra az ősrégi izlandi mondára utal, melyből annak idején Shakespeare merített, amikor szerezte a dán királyfiról szóló drámáját. Az eredeti történet legalábbis több ezer éves, és több szempontból is egy olyan rejtett, ám egyetemes tudás morzsáit hordozza magában, aminek más-más darabjai a világ legtöbb népénél is hasonló formában megtalálhatók. A „skandináv Hamlet”: Amlodhi vagy Amleth, és a „finn Hamlet”: Kullervo északi mondája például sok feltűnően rokon vonást tartalmaz, és dramaturgiai szerkezete mélyen rokonítja őt a földrajzilag távol eső – de szellemében azonos – egyiptomi Ozirisz-mondával (testvérgyilkosságok, ugyanúgy szerveződő bosszúk, kutyaszerű mellékszereplő és ehhez hasonlók), illetve – valamilyen, egyetemes szinten – a világ számtalan más mitológiája egyes konkrét elemeivel, melyek a szokásos archetipikus képekkel és más, egymástól független keletkezés elméleteivel nem magyarázhatók. A legtöbb ilyen monda magvában valamilyen varázslatos pörgő-forgó-imbolygó kozmikus/mesebeli dolog áll, mint amilyen a világ közepében lévő világoszlop, világfa vagy világhegy – vagy éppenséggel a Kalevalából már ismert skandináv/finn csodamalom, a Sampo. (Ez a sampo szó az elemzések szerint a szanszkrit skambha szóból ered, ami azt jelenti: „oszlop” vagy „sarok”, és az Atharva Védában egy külön himnusz foglalkozik vele, mint a világ tartógerendájával.) Sőt egymáshoz közel álló történeti környezetben fölbukkan bennük néhány, egymáshoz közel álló különleges szám.

Amire a szerzők – rengeteg efféle monda és más történet alapos elemzése és összehasonlítása után – végül is rájöttek, az az, hogy egy pontos, ám a hétköznapi szókincsbe beágyazott tudományos nyelvezetről van szó, ami egy jelentős és elvont, földi csillagászati jelenséget: a napéjegyenlőségek precesszióját írja le. A precesszió fogalma azt jelenti, hogy a Földgolyó képzeletbeli tengelye, ami körül örökös forgását végzi, nem mindig pontosan ugyanabba az irányba mutat, hanem rendkívül lassan, alig észlelhető módon imbolyog egy kissé. Ennek az a következménye, hogy a földi égbolt csillagképei fokozatosan mindig arrébb tolódnak az égen, s körülbelül 2160 (pontosan: 2148) év alatt például a zodiákus csillagképei éppen egy-egy beosztással helyeződnek vissza: a Vízöntő elfoglalja a Halak helyét, a Halak a Kos helyét stb. Más szóval a tavaszpont (a tavaszi napéjegyenlőségkori napkelte) vándorol körbe lassanként az ekliptika mentén (jelenleg épp a Halakból a Vízöntőbe lép át); ez a ciklus körülbelül 25 920 (pontosan: 25 776) évig tart – ennyi idő alatt tér vissza mindig ugyanarra a kiindulópontra minden. A mítoszokban és a regékben pedig világszerte meg lehet találni az ide vonatkozó számítások jelentősebb kulcsértékeit, például a 12, 30, 72, 360 stb. számokat. (Ezek szorzata adja ki az említett értéket.) Sokszor ezek változatos variációi bukkanhatnak elő: például a 72 esetében a fele (36) vagy ezek összege (108) és különféle szorzatai, osztói stb. Leggyakoribb ilyen értékek például az 54, 144, 216, 432 vagy 864 és ehhez hasonlók. A hindu kozmológiában például Brahma egy napja 4 320 000 000 évig tart. (Érdekességképpen, a 108-as szám éppenséggel a magyar hagyományban is fölbukkan: ennyi nemzetsége volt a honfoglalóknak a legendák szerint.) Két döbbenetes pontja van ennek a fölfedezésnek. Az egyik az, hogy ősrégi és világszerte jelen van a mondák „anyaga”, mégis ennek ellenére egyetlen közös forrásból kell származzon, hiszen sem véletlenül, sem magától nem jöhetett létre mindenhol ugyanaz. A másik pedig maga a konkrét tartalom, ami egy nagyon nehezen megérthető és észrevehető, és fejlett tudományos gondolkodást igénylő természeti jelenség. Jelenleg a precesszió felfedezését egy Hipparkhosz nevű görög tudósnak tulajdonítják, aki az i. e. 2. században, különböző korú csillagászati feljegyzések közti eltéréseket összehasonlítva jött rá, azonban igen pontatlanul becsülte csak meg, és sok időnek kellett még eltelnie hozzá, hogy hasznavehető pontossággal ki tudják számítani a megfelelő értéket. Az említett ősi mítoszokban viszont ez az érték zavarba ejtő pontossággal benne van.

 

Olessák Róbert (2003)

(Megjelent: a Szintézis Újság 5. számában.)


  Négy küllője az égnek
2011.08.11.
  
A Szintézis Újság 5. számában megjelent kultúrtörténeti esszém (0.2 MB)
  

  Szintézis Újság 5.
2011.07.11.
  
Irodalmi, filozófiai folyóirat
  

A három kultúrtörténeti esszé