Vasárnappal kezdődik a hét

 

Rengeteg olyan dolog vesz körül bennünket a kultúránkban, aminek az eredetét nem tudjuk, sőt annyira megszokottak számunkra, hogy még csak eszünkbe sem jut elidőzni rajtuk. Honnan származnak a hét napjai? Miért éppen hét van belőlük, és miért abban az elrendezésben használjuk őket, amiben? Vajon mit jelentenek? Ha meg akarjuk válaszolni ezt a kérdést, végül is egy rendkívül izgalmas és szerteágazó nyomozás kellős közepében találhatjuk magunkat. Első lépésként tán a neveket érdemes megnézni. Sajnos a mi szavainkban aránylag kevés érdekességre lelhetünk, ezért vegyük inkább elő a nekünk második legismertebb nyelv: az angol idevágó szavait. Két égitest és az északi germán istenségek neveire bukkanunk: a vasárnapban és a hétfőben (Sunday és Monday) a Napra és a Holdra (Sun, Moon), a következő négyben négy jellegzetes istenre (Tuesday, Wednesday, Thursday, Friday – Tiw, Woden, Thor és Frigga), míg végül a szombat (Saturday) a latin Szaturnuszt rejti magában. Bármelyik modern latin nyelv párhuzamos szavaival összevetve őket, igen hasonló a helyzet: a római panteon előkelőségei köszönnek vissza ránk: Mars, Merkúr, Jupiter, Vénusz, Szaturnusz…

Az egyes népek mitológiáiban általában jópár tucatnyi mindenféle istenség lézeng, melyek sokszor igencsak zavaros viszonyban állnak egymással, s noha előszeretettel rendezik hierarchiába őket, ez a rangsor sem szokott mindig egyértelmű lenni. Akkor meg – gondolhatnánk – mit számít, ha az ókorban a hét naphoz minden nép hozzátársította kedvenc isteneit, hogy ünnepelni tudják őket? A sok száz istenből kiválasztottak néhányat, akiket különösen kedveltek; csakhogy, ha megnézzük őket, akkor kiderül: egyáltalán nem mindegy, hogy melyik néhányat. Mindenütt olyan figurák állnak, akik többek közt az ókori csillagászat által számon tartott hét bolygó valamelyikének a képviselői voltak.

E különböző mitológiák közös gerincét az ún. planétaistenségek képezik, melyek többnyire nem is csupán egy-egy konkrét alakot, hanem az istenek egész csoportjait (típusait) takarják; olyan istenségeket tömörítve egy-egy ilyen társaságban, melyek közös alapjuk révén egymásnak többé-kevésbé kölcsönösen megfeleltethetők, sőt sokszor akár felcserélhetők. (Például a latin Mercurius a görög Hermésszel, a sumér Szín az egyiptomi Thottal, s bizonyos fokig még az előző kettő az utóbbi kettővel is stb.) Nevüket onnan kapták, hogy ezeket az isteneket régen az ókori csillagászat által ismert bolygókkal – planétákkal – azonosították. Ezek a bolygók a magasan fejlett egyiptomi és babiloni tudományban ismert, s a ptolemaioszi rendszerben is alkalmazott hét bolygó (valójában csak öt „bolygó” van köztük, elvégre e szó mai értelmében a Nap és a Hold nem számít már bolygónak): a Nap, a Hold, a Mars, a Merkúr, a Jupiter, a Vénusz és a Szaturnusz – azok, melyek különleges távcső segítsége nélkül a Földről még megfigyelhetők, vagy legalábbis észrevehetők. (Ptolemaiosz modellje az a legismertebb geocentrikus – földközpontú – világkép volt, mely jobb híján egészen a középkorig, Kopernikuszig tartotta magát, s mely még úgy mutatta be a Naprendszert, mint ahol a Nap és a Hold körpályán a Föld körül kering, az összes többi bolygó pedig a Nap körül.) A mágikus, bűvös hetes szám különleges értéke kialakulásának is részben ez lehet az alapja.

A mitológia azonban csak egyik oldaláról kötődik a csillagászathoz. E hetes rendben ezenkívül még valamennyi égitesthez társítottak valamilyen fémet, színt és más efféle jellemzőket is; ami pedig kiemelten lényeges, az az őket megszemélyesítő isteni alakok határozott karakterében megmutatkozó alapvető emberi jellemvonások ábrázolása és csoportosítása, ugyanezen az elosztáson belül maradva. Mindez többé-kevésbé megfeleltethető annak, amit a korszerű mélylélektanban – C. G. Jung nyomán – ősképeknek vagy archetípusoknak hív a mai tudomány. Az emberi viselkedés a valóságban egy igen egyedi, s ugyanakkor szinte végtelen finomságú és változatosságú valami, de azért nagyjából ki lehet jelölni különböző összetevőket és „halmazokat”, azaz alapkategóriákat benne. Hogy ezeket aztán hányfelé és milyen részletességgel osztjuk szét, az már teljességgel csupán szándékos döntés és megállapodás kérdése. A régi idők lakói tehát a hetes számnál döntöttek, aminek oka nyilván az volt, hogy nem óhajtották szétválasztani egymástól a csillagászatot és a pszichológiát (és a többi tudományt), hanem egységbe foglaltan akarták őket látni. A csillagmitológia, az alkímia és az asztrológia közös jelképrendszere – a lélektan, a filozófia és a gyakorlati tudományok összekapcsolására tett kísérlete mellett – alighanem egy történelem előtti, általános ősvallás eltemetett, halvány körvonalait idézi fel újra valamilyen formában – persze, nyilván óhatatlanul némi vastagon rárakódott középkori/újkori babonaréteggel is terhelve –, mely az emberi lélek mélyéről fakadó legfontosabb tudati tartalmak kifejezésére szolgált. Ezeket, a róluk megnyilatkozó jellegzetes terminológiával élve, szerényen csak „elemi erőkként” szokták emlegetni, a „hét bolygóerőként”, vagy más hasonló homályos körülírással; de nyugodtan tekinthetjük úgy is, hogy az emberi (és állati) viselkedést befolyásoló nagy ösztönkategóriákról (az önfenntartás, fajfenntartás, agresszió stb. ösztöneiről) van szó, melyeket a mítoszok és mesék valamilyen okból kifolyólag a különféle égitestek köntösébe burkoltan tálalnak.

A fennmaradt hagyományokban legtöbbször a Nap az apa (atya) archetípusa (az önfenntartásé és a világosságé), a Hold az anyáé (nőiség és utódgondozás), a Mars pedig a fiatalságé és a harcé (agresszió) szokott lenni. A Merkúr kivételt képez a többiekhez képest: sokszor nincs is bizonyosan neme (a többi isten mind férfi vagy nő), a változékonysággal jellemzik, és afféle összekötő, hírnök szerepet tölt be. A Jupiter képviseli az érettséget és a nagyságot, a Vénusz a szerelmet (szexualitás), a Szaturnusz pedig az öregséget és a halált (meg még sok más dolgot is, például az idő mérését vagy a napfogyatkozást). Ez a fajta rendszer az újabbkori Európába a görög-római kultúra hatására került át, ám végsősoron az ókori Keletről: Egyiptomból, és legfőképpen Mezopotámiából származik. Mai ismereteink szerint itt fejlődött ki az a csillagászati gyökerű naptári gyakorlat, ami a Nap járásán alapul, s amelyet manapság is használunk: a hétnapos ciklus az akkoriban ismert hét bolygóhoz rendelve, az év felosztása 12 hónapra pedig a Nap látszólagos égi vándorlása során az Ekliptika mentén érintett csillagképek sorrendjét tükrözi.

Vannak azonban nyomok, melyek még régebbre mutatnak vissza: a keleti műveltséget több ezer évvel megelőzte az észak-, nyugat- és közép-európai megalit-kultúrák kőkorszaki virágzása, s ezeknek legalább egy része ugyancsak meglepően magas csillagászati és matematikai ismeretek birtokában állott. (Annak ellenére, hogy állítólag írástudatlan társadalmakról van szó – holott Erdélyből 6-7000 éves írásmaradványok is kerültek már elő.) Azt a tényt már régóta ismeri a tudomány, hogy az őskori kőépítmények maradványainak jó része valamilyen módon csillagászatilag tájolt; mindezek egyre részletesebb és összetettebb tanulmányozásával ugyanakkor egyre messzebb menő következtetésekhez jutnak el az egyes kutatók. Alexander Thom professzor például fölfedezte az ún. megalitikus yardot: azt az ősi hosszúsági mértékegységet, amelyet a kőkorban óriási földrajzi területen kiterjedten használtak az építők, s amiből bizonyíthatóan a legtöbb hasonló ókori mértékegység is eredeztethető. E mértékegység közvetlenül a Földgolyó geometriai és fizikai jellemzőiből származik. (Ami azt jelenti, hogy a történelem előtti időkben már tudták, hogy a Föld gömbölyű, és ráadásul még a kerületét is egészen pontosan megmérték vagy kiszámították.)

E letűnt kor egyik legismertebb (és legnépszerűbb) tárgyi emléke az angliai Stonehenge, melynek legkorábban épült részei durván 5000 évvel ezelőttről származnak. Nem a tekintélyes, roppant kőkörről van szó, hanem egy kevésbé feltűnő, ám sokkal jelentősebb körről, mely a monstrumokat körülölelve terül el: mintegy 96 méter átmérőjű, szabályos köralakban kiásott földsáncról és 56 gödörről (az ún. Aubrey-féle gödrökről), meg még egy-két további kiegészítő megfigyelési pontról és kőről. Ezt a legrégebbi együttest úgy hívják, hogy Stonehenge I. – hogy megkülönböztessék a kultuszhely többi részétől. (Van még Stonehenge II. és Stonehenge III. is.) Más, korábbi kutatások eredményeit is fölhasználva és összefoglalva, Fred Hoyle angol csillagász végül is bebizonyította, hogy mindezek az „alkatrészek” együtt egy kőkorszakban nagy pontossággal működtetett tapasztalati csillagvizsgáló maradványai. Mint írja: „Stonehenge igen nagy bölcsességgel és tudással megépített ősi obszervatórium.” Amire használhatták többek között, az a várható napfogyatkozások és holdfogyatkozások idejének meghatározása volt: segítségével tetszőlegesen akár több évre előre is ki tudták számítani pontosan az összes bekövetkező napfogyatkozásnak és holdfogyatkozásnak az időpontjait – amiképpen mi magunk is bízvást használhatnánk ugyane célra a megfelelő ismeretekkel, ha nem volnának jóval kényelmesebb (bár egyben jóval bonyolultabb!) segédeszközeink hozzá.

Maga az eljárás gyakorlati alkalmazásában véve eléggé egyszerűnek látszik: lényege az volt, hogy különböző jelzőköveket vándoroltattak e körvonal mentén, egyik gödörből a másikba helyezve át azokat; adott „játékszabályok” szerint, pontos időközönként léptetve tovább mindig valamelyiket a neki megfelelő irányban. Több, sajátos jelentésű nagy követ is megkülönböztettek, amelyek segítségével az égitestek látszólagos Föld körüli mozgását modellezték az ekliptikát – keringési pályát – jelképező kör mentén: létezett egy-egy a Nap és a Hold, s két másik az egymáshoz képest elhelyezkedő keringési pályák metszéspontjai – az ún. holdcsomópontok: az egymással épp szemközt álló felszálló és leszálló holdcsomópont – számára. A Holdkövet például naponta kétszer tették egy-egy beosztással arrébb, így 28 naponként ért körbe az égi sáv mentén. A Napkő ugyanebben az irányban haladt, de jóval lassabban – akár a kismutató a nagymutatóhoz képest az óra számlapján –, hiszen neki egy éve volt rá, hogy megtegye az útját: ő minden 13 nap alatt ugrott kettőt – illetve később 6 és 1/2 nap alatt egyet. Velük ellentétes irányban, leglassúbb tempóban pedig a csomópontok képviselőit vándoroltatták: velük – a 18.61 éves, ún. Metón-ciklus ismeretében – alig hármat kellett lépni minden egyes évben összesen. Ezek persze mind kényszerűen kerekített értékek, ami csakhamar botrányos pontatlansághoz vezetett volna, azonban évente négyszer – a nyári/téli napfordulók és a tavaszi/őszi napéjegyenlőségek idején – kiváló lehetőség nyílott rá, hogy korrigálják őket, a csillagászati események idejének pontos megfigyelésével. Amikor a megfelelő sziklák azonos helyzetben találkoztak egymással, az jelezte az adott típusú fogyatkozás bekövetkeztét.

Ebben a nagy horderejű fölfedezésben nem a tényleges gyakorlati alkalmazás kulcsa, ami meglepő, bár éppenséggel arra sem volt könnyű feladat most ennyi évszázad távolából ismételten rájönni; hanem sokkal inkább az a rendkívül komoly elméleti háttér, amire az építőknek támaszkodniuk kellett, hogy egy ilyen mesterien összehangolt, szigorúan tájolt, és egyáltalán: használható rendszer megszülethessék a kezeik által – alapos, mélyreható csillagászati ismeretek és fejlett matematikai apparátus az előzetes számításokhoz. Egyrészt: a fogyatkozások valóságos okát alaposan ismerniük kellett – azt, hogy az égitestek egymástól kölcsönösen fedésbe, egy vonalba kerülnek –, amihez viszont a Napról, a Holdról és a Földről is tudniuk kellett, hogy ezek gömbszerűek és elliptikus pályán egymás körül keringnek; nagyon elvont csillagászati törvényeket kellett világosan látniuk. Másrészt: a matematikai pályaegyenletek kellő pontosságú levezetésére is szükség volt – amelyek közt bizony akad olyan is, mely trigonometriai cosinusos függvényeket és alapú emeletes törteket is tartalmaz… Harmadrészt: a tényleges gyakorlati alkalmazhatósághoz ráadásul mindezt még olyan mérési adatokkal is alá kellett támasztaniuk, amelyek megszerzésére csak minimum több száz, de sokkal inkább több ezer éves lankadatlan „terepmunka”: megfigyelés, adatgyűjtés, majd azok összehasonlítása és rendszerezése útján nyílt mód. (Nem utolsósorban pedig utazniuk kellett: tetemes földrajzi távolságokat bejárni a megfigyeléshez.)

Nevezetes tanulmányát Hoyle néhány humorosnak tetsző, ám valójában nagyon is átgondolt feltételezéssel zárja le. Azt állítja, hogy a baljóslatú 13-as és a mágikus 7-es számok különös jelentőségéhez fűződő hiedelmek gyökerei a kőkorszaki napszámláló ciklusokhoz nyúlnak vissza, továbbá, hogy ugyaninnen származik a dámajáték is, és a napok hetes ciklusa… E kijelentések alapja, hogy a kör működtetőinek a közben eltelt időtartamokat is mérniük kellett: például a Napkőnek – hogy a valóságos Nap látszólagos keringési útját élethűen nyomon kövesse – éppen egy év leforgása alatt kellett az 56 lyukból álló nagy számkörben körbeérnie. Kezdetben ez úgy valósult meg, hogy pontosan 13 naponként két-két gödörrel azonos irányban rendszeresen odébbhelyezték; ugyanis 13 x 56 / 2 = 364. (A hibát néha pontosították.) Ehhez 13 napos ciklusokat kellett számolni egy másik, kisebb kör segítségével, csakhogy mivel rájöttek, hogy 6 és 1/2 naponként egyesével lépve nagyobb pontosságot érnek el, így áttértek arra. Törtértéket viszont nem lehet kavicsokkal nyilvántartani, ezért végül is a 7-es számnál kötöttek ki úgy, hogy két-két hétnapos ütemet összevonva használtak: az egyik utolsó napja a másik első napjával egyezett, tehát a kettő együtt 13 napot adott ki. Ehhez talán világos és sötét színű köveket is használtak (logikusan, hiszen a félnapos különbségek miatt hol este, hol hajnalban kellett őket léptetni), amelyek minden tartam végén átugráltak egymáson – innen jutott eszébe Hoyle-nak a dámajátékot is kapcsolatba hozni mindezzel. A lényegi feltételezése ugyanakkor az, hogy mikor a 13 napos ciklusokról a 7 naposra áttértek, talán az elavult módszerhez ragaszkodókat sutának, balgának, elmaradottnak tartották, s a 13-as szám szerencsétlen voltának is ez vethette meg az alapját. A hétnapos időmérő egység pedig széles karriert futott be, és – noha eredetét feledve, de – mind a mai napig fennmaradt… (Semmiképp sem komolytalan ezeknek a dolgoknak ekkora jelentőséget tulajdonítani, hiszen egész közösségek léte függött a rendszer pontosságától: ha mondjuk a vetések és aratások idejét elhibázták, az végzetes éhínséghez vezetett.)

Bár nem tartozik közvetlenül ide, azért jó tudni, hogy a 13-as számnak emellett létezik egy másik, hasonló viszonya is, ezúttal a 12-es számhoz: a 12 hónapos felosztások általános elterjedése előtt ugyanis sokféle összefüggésben még 13 db. 28 napos (a Hold járásához igazított) ún. hold-hónapra osztották fel az évet, s amikor ezt felváltotta az újabb keletű (Nap-alapú) tizenkettes naptárrendszer, az hasonlóan „balszerencsés” tartalommal ruházhatta fel a régi 13-as számot. Egyes régi holdnaptárakban még vegyesen voltak együtt 12 és 13 holdhónapból álló évek: a mi mai szökőnapjainkhoz hasonlóképpen, a rendesen tizenkettes ciklust bizonyos években kénytelenek voltak kiegészíteni egy tizenharmadikkal is, hogy a teljes napévtől adódó eltéréseket korrigálják így. (Például a Coligny-naptár is egy ehhez hasonló esetet mutat.) E 12/13 közti „ingadozásnak” még árnyaltabb képét kapjuk, ha más körülményeket is figyelembe veszünk hozzá: a hónapokat adó 12 állatövi jegyen kívül ugyanis létezik egy tizenharmadik is, a Kígyótartó csillagkép, ami nem tartozik szorosan hozzájuk, hanem csak „félig belelóg” a zodiákus körbe. (A napkorong nem gyalogol át rajta teljesen, mindössze érinti a végét.) Emiatt aztán nem is szokás a többiek közé sorolni, ám ha a 12-es és a 13-as számok „jogosságán” vitatkozunk, akkor éppenséggel hivatkozhatunk arra is, mint érvre, hogy valójában nem tizenkét, hanem tizenhárom állatövi jegy van… A 13-adik szám baljós jellege részint fakadhatott abból a körülményből is, hogy ez a csillagkép csak félig tartozik a többihez, s zavart okozó jelenlétével állandó kétségeknek és vitáknak nyújt tápot.

Az ősi dél- és közép-amerikai (azték, maya, inka stb.) kultúrákban is jelen van a 13-as szám, mégpedig szintén középponti helyet foglal el: a mezopotámiai 12-es zodiákus mezo-amerikai megfelelője 13 csillagképből áll, a főbb istenségek szent száma is ez, s ami a legérdekesebb az egészben, hogy a hasonlóképp csillagászati számításokon és megfigyeléseken alapuló, és egyedülállóan pontos (és összetett) világhírű maya naptár egyik legfontosabb alappillére is egy 13 napból álló naptári egység, a tizenhárom napos hét volt. Ez egyrészt a kultúrák részben közös eredetéről tanúskodik, másrészt ugyancsak alátámasztja a naptárrendszerek fejlődésével kapcsolatos spekulációkat.

A hét naphoz eszerint csak később fűződött hozzá a hét bolygó és isteneik képe, s amikor ez megtörtént, a mai héthez képest még egy igen fontos különbség is megvolt: kezdetben a vasárnap volt a hét legelső napja, és a szombat volt az utolsó. Számtalan bizonyíték utal rá, hogy ez volt az eredeti állapot: történetiek (miután Róma átvette a szokást a Kelettől, Nagy Konstantin császár 321-ben ünnepélyesen a „Nap tiszteletreméltó napja” néven pihenőnappá nyilvánította a hét első napját; vagy Nagy-Britanniában még ma is ez a sorrend él; stb.) és kultúrtörténetiek (a szerda német neve – Mittwoch – azt jelenti: „hétközép”; vagy a Vénusz közkeletű kapcsolata a 6-os számmal – a latin szex szó is innen származik, akárcsak a középkorban démonizált 666-os szám – stb.) egyaránt. A legsúlyosabb érv azonban logikai természetű közülük: korántsem véletlen ugyanis, hogy a bolygókhoz tartozó istenek éppen ezt a sorrendet vették fel. A hozzájuk tapadó jelentéstartalmak kizárólag így alkotnak összefüggő logikai egységet, s bármilyen más sorrend esetén csupáncsak egy esetleges halmazt. A hét napot ilyenformán két darab hármas egységre (szentháromságra) lehet szétszedni, melyeket a középen megmaradó szerda (a Merkúr napja) köt össze egymással. (A Merkúr istensége összekötő, hírvivő szerepet kap a mitológiákban.) Az első három nap (a vasárnap, a hétfő és a kedd) ekkor egy olyan háromszöget alkot, mely a Nap-Hold-Mars képzetéből tevődik össze, amit pedig Atya-Anya-Fiúistenség hármasként lehet lefordítani. Kétségkívül ez az emberiség egyik legelemibb, legősibb érzelmi kötődésének: a családi köteléknek az isteni rangra emelt megjelenítése. (Érdekesség, hogy e három istenbolygó kedvelt féme éppen megegyezik Attila király hármas koporsójával: arany-ezüst-vas – bizonyára ez sem lehet véletlen.) A másik hármas ellenben a Jupiter-Vénusz-Szaturnusz (csütörtök-péntek-szombat) marad, aminek már egy kicsivel nehezebb lesz föltárni az összefüggését. Sokat segít benne, hogyha észrevesszük a hét istenkategória tükörképszerű elrendeződését: a Nappal (világosság) szemben áll a Szaturnusz (a sötétség); a Marssal (fiatalság) a Jupiter (a felnőttség); a Holddal (anya) pedig a Vénusz (a nemiség – ráadásul ez a kettő nőnemű, a többi pedig hímnemű); a középen cövekelő Merkúr egyedül a minden szabály alól való kivétel. E következő háromszög nem is annyira az ellenpontját, mint inkább az egyensúlyát adja meg a másiknak: további, alaposabb vizsgálódás útján kideríthető, hogy minden egyes tagja a családi trió rokon tagjának megfelelő racionális párját nyújtja (például a kezdeti anyai kötődés helyett a kibontakozó párkeresést és szexualitást), amelyen keresztül a meghitt, ám kissé rövidre zárt családi körből kivezet a jóval nyitottabb és tágasabb társadalmi körbe.

A végső összképe tehát akképpen fest a dolognak, hogy két egyenrangú háromszög áll szemben szimmetrikus módon egymással, és egy harmadik, kisebb valami összeköti őket középen. Mindjárt több, roppant érdekes analógiát is fölfedezhetünk ezzel az összképpel. Az első a Dávid-csillag, mint szimbólum: alighanem az is valahonnan innen származik. A másik az egész világon elterjedt és meghatározó sámáni (vagy táltos) világkép három világból álló alapelképzelése: ez úgy néz ki, hogy van egy Felső, egy Alsó és egy Középső Világ. A felső világba utazik a sámán, hogyha valamilyen tudásra akar szert tenni; az alsó világba pedig leginkább az erőért és segítségért száll le. A középső világ csupáncsak amolyan átmeneti jellegű határfelületet, sávot, „frontvonalat”, hidat képez a másik két nagy tudatbirodalom között félúton, s középen pedig a Világfa áll (Merkúr!), mely a világok közt közvetít, s a közlekedést szolgálja. Ez egészen jól lefedi az iméntiekben kapott összképet; különösen, ha még azt is hozzávesszük, milyen szépen megfelel egymásnak az alsó/felső világok és a családi/társadalmi háromszögek érzelmi/értelmi töltésű kettőse. Amivel aztán rögvest rá is találtunk a harmadik nagy hatású megfeleltetésre: szerte a világon jelen van a hagyományokban és a gondolatiságban az a fajta dualizmus, ami általában kétféle: értelmi és érzelmi (vagy éppenséggel: férfi és női – mint a kínaiak jin-jang jelképe) alapra bontja szét a világot, de legfőképp az embert. Ez pedig valóságosan is az Embernek a képe, hiszen a modern tudomány is ugyanezen az alapon határozza meg az emberi magatartás legelemibb modelljét: a jobb és a bal agyfélteke által vezérelt intuitív és racionális összetevők segítségével, melyek működése közt az egészséges személyiség képes fenntartani egy állandó és kívánatos egyensúlyt. (Tulajdonképpen egy igen hasonló gondolat ütközik elő abban az ókori világban sokfelé elterjedt szokásban, hogy két személy: egy pap és egy király állt az egyes városállamok élén, s ami számos egyéb régi kultúrában is visszhangra lel – akárcsak a magyaroknál a kettős fejedelemség.)

Sőt, ráadásként még egy negyedik párhuzam is fennáll – éppolyan megdöbbentő, mint amilyen kézenfekvő egyúttal. Az emberi gondolkodás élő lenyomatai az emberek által beszélt nyelvek; s a nyelvek fontos építőkövei közé tartoznak a személyes névmások. (Túl azon, hogy a dualitás alapeszméje megjelenik már eleve az ige és a névszó kettősségében.) Ezekből is általában kétszer három van (esetleg, ritkán, háromszor három): ugyanaz a hármas szerepel egyszer egyes-, másszor többesszámba téve (én-te-ő és mi-ti-ők – illetve, némely nyelvben kettesszám is megtalálható). Kellően sok nyelvet összehasonlítva kitűnik, hogy az első névmás az esetek többségében valamilyen nazális (m, n, ny, ng, nk stb.), a második pedig valamilyen palatális (d, t, th, gy, ty, j, y, z stb.) mássalhangzót tartalmazó szó. Például a magyarban: én és te. (Vagy angolul tárgyesetben: me és you – ez utóbbi régiesen thee.) Egy másik szópár, ami lépten-nyomon felbukkan: anya és atya. (Angol: mum és dad.) Latinul az „egy” és „kettő”: un és du. (Ugyanez az ősi közép-amerikai maya nyelven úgy hangzik, hogy hun és ca.) Természetesen ez csak egy-két önkényesen kiragadott példa a legismertebb nyelvekből, ám tucatjával sorolhatók még a rokon hangzású szavak szinte valamennyi nyelvben. Ami aztán fölteszi a koronát az összehasonlításra, az az, hogy mindezek a szavak feltűnően egybecsengenek egyes ókori mitológiákból vett alapvető istenpárokkal: például Nun és Atum az óegyiptomi, vagy Inanna és Utu (a Holdistennő és a Napisten) a sumér mitológiából… (Az ősmagyarok Anonymus által megemlített istenhármasa: Ene-Du-Bél, a káldeusok három alapelve: Anu-Hea-Bel, a szabadkőműveseké pedig: Jah-Baal-On.)

 

Olessák Róbert (2002)

(Megjelent: a Szintézis Újság 4. számában.)


  Vasárnappal kezdődik a hét
2011.08.11.
  
A Szintézis Újság 4. számában megjelent kultúrtörténeti esszém (0.2 MB)
  

  Szintézis Újság 4.
2011.07.11.
  
Irodalmi, filozófiai folyóirat
  

A három kultúrtörténeti esszé