avagy:
Miért jó halott platformokon dolgozni?
Tényleg,
miért jó? Például, mert mindig kedveltem a halott dolgokat. Aztán,
mivel valójában ugye nem is olyan „nagyon” halottak. (Aki kicsit
körülnéz, az láthatja, hogy meglepően kiterjedt és komoly aktivitás
jellemzi a C64 szcénát például; a legutóbbi egy-két évben – és
különösképpen pedig épp idén – ez az aktivitás ráadásként egész
megdöbbentő méretekig felpörgött. Szép és méltó kereteket szolgáltatva
így e mikroszámítógép harminczadik szülinapjának.) Nem véletlen
kedveljük még mindig annyira és oly sokan az év(tized)ek óta bevégzett
és kész hardvert, melyre ma már bármit lehet írni (még további)
elavulásveszély nélkül, s mely még mind a mai napig kiaknázatlan
lehetőségeket és meglepetéseket tartogat és rejteget. A rajta
való programozás legfőbb szépsége a változatlan hardver 100% tökéletes,
megbízható kézbentarthatósága és kihasználhatósága. Meg persze
a számos szűkreszabott korlát, melyek áthágása és meghaladása
továbbra is olyan szakmailag édes élvezet és kihívás… Emiatt is
határoztam úgy, hogy nem pusztán egy játékprogramot, hanem annál
sokkal többet: egy teljes egész operációs rendszert fogok
fejleszteni rá. (Pontosabban szólva ugye, jelen esetben egy óperenciás
rendszert, hiszen nem egy általános célú, hanem direkte és kimondottan
IF szkriptnyelv-futtatási környezet lesz belőle.)
Erre
utalhat a Rosetta elnevezés második tagja (Ados
– azaz „Adventure Operating System”). A beépített, gyári
keretrendszer átlépésével (és kiiktatásával) egy minden fontos
perifériát lekezelő saját kód fog futni, ami ezáltal – legalábbis
egyelőre elvileg – egy teljességgel „üres” (azaz mindenféle ROM
nélküli) alapgépen is (egy cartridge-ből) elindítva, kihozza a
perfekt maximumot mindenből. (Ennél tovább nem ragozom ezt
a kérdést itt és most; aki többre kíváncsi, az olvassa el a Rosetta
rendszer korábban már közzétett – és alant linkelt – előzetes
vázlatleírását, melynek ez csupán egy kiegészítése és update-je.)
Most ezen a szép szimbolikus (háromszoros tizenkettes, majd pedig
a Luca-napba átívelő) dátumon egy Facebook-oldal regisztrációjával
is megerősítettem „hivatalosan” a fejlesztések kezdetét. Ezt (és
mellette az elérhetőségem, amennyiben bárki igényli) lásd itt
lent a következő sorban (egyelőre persze nem nagyon van publikálva
rajta hasznos infó, ez majd később pótlódik). Tessék szépen
rátapintani:
Update:
a fentiekhez fölkerült (mint látható, a jobbszélen) a Rosetta-blog
linkje, ahol majd a fejlesztési folyamatot fogom dokumentálni.
(Oda lehet kommenteket küldeni.)
Valójában
természetesen egy jó időbe beletelik még, majd mire a (szabadidőmben
csak csekélyesen csordogáló) munka valamilyen kézzelfogható (és
bemutatható) eredményt is hoz. Egyelőre vázlatok és tervek vannak,
illetve a kiválasztott lehetséges fejlesztői eszközeim jelenlegi
listája:
FASM
(Flat Assembler): modern, sokoldalú x86 Assembler
(ami többek közt a teljes x86-64 utasításkészletet ismeri, és
multiplatform jellegű), és könnyen, gyorsan, egyszerűen lehet
vele dolgozni. A képességei legszebb bizonyítéka, hogy komplett
operációs rendszert is már megírtak a segítségével: pl. a kiváló
(és jelen pillanatban egyik legfejlettebb) alternatív PC-s oprendszer,
a MenuetOS (mind a 32-bites és a 64-bites verziója) ebben
készült el.
ConGo:
egy ritka (ám esetünkben igen hasznos) funkciójú grafikai alkalmazás,
többek között PC-s képek C64-es (Koala vagy Art Studio) formátumra
alakításához (és vissza), illetőleg szerkesztéséhez. Sokszínű
és nagyfelbontású fotókból is lehet vele 64-es „digitalizált képet”
gyártani kényelmesen, jó minőségben. (Sajnos ez egy félbehagyott
fejlesztésű, igen régi, Win98-as béta verzió, de attól még persze
ma is lehet vele dolgozni.)
6510
Assembler:
ilyenekből sok van, például a holland sakkprogramozó Aart Bik
által írott példány igen kellemes (bár akad néhány korlátja).
HxD
(Hex and Disk) Editor:
a lefordított tárgykódok és egyéb fájlok közvetlen és utólagos
megtekintéséhez és esetleges módosításaihoz.
DOSBox
és VICE:
a DOS-os és a Commodore-os futtatási környezetek legjobb emulátorai
jelenleg.
Később
tehát újra jelentkezem majd…
Olessák
Róbert (2012)
|
|
Rosetta |
2012.11.01. |
|
|
|
Remélem,
hogy hamarosan bemutatkozik a kis Rosetta |
|
|
Az
IF vára |
|