Az óperenciás rendszeren is túl

 

avagy: Miért jó halott platformokon dolgozni?

 

Tényleg, miért jó? Például, mert mindig kedveltem a halott dolgokat. Aztán, mivel valójában ugye nem is olyan „nagyon” halottak. (Aki kicsit körülnéz, az láthatja, hogy meglepően kiterjedt és komoly aktivitás jellemzi a C64 szcénát például; a legutóbbi egy-két évben – és különösképpen pedig épp idén – ez az aktivitás ráadásként egész megdöbbentő méretekig felpörgött. Szép és méltó kereteket szolgáltatva így e mikroszámítógép harminczadik szülinapjának.) Nem véletlen kedveljük még mindig annyira és oly sokan az év(tized)ek óta bevégzett és kész hardvert, melyre ma már bármit lehet írni (még további) elavulásveszély nélkül, s mely még mind a mai napig kiaknázatlan lehetőségeket és meglepetéseket tartogat és rejteget. A rajta való programozás legfőbb szépsége a változatlan hardver 100% tökéletes, megbízható kézbentarthatósága és kihasználhatósága. Meg persze a számos szűkreszabott korlát, melyek áthágása és meghaladása továbbra is olyan szakmailag édes élvezet és kihívás… Emiatt is határoztam úgy, hogy nem pusztán egy játékprogramot, hanem annál sokkal többet: egy teljes egész operációs rendszert fogok fejleszteni rá. (Pontosabban szólva ugye, jelen esetben egy óperenciás rendszert, hiszen nem egy általános célú, hanem direkte és kimondottan IF szkriptnyelv-futtatási környezet lesz belőle.)

Erre utalhat a Rosetta elnevezés második tagja (Ados – azaz „Adventure Operating System”). A beépített, gyári keretrendszer átlépésével (és kiiktatásával) egy minden fontos perifériát lekezelő saját kód fog futni, ami ezáltal – legalábbis egyelőre elvileg – egy teljességgel „üres” (azaz mindenféle ROM nélküli) alapgépen is (egy cartridge-ből) elindítva, kihozza a perfekt maximumot mindenből. (Ennél tovább nem ragozom ezt a kérdést itt és most; aki többre kíváncsi, az olvassa el a Rosetta rendszer korábban már közzétett – és alant linkelt – előzetes vázlatleírását, melynek ez csupán egy kiegészítése és update-je.) Most ezen a szép szimbolikus (háromszoros tizenkettes, majd pedig a Luca-napba átívelő) dátumon egy Facebook-oldal regisztrációjával is megerősítettem „hivatalosan” a fejlesztések kezdetét. Ezt (és mellette az elérhetőségem, amennyiben bárki igényli) lásd itt lent a következő sorban (egyelőre persze nem nagyon van publikálva rajta hasznos infó, ez majd később pótlódik). Tessék szépen rátapintani:

   

Update: a fentiekhez fölkerült (mint látható, a jobbszélen) a Rosetta-blog linkje, ahol majd a fejlesztési folyamatot fogom dokumentálni. (Oda lehet kommenteket küldeni.)

Valójában természetesen egy jó időbe beletelik még, majd mire a (szabadidőmben csak csekélyesen csordogáló) munka valamilyen kézzelfogható (és bemutatható) eredményt is hoz. Egyelőre vázlatok és tervek vannak, illetve a kiválasztott lehetséges fejlesztői eszközeim jelenlegi listája:

FASM (Flat Assembler): modern, sokoldalú x86 Assembler (ami többek közt a teljes x86-64 utasításkészletet ismeri, és multiplatform jellegű), és könnyen, gyorsan, egyszerűen lehet vele dolgozni. A képességei legszebb bizonyítéka, hogy komplett operációs rendszert is már megírtak a segítségével: pl. a kiváló (és jelen pillanatban egyik legfejlettebb) alternatív PC-s oprendszer, a MenuetOS (mind a 32-bites és a 64-bites verziója) ebben készült el.

ConGo: egy ritka (ám esetünkben igen hasznos) funkciójú grafikai alkalmazás, többek között PC-s képek C64-es (Koala vagy Art Studio) formátumra alakításához (és vissza), illetőleg szerkesztéséhez. Sokszínű és nagyfelbontású fotókból is lehet vele 64-es „digitalizált képet” gyártani kényelmesen, jó minőségben. (Sajnos ez egy félbehagyott fejlesztésű, igen régi, Win98-as béta verzió, de attól még persze ma is lehet vele dolgozni.)

6510 Assembler: ilyenekből sok van, például a holland sakkprogramozó Aart Bik által írott példány igen kellemes (bár akad néhány korlátja).

HxD (Hex and Disk) Editor: a lefordított tárgykódok és egyéb fájlok közvetlen és utólagos megtekintéséhez és esetleges módosításaihoz.

DOSBox és VICE: a DOS-os és a Commodore-os futtatási környezetek legjobb emulátorai jelenleg.

 

Később tehát újra jelentkezem majd…

 

Olessák Róbert (2012)


  Rosetta
2012.11.01.
 
  
Remélem, hogy hamarosan bemutatkozik a kis Rosetta
  

  C64 játékok (archívum)
2011.09.01.
  
C64-re készült játékok (1987-1996)
  

Az IF vára