Csontvázak,
kripták, halottak – rendíthetetlenül visszatérő toposzok a játékaimban.
1989 és ’90 között végre megembereltem magamat, és hosszabb távra
szóló tervezésbe fogtam: nekiláttam felépíteni egy kidolgozott
kalandjáték-világot. Addigra már rendszeressé váló olvasmányom
lett a Mikroszámítógép Magazin című számítástechnikai
havilap, mely évről évre tudósított a szekszárdi Garay
János Gimnázium által meghirdetett országos programozói verseny
eredményeiről. Rátkai ezt két ízben is megnyerte – előbb ’87-ben
az Időrégésszel, majd másodszorra pedig ’89-ben A
bosszúval –, s széleskörű ismertséget biztosított számára.
Egyelőre én sem láttam egyéb kiugrási lehetőséget, mint megkísérelni
valami hasonlót. Másfél évi munkám eredményeképpen el is készült
Az Alvilág Ura, mellyel beneveztem rá, és határozottan
jó eséllyel indultam… de meg nem érkeztem. A program
kerettörténete ugyanis a kissé bohókás előző játék cselekményét
folytatta, mely azzal indított, hogy a főhőst elüti a 185-ös autóbusz
a kőbányai Kada utca sarkán, aki ebbe belehal, s az alvilágban
keveredik vidám kalandjaiba. Igen érdekes (és roppant szórakoztató)
módon engem pedig haladéktalanul elgázolt egy kis Polski a (kőbányai)
Szent László tér sarkán (a Patakytól nem messze), ami többszörös
és kétoldali kulcscsonttörést eredményezett, majd azonnali műtétet,
és hónapokig tartó mozgáskorlátozottságot – történt mindez pár
nappal a verseny döntője előtt (ahová is személyesen kellett volna
leutaznom a megjelenéshez). Úgy is mondhatjuk, hogy sztornó.
|
|
Miután
ezt kihevertem, bementem a Novotrade Rt. központi irodájába
(az akkori egyetlen, hivatalos, országosan játékprogram-forgalmazással
foglalkozó céghez), akik megnézték a játékot, és tetszett nekik,
sőt egy kevés további fejlesztői munka árán (azt kérték, hogy
kazettás verzió is legyen belőle) megvették. Állítólag ki is adták,
ezt már nem tudom, mert egy példányt sem láttam készen. (Előleget
viszont kaptam, tehát nem maradtam pénz nélkül.) Az üzlet raktára
egy 13. kerületi pincehelyiség volt, mely valamelyik következő
nyáron olyan alaposan beázott, hogy minden, amit ott tároltak,
megsemmisült (másfél méter magas víz!); köztük természetesen az
én játékom legyártott és összes példánya… Megintcsak sztornó.
(Ezúton is kérném, aki netán találkozna bárminemű ilyen feliratú,
eredeti játékpéldánnyal, vagy dobozával, bárhol, értesítsen róla!)
Programozástechnikailag
Az Alvilág Ura kimondottan komolynak számított a maga
idején: teljesen Assembly-ben (azaz gépi kódban) íródott. A játéktér
mérete, a cselekmény hosszúsága és bonyolultsága, a rétegzettség,
a parser, és a szövegértelmezésekhez alkalmazott szótár minden
más korábbi magyar alkotáshoz képest jelentősen fejlettebb és
jobb. (Grafikailag még mindig kicsit gyenge lábon állt.) Kis mértékben
lehetett már beszélgetni is a játékkal: ha hiányzott a mondatból
egy szó, úgy arra rákérdezett, s ilyenkor elegendő volt a kiegészítendő
részét hozzáfűzni csak. A széleskörű ragozhatóságnak köszönhetően
szabad lett a szórend; s nemcsak egy-két szóból állhatott a mondatunk.
Írtak róla többek közt a Commodore Világban, és a Commodore
Újságban, meg másutt is. Sokan dicsérték a fantáziát és az
ötleteket benne. (Igazából ez csak magyar viszonylatban ilyen
kiemelkedő: a – sokkal termékenyebb, támogatottabb, sokszínűbb
és fejlettebb – nyugat-európai nemzetközi színtér teljesítményeihez
mérten inkább csak amolyan erős középszintű kalandjáték volt.
Azért persze ott is megállhatta volna még a helyét, amennyiben
oda születik.)
|
|
…és
akkor egy hihetetlen (utólagos) megmenekülés története (2012-ben):
mint látható, egy kisebbfajta csoda történt, ugyanis – nem kevesebb,
mint huszonkét év után! – egyszerre csak előkerült a játék Novotrade-es
kiadású (jó eséllyel egyetlen és utolsó) fennmaradt, eredeti példánya
az utókor számára. Ezer hála és örök köszönet illeti Vinkovics
Dánielt (Sopronból), amiért megtalálta, és elküldte a számomra.
(Én magam is most láttam a borítóját először!)
Olessák
Róbert (2011-2012)
|
|
Játékaim
(1987-2001) /2. |
2011.09.01. |
|
|
|
2.
fejezet: Az Alvilág Ura |
|
|
|
Játékaim
(1987-2001) |
2011.09.01. |
|
|
|
Személyes
nézőpontból írott összefoglalóm a játékaim fejlesztéséről |
|
|
|
Game(s)
Over… |
2011.09.01. |
|
|
|
Képgyűjtemény
játékokról, amelyekhez közöm volt (200
kép) |
|
|
|
Az
Alvilág Ura |
2011.09.01. |
|
|
|
A
játék letöltése (0.9 MB) |
|
|
|
Az
Alvilág Ura (megoldás) (PDF) |
2011.11.11. |
|
|
|
A
játék megoldása (0.1 MB) |
|
|
|
Az
Alvilág Ura (CoV-leírás) |
|
|
|
|
A
játék leírása a CoV 16-ban (öt oldal, a 11-15. oldalon) |
|
|
|
Az
Alvilág Ura (IFDB) |
|
|
|
|
A
játék IFDB oldala (Interactive Fiction Database) |
|
|
|
Az
elveszett C64 relikviák fosztogatói |
|
|
|
|
Cargo
(azaz Guzslován Gábor) írása a borító-ügyletről (Tehernapló
blog) |
|
|
|
Borító’s
WANTED! |
|
|
|
|
Saját
felhívásom egyik blogomon (Rosetta Interactive Fiction blog) |
|
|
C64
játékok |
|