Az Alvilág Ura

 

Csontvázak, kripták, halottak – rendíthetetlenül visszatérő toposzok a játékaimban. 1989 és ’90 között végre megembereltem magamat, és hosszabb távra szóló tervezésbe fogtam: nekiláttam felépíteni egy kidolgozott kalandjáték-világot. Addigra már rendszeressé váló olvasmányom lett a Mikroszámítógép Magazin című számítástechnikai havilap, mely évről évre tudósított a szekszárdi Garay János Gimnázium által meghirdetett országos programozói verseny eredményeiről. Rátkai ezt két ízben is megnyerte – előbb ’87-ben az Időrégésszel, majd másodszorra pedig ’89-ben A bosszúval –, s széleskörű ismertséget biztosított számára. Egyelőre én sem láttam egyéb kiugrási lehetőséget, mint megkísérelni valami hasonlót. Másfél évi munkám eredményeképpen el is készült Az Alvilág Ura, mellyel beneveztem rá, és határozottan eséllyel indultam… de meg nem érkeztem. A program kerettörténete ugyanis a kissé bohókás előző játék cselekményét folytatta, mely azzal indított, hogy a főhőst elüti a 185-ös autóbusz a kőbányai Kada utca sarkán, aki ebbe belehal, s az alvilágban keveredik vidám kalandjaiba. Igen érdekes (és roppant szórakoztató) módon engem pedig haladéktalanul elgázolt egy kis Polski a (kőbányai) Szent László tér sarkán (a Patakytól nem messze), ami többszörös és kétoldali kulcscsonttörést eredményezett, majd azonnali műtétet, és hónapokig tartó mozgáskorlátozottságot – történt mindez pár nappal a verseny döntője előtt (ahová is személyesen kellett volna leutaznom a megjelenéshez). Úgy is mondhatjuk, hogy sztornó.

Miután ezt kihevertem, bementem a Novotrade Rt. központi irodájába (az akkori egyetlen, hivatalos, országosan játékprogram-forgalmazással foglalkozó céghez), akik megnézték a játékot, és tetszett nekik, sőt egy kevés további fejlesztői munka árán (azt kérték, hogy kazettás verzió is legyen belőle) megvették. Állítólag ki is adták, ezt már nem tudom, mert egy példányt sem láttam készen. (Előleget viszont kaptam, tehát nem maradtam pénz nélkül.) Az üzlet raktára egy 13. kerületi pincehelyiség volt, mely valamelyik következő nyáron olyan alaposan beázott, hogy minden, amit ott tároltak, megsemmisült (másfél méter magas víz!); köztük természetesen az én játékom legyártott és összes példánya… Megintcsak sztornó. (Ezúton is kérném, aki netán találkozna bárminemű ilyen feliratú, eredeti játékpéldánnyal, vagy dobozával, bárhol, értesítsen róla!)

Programozástechnikailag Az Alvilág Ura kimondottan komolynak számított a maga idején: teljesen Assembly-ben (azaz gépi kódban) íródott. A játéktér mérete, a cselekmény hosszúsága és bonyolultsága, a rétegzettség, a parser, és a szövegértelmezésekhez alkalmazott szótár minden más korábbi magyar alkotáshoz képest jelentősen fejlettebb és jobb. (Grafikailag még mindig kicsit gyenge lábon állt.) Kis mértékben lehetett már beszélgetni is a játékkal: ha hiányzott a mondatból egy szó, úgy arra rákérdezett, s ilyenkor elegendő volt a kiegészítendő részét hozzáfűzni csak. A széleskörű ragozhatóságnak köszönhetően szabad lett a szórend; s nemcsak egy-két szóból állhatott a mondatunk. Írtak róla többek közt a Commodore Világban, és a Commodore Újságban, meg másutt is. Sokan dicsérték a fantáziát és az ötleteket benne. (Igazából ez csak magyar viszonylatban ilyen kiemelkedő: a – sokkal termékenyebb, támogatottabb, sokszínűbb és fejlettebb – nyugat-európai nemzetközi színtér teljesítményeihez mérten inkább csak amolyan erős középszintű kalandjáték volt. Azért persze ott is megállhatta volna még a helyét, amennyiben oda születik.)

és akkor egy hihetetlen (utólagos) megmenekülés története (2012-ben): mint látható, egy kisebbfajta csoda történt, ugyanis – nem kevesebb, mint huszonkét év után! – egyszerre csak előkerült a játék Novotrade-es kiadású (jó eséllyel egyetlen és utolsó) fennmaradt, eredeti példánya az utókor számára. Ezer hála és örök köszönet illeti Vinkovics Dánielt (Sopronból), amiért megtalálta, és elküldte a számomra. (Én magam is most láttam a borítóját először!)

 

Olessák Róbert (2011-2012)


  Játékaim (1987-2001) /2.
2011.09.01.
  
2. fejezet: Az Alvilág Ura
  

  Játékaim (1987-2001)
2011.09.01.
  
Személyes nézőpontból írott összefoglalóm a játékaim fejlesztéséről
  

 

Game(s) Over…

2011.09.01.
  
Képgyűjtemény játékokról, amelyekhez közöm volt (200 kép)
  

  Az Alvilág Ura
2011.09.01.
  
A játék letöltése (0.9 MB)
  

  Az Alvilág Ura (megoldás) (PDF)
2011.11.11.
  
A játék megoldása (0.1 MB)
  

  Az Alvilág Ura (CoV-leírás)
  
A játék leírása a CoV 16-ban (öt oldal, a 11-15. oldalon)
  

  Az Alvilág Ura (IFDB)
  
A játék IFDB oldala (Interactive Fiction Database)
  

  Az elveszett C64 relikviák fosztogatói
  
Cargo (azaz Guzslován Gábor) írása a borító-ügyletről (Tehernapló blog)
  

  Borító’s WANTED!
  
Saját felhívásom egyik blogomon (Rosetta Interactive Fiction blog)
  

C64 játékok