A világ legnagyobb dobjai

 

Furcsa módon vonzódik az ember a legekhez. Melyek ráadásul önmagukban nem is léteznek (legfeljebb csak valamilyen relatív viszonylatban, amit viszont általában elfelejtünk hozzájuk tenni), de valahogy mégis mindig olyan megnyugtató érzés rájuk gondolni… Különösképpen, amikor egy olyanról van szó, amihez épp személyesen közünk van (vagy nincs). Óvatosabb duhajok a legekről is többesszámban beszélnek. (Azonkívül ugye feltételhez kötött, illetőleg feltételes módban – továbbá a bárminemű tér- és időbeli véglegesség – a teljesség és a befejezettség igényei nélkül… Satöbbi.)

Kezdjük hát a hivatalossal. A 2001-es Guinness Book of World Records (a Guinness Rekordok Könyve) által beregisztrált példány Írországban található, egy bizonyos Brian Fleming munkája (azaz részben, mivel nem egyedül csinálta: másik tervezője Paraic Breathnac, a kivitelezője pedig Bill Wright és Seamus Purcell volt). Az ún. Millennium Drum Carnival nevű színpadi show számára készült, magát a dobot is így nevezik: Millennium Drum. (Az írországi ezredfordulói ünnepségek előtt nem sokkal.) A közölt hivatalos méretei: átmérője 15 láb 6 inch, a mélysége pedig 6 láb 3 inch. (Átszámítva tehát 4.72 méter átmérőt jelent ez, és 1.9 méter mélységet.) Nyírfa rétegelt lemezből és vitorlavászonból készült, először a Szent Patrik-napi fesztiválon játszottak rajta Dublinban. Az interneten föllelhető összesen három darab róla készült fotó közül egyik rosszabb, mint a másik (alacsony felbontásúak és csapnivaló minőségűek), de annyi azért kivehető róluk, hogy eléggé könnyen mozdíthatónak látszik, azaz tömegére nézve legalábbis nem lehet egy súlyosabb darab. Tervezése során tudatosan egy bizonyos fajta szimbólumnak szánták: az Írország protestáns és katolikus fele közti harmónia jelképének – ennek érdekében egyik oldalát egy bodhran, a másikat egy lambeg mintájára formálták. (A bodhran a hagyományos kelta sámándob, a lambeg meg egy afféle nyakban hordott, cirkuszias, kétfenekű mifene.)

Szabályosan eltörpülnek mellette az egyébként sokkal jobban reklámozott, körüllengett, dicsőített újvilági óriások: a Purdue és a Big Bertha. (Annyiból persze jogos a nagyobb ismertség, hogy maguknak e hangszereknek személyesen hosszabb történelmi múltjuk van.) A Purdue nevű dobot 1921-ben gyártották a Purdue Marching Bandnek (azaz felvonulási együttesnek) az USA-beli Indiana államban. Azóta is rendszeresen használják, és cserélgetik rajta az elnyűtt bőröket, amelyeket régi szokás szerint különféle hírességek autogramjaival látnak el: így például Neil Armstrongé mellett a Kodo együttes tagjainak aláírása is ott szerepel valahol. Vicces, hogy a hangszer pontos méreteit titokként kezelik, és őrzik, csupán annyit lehet tudni, hogy a guruló állványával együtt éri el a közel tíz láb (azaz három méter körüli) magasságot; annál tehát biztos kevesebb. (Egy külön négy főből álló válogatott gárda őrzi, illetőleg szállítja, ketten pedig ütik kétfelől.)

A nagy vetélytárs, mely – tipikus ámerikai módra – a véresen komolyan vett városi futballcsapatok közti rivalizálás jegyében fogant meg, egy évvel később, azaz 1922-ben született, a University of Chicago rendelésére. (Mind a mai napig marakodnak rajta, melyiké az elsőbbség, mivel ez az újabb nagydob állítólag valamivel nagyobb területű lett, mint a másik, ugyanakkor keskenyebb…) Az ’50-es években egy dallasi olajmágnás megvette és helyreállíttatta Texasban; ott akasztották a Big Bertha becenevet rá. 1961-ben elvitték a Purdue-t Texasba, hogy az utcán összemérjék egymással a kettőt, és ezáltal véget vessenek a viaskodásnak, azonban a másik dobbal nem jelentek meg a tulajdonosok, így a Purdue-t kiáltották ki a győztesnek; akkor határozták el, hogy a méreteit attól kezdve nem fedik fel többé – a rejtélyesség megőrzése végett. A Big Bertha méreteit viszont tudjuk: 8 láb, azaz 2.44 méter átmérő, és 44 inch, azaz 1.12 méter mélység. (Eszerint a másik sem lehet ettől jelentősen eltérő.)

Már ebből a méricskélésből is kitűnhet, hogy sokszor egyáltalán nem is olyan könnyű feladat összehasonlítani ezeket a jószágokat egymással. Végül is a legkönnyebben megfogható – és a legtöbb ember által ebből kifolyólag első helyre rangsorolt, bár nem biztos a legkorrektebb – jellemző talán a kifeszített bőrfelület átmérője. Csakhogy már ez sem mindig egyértelmű adat, ugyanis az elég ritka, hogy egy dobnak matematikailag is pontos kör alakja legyen, vagyis mindjárt több átmérőt mérhetünk: legnagyobbat, legkisebbet, esetleg egy átlagost… (Mivel ez az érték arányos a kerülettel, ezért véleményem szerint inkább kerületet kéne mérni, ami sokkal hitelesebb eredmény.) Aztán, ha a dobok méretarányai eltérőek (például a kerület és mélység aránya a két dobnál), akkor vajon hogyan vegyük tekintetbe melléje a mélységet. Ezenkívül ott van még az űrtartalma és a súlya, esetleg az anyagvastagsága stb. Ami ugyancsak számíthat még: milyen anyagokból, és milyen technikával készült – tudniillik ezek más-más adott korlátokat szabnak az elérhető méreteik számára. Mindeme tényezőket valamiképp figyelembe illik venni ilyenkor.

Egyértelmű, hogy a fajsúlyosabb nagyágyúk a témában a taiko dobok lesznek. A jellegzetes dobkészítő stílus – történelmileg már több ezer éve – eredetileg még valahonnan Belső-Ázsiából, Indiából származik, és onnan került – Kínán át – a felkelő nap országába, Japánba. A szigorúan hagyományos hangszerek az ősi recept szerint egyetlen darab fából készülnek, és mindkét oldalukon általában egy-egy marhabőr feszül. Tehát ehhez kellő méreteket öltő fatestre és állatbőrre van szükség. Ilyen célra alkalmas fafaj például az ún. keyaki (magyar nevén ez a japán gyertyánszil, vagy latin nevén zelkova serrata). (Noha bonsaiként is nevelik, de most nyilván nem arról a példányairól van szó…) A jelenlegi élő, ismert legnagyobb és legöregebb példányai ezer évesek, és tizenkét méter körüli törzskerületűek (ami három-négy méter közti átmérőket jelenthet); azonkívül sok közülük manapság már természetvédelem alatt áll. Tradicionálisan a taiko ilyen, és más hasonló fafajtákból készült évszázadokig, amelyeket kivágásuk után igen komoly előkezelésnek kellett alávetni még a felhasználásuk előtt (mint például sok-sok évig szárítani stb.). Aztán egy-egy ilyen törzsből több, egyenként mind egy darabból álló, összefüggő dobtest készült oly módon, hogy a legnagyobb, külső fakerület belsejéből kivájt és kiemelt anyagtömeggel ugyanilyen eljárással továbbdolgoztak, majd annak belsejéből kiemelkedett egy még kisebb… Akár a matrjoska-babák. Sajnos ma már egyre kevesebb a lehetőség ilyenfajta dobok készítésére, minthogy megritkult az elérhető alapanyag mennyisége, ugyanakkor pedig hatványosan megemelkedett rá a kereslet (és egyébként is rettentően idő-, pénz- és munkaigényes): ezért ma már – többségében, leggyakrabban, legalábbis általános célra – inkább hordószerű, dongás szerkezettel oldják meg a gyártását.

Szerencsére még a történelem során készült dobok közül jópár fennmaradt, és használható állapotban maradt fenn (a masszív testek jól bírják a megpróbáltatást, a bőrök szoktak inkább tönkremenni rajtuk – ami viszont könnyen kicserélhető); bár a legtermetesebbek az utóbbi pár évtizedben készültek. Ezeket mindegyiket kivételes becsben tartják, számos közülük valamilyen múzeumban, kolostorban megtekinthető. Egyik ilyen legismertebb többek közt a Nagoya-kastélyban őrzött, és még rendszeresen használt darab: jóllehet ez 1.95 méter átmérőjével a szájnyílásánál (és 2.4 méterrel a belső átmérőnél, továbbá ugyanilyen mélységgel, és 3 tonna súllyal) meg sem közelíti a legnagyobbat, mégis talán ez az egyik legpompásabb, szemet gyönyörködtető szépségű odaiko; egy 1200 éves fának kellett feláldoznia magát érte.

Pedig akadnak ám ennél jóval nagyobbak és lehengerlőbbek (bár – mondhatni – tán nem annyira káprázatosak). A Gifu tartományban fekvő Takayama City környékén, a Matsuri No Mori múzeum főtermében mindjárt három, egymáshoz hasonlító méretű is ki van állítva egyszerre: ezek közt a legnagyobbik 2.73 méter szájnyílású (s ugyanolyan hosszú, míg a legöblösebb belső résznél pedig három méter körüli átmérőt is fölvesz), 4.5 tonnányi súllyal. Tehát ő lesz itt az első számú nehézsúlyú versenyző. (Állítólag ez egy 1300 éves kameruni fából készült, s félmillió amerikai dollárra becsülik az értékét – mármint ugye mindhárom dobnak, egyenként.)

A ténylegesen legnagyobb átmérőjű taiko dob a világon még ennél épp egy teljes méternyivel szélesebb… Hat darab van kiállítva belőlük a Great Drum Museum (Nagy Dob Múzeum, vagy japánul Odaikonoyakata) nevű helyen, a Takanosu Road Station közelében. Ezek közt a legnagyobbik 3.71 méter átmérőjű szájnyílással, valamint 4.52 méter hosszal és 3.5 tonnával büszkélkedhet. Csakhogy ezek már egy egészen más technikával gyártottak az előzőkhöz képest: okedo, azaz menetdob jellegűek; tehát nem az öblös „hordó” (az ún. nagado), hanem kicsit karcsúbb, hosszúkásabb test, és annak mentén – szögek helyett – körbefűzött kötelekkel megfeszített bőrök. (Ennek köszönhető fajlagosan kisebb súlya, ugyanakkor mégis nagyobb bőrméret – ilyen technikával sokkal könnyebb dolgozni.)

Valójában most bár bevallhatjuk: mégsem ő a legnagyobb. S mégsincs ellentmondás: a legnagyobb dob ugyanis nem taiko. Ugyanakkor igen hasonló a taiko dobokhoz, és kiváltképpen ahhoz, melyet utolsóként tárgyaltunk: szintén ilyen okedo-szerű technikával készült, ráadásul japán tervezője volt: Hiromi Ishioka személyében. Nepál fővárosában, Kathmanduban, a Dashrath-stadionban áll(t) e monstrum, melyet – különféle japán és nepáli nemhivatalos magánszervezetek támogatásával – japán és nepáli munkásokból álló közös csapat épített fel öt hónapos munkával 2006-ban. Átmérője nem kevesebb, mint 5 méter. Ezáltal az írországi rekordert is túlteljesíti: már az ismertető cikk szerint a Guinness Bookban regisztrálták is. A tervezője nyilatkozatából kiderül, hogy hat évvel korábban már megelőzte ezt egy másikkal (amelyik „csak” 4.8 méteresre „sikerült” és Japánban), s nem szándékszik megállni, míg le nem fogják, hanem ismételten még nagyobbat tervez majd… Egyébként az ominózus szörnyeteg a világbéke szimbolikus megtestesítője lesz.

Új-Zélandon 2008-ban közzétettek egy tervet (az Ancient Kauri Kingdom nevű cég), miszerint ők is szeretnék elkészíteni „a világ legnagyobb dobját”, pontosabban: a legnagyobb egyetlen fadarabból álló dobját – ún. ősi kauri fából, mely a legöregebb megmunkálható fa a világon. (Több ezer évig él, s a föld alatt konzerválódott és eddig talált legidősebb pedig mintegy 50.000 éves. Többek között ilyen fából készült el egy ebédlőasztal, ami 40 láb, azaz 13 méter hosszú nagyjából.) A kihirdetett üzenetük alapján akkoriban kezdték meg a keresést a céljaiknak megfelelő fatörzs számára, és a tervek szerint várhatóan 3-4 évet vehet igénybe a projekt véghezvitele; azaz most már lassan várható lesz valamilyen hír majd felőle… A Pacific Rim Peace Drum névre elkeresztelt szertartásdob – ha valaha elkészül – állítólag körbeutazza majd a világot, és a béke hírét fogja közvetíteni. (Úgy látszik, hogy mostanában valamiért mindenkinek a világbéke nagy eszméje ugrik be az óriásdobokról.)

Miután már megírtam a cikket, került elő a legfrissebb hír (tehát ez már itt egy utólagos betoldás): alig pár hónapja (2011 tavaszán) Lengyelországban állítólag újabb rekord született (vagy legalábbis rekord-megdöntési kísérlet): egy 10 méteres dob. Az újdonsült jövevény egy háromtonnás keretből és ráfeszített vászonból áll össze; Dubaiban és Németországban is járt. A képeken és videókon látszik, hogy a turisták – no és persze legfőképp a gyerekek – kitűnően élvezték, hogy bárki megütheti, kipróbálhatja. (Sőt, a rekorddöntés voltaképpen erről szólt: a legnagyobb számú együtt doboló emberről, a kiírás szerint.) Külön, saját ütősbemutatós műsorprogramot is kerítettek köréje, mely számos más további extrém hangszert tartalmaz.

Különösképpen a Közép- és a Távol-Keleten fekvő országokban lehet számos további szemrevaló óriásdobra bukkanni; nemcsak Kínában és Japánban (vagy – mint láttuk – Nepálban), hanem ezenkívül – többek közt – például Vietnamban, Dél-Koreában, Indiában, Tibetben, Thaiföldön és Indonéziában is. Az interneten kutatgatva egyre több – és egyre frissebb keltezésű – találatra lelhetünk; köszönhetően az egyre nagyobb számú lelkes világutazónak, aki megosztja a képtalálatait. Mivel senki szerzői vagy személyiségi jogainak megsértése nem célom, így nem bővítem tovább a nyilvánosan mellékelt kis fényképalbumomat azok ide másolásával (és nem is lenne túl sok értelme, hisz végtelenségig lehetne ezt folytatni); holott igencsak különös és bizarr szépségű, egzotikus gyűjteményeket lehetne ilyen módon összeállítani. (Talán majd egy másik alkalommal, más helyen…) Egyelőre maradjunk a címben foglalt tárgynál: a jelenlegi legnagyobbak tehát itt vannak. Nézzük meg, hogy mi a helyzet saját portánkon.

A mi kis honi köreinkben készült néhány dob, mely legalábbis afféle helyi rekord besorolást talán elérhet. Egyelőre sajnos nem tudok a fentiekhez hasonlóan sokféle és egzakt, precíz adatokat leírni, minthogy sosem méregettük elkészültük után őket ilyen módon tudományos szempontból (illetőleg nem jegyezte fel ezt senki sem; és nem tettük rá egyiket se mérlegre… nem érezzük olyan fontosnak az ilyesmit) – ám ígérem, hogy előbb-utóbb bepótolom ezt, és közzéteszem őket majd. Mikor 2000-ben létrejött a Kiyo-Kito Taiko (kis hazánkban első ilyen fecskeként), addigra már félkész állapotban megvoltak az azóta is használt dobpark kulcselemei: a két nagado-, a két chu-daiko, és egy odaiko. Utóbbi szájnyílásának az átmérője épp 1 méter körül van. Habár jelen írás előzményeihez képest ez már relatíve egész „picinek” és visszafogottnak is tűnhet, azért a maga fizikai valójában – testközelből szemlélve – meglehetősképpen nagyszabású, ünnepélyes érzést kelt. Pont annyira súlyos is. A szállítmányozásnak már a puszta gondolata izzasztó: három-négy erőteljes férfi kell a legelemibb arrébbmozdításához. (Ilyen szempontból ez bizony a vérbeli és fajsúlyosabb, ősdöher kategória!) A helyfoglalásáról nem is beszélve; épp emiatt ezt a dobot csak a legfontosabb, kivételes, ritka alkalmakkor vettük elő mindig is. (Az egyébkénti helyettesítésére elkészült egy hasonló bőrátmérőjű, ámde laposabb, és jellegzetes korong alakú, sokkal könnyebb, igénytelenebb és egyszerűbb kivitelű hira-daiko is.) Az odaiko az évek során látványos, szép festést, díszítést és lakkozást kapott; továbbá három – az alapító Paulinyi Tamás által hosszú türelemmel, aprólékosan és személyesen kimunkált, a megelőző évtizedes képzőművész-kézművesi gyakorlata és a tehetsége legjavát is tartalmazó – öntött bronzfogantyút.

Az őt létrehozó körülmények miatt, úgy tűnik, a maga nemében egy példa nélkül álló hangszer ez a szűkebb tartományunkban. (Éppenséggel elképzelhető, hogy egész kontinensünkön, vagy esetleg még annak határain túl is valamennyire… Kelet, nyugat felé egyaránt.) Legalábbis nem látszik túl valószínűnek, hogy bárki, bárhol szívesen és önként felvállalna magának egy ilyesfajta „bébit”.

Általánosságban véve ugyanis egy olyan szokás figyelhető meg a leginkább – például az angliai taiko együtteseknél –, hogy egy bizonyos méret fölé nem szeretnek menni a nehéz szerkezetű, szögelt (az általunk is alkalmazott, „klasszikusan” öblös hordóforma) dobokkal; még a mi esetünkben csupán közepesnek tekintetthez hasonlító méret (mi őket hívjuk chu-daikónak, ezek olyan 70 cm körüli átmérőjűek – s ők is elég nehezek) is már aránylag ritkán megtalálható; ennél nagyobb pedig szinte sohasem. Könnyen megérthető, praktikus oka van ennek: a rendkívüli nehézségű szállítás és mozgatás (illetőleg annak elkerülése). A nyugati kultúrkörben lévő taiko dobot csaknem kizárólag fellépésre, gyakorlásra szánják (itt nincsenek olyan kötött helyek, amelyekre egyszer s mindenkorra beállíthatnának egy-egy ilyen monstrumot); és senki sem akar olyan hangszert használni a gyakorlatban, amit nem tud néhány ember kényelmesen, gyorsan felállványozni; márpedig a legnagyobb dobokat látványosan, magas állványra kell emelni. (Mi ezt az elején még nem tudtuk, így egy kissé „túllőttük” a méreteket sajnos – melynek következményét a csoport talán mindörökké nyögni fogja már.) Tehát ennél nagyobb bőrfelület-méret elérése érdekében tipikusan inkább könnyű-szerkezetes, puhafából készült, könnyű-kivitelű okedo (azaz menetdob) jellegű, szögek helyett madzagokat alkalmazó fűzött megoldással élnek. (Fenti okok miatt bízhatunk a feltételezésben, hogy e csöppnyi Obelixünk továbbra is egymagában álló menhír lesz.)

Ezzel párhuzamban (2001-től kezdve) volt nekem egy másik, saját, személyes kis „projektem”, a négy Évszakdob, amelyeknek viszontagságokkal teli történetét már egy másik cikkben pár oldalban leírtam. Ez egy teljesen más műfaj, mivel ez esetben nem taiko, hanem sámándobokról van szó. A négy darab – többé-kevésbé egyformának szánt – hangszer a négy évszakot (és ezzel párhuzamosan a négy égtájat is) jelképezi: erről kapták nevüket. A készítésük során eleinte még az alakuló, csupasz, félkész káva belső átmérője nyersen kevesebb, mint egy méteres volt: 96 cm körüli, ez technikailag a felhasznált puhafa rétegelt lemez gyári hosszúságából adódik, minthogy egy táblából leszelt csíkot körbehajlítva kb. 48 centis átlagátmérő jönne ki, s én ilyenekből illesztettem össze kettőt-kettőt mindenütt (ugyanakkor szimbólumként tekintve is egyúttal a számra, ami épp a naptári alapérték nyolc- vagy négyszeresét adja ki… akárcsak a merőleges belső keresztfogantyú); miután a beragasztott öt rétegnyi félcentis lemez összeadódása duplán majdnem öt centivel növeli a külső átmérőt, ezáltal meghaladta már az egy métert. Ehhez még úgy félarasznyi peckek jöttek hozzá körben, s arra fekszik fel a bőr: egy-egy dobom végső átmérője tehát 1.2 méter körüli. És ilyenből van négy… (Mondjuk erre különösképp igaz, amit még a cikk elején írtam, hogy a tér minden lehetséges irányában összevissza torzult formának mostanra már halvány köze nincs a mértanilag pontos kör alakzathoz – ámde ettől emberi és természetközeli.)

Hasonlóan óriás sámándobról semmiféle beszámolót nem találtam eddig; nemcsak Európából – sehonnan. (Ez még nem jelenti azt, hogy nem létezhet másutt.) Jó érzés volt oly sokáig erre gondolni (még ha ennek semmi gyakorlati haszna nincs); most – majd’ egy évtizeddel később, amikor az Évszakdobok ideje már úgyis leáldozott békében – hasonlóan jó érzés azt látni, hogy eme „világrekordomat” pont ugyanitt, kis hazánkban döntötték meg mások. (És méghozzá nem is akármilyen apró lépéssel…)

A tavalyi (azaz 2010-es) Kurultaj rendezvényen avattak egy új dobot. Én még személyesen ugyan nem láttam, de a képek és a leírások szerint igen impozáns darab: 1.88 méter átmérője van. (Ezek szerint több, mint másfélszerese az enyéimének. S őszintén remélem, hogy nem fenyegeti őt is ugyanaz a kellemetlen sors – azaz nem fogja majd saját magát összetörni, mint a partra vetett bálna, vagy egy dinoszaurusz.) Készítette Balogh Sándor és csapata Kígyóson. A leírás szerint a dob anyaga: három centiméteres nyírfa keret, akác kereszt, marhaszirony. Ebből és a méretekből eleinte arra következtettem, hogy szintén ugyanolyan ipari rétegelt lemez, vagy valami más hasonló alapanyag alkothatja belülről; az alaposabb utánajárás után kiderült, hogy Szibériából szereztek be nyírfaanyagot hozzá (alighanem ettől függetlenül ugyanolyan technikával csinálták). Közeleg az első évfordulója. A készítőknek ezúton is üzenem, hogy gratulálok hozzá, minden elismerésem – láthatóan tekintélyes, igényes és szép munka.

 

Olessák Róbert (2011)

 

(A képek és a tények forrása a mellékelt fényképalbum linkjeiben megtalálhatóak, ld. ott.)


 

A világ legnagyobb dobjai

2011.07.17.
  
Fotók a cikkhez (28 kép)
  

Zenék